Gå til innhold

Hvilke pasient først?

Anbefalte innlegg

Du er sykepleier. Du kan alt om hygiene. Du har to pasienter inne på samme rom som du skal stelle. Ingen kan hjelpe deg. Den ene ligger med masse diare.  Den andre har noen stygge sår du må stelle.

Hadde du tatt sårene først? Eller den pasienten med diare? Begrunn svaret?

Anonymous poster hash: 2664b...090
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395639-hvilke-pasient-f%C3%B8rst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den jeg vurderer som mest plaget først? Eller den jeg skal ta, etter retningslinjer/arbeidsbeskrivelser jeg antar sykepleiere jobber etter. Kanskje tatt diareen først, hvis "stell" i denne sammenheng betyr skifte på seng osv.

Anonymous poster hash: ea12c...0cd

Den jeg vurderer som mest plaget først? Eller den jeg skal ta, etter retningslinjer/arbeidsbeskrivelser jeg antar sykepleiere jobber etter. Kanskje tatt diareen først, hvis "stell" i denne sammenheng betyr skifte på seng osv.

Anonymous poster hash: ea12c...0cd

Hvorfor lurer du på dette?

Du er sykepleier. Du kan alt om hygiene. Du har to pasienter inne på samme rom som du skal stelle. Ingen kan hjelpe deg. Den ene ligger med masse diare.  Den andre har noen stygge sår du må stelle.

Er det ikke vanlig å sette "nummer" på sengene, og ta det i nummerrekkefølge, dvs 1. seng på venstre side av inngangsdøren skal stelles først?

Annonse

Saken er: Det  kan føles nedverdigende for en pasient å ligge med diare.  Sånt vil man jo har bort så fort som mulig. Sår nedentil kan pasienten også bli av diaren. Det haster derfor med å få stelt pasienten. Men ved sårstell er det også viktig at luften er så ren som mulig. Ved diare så blir ikke luften det og ved sengeredning og div. som må til ved diare, så virvler det mye urent i luften. Det er dette som gjør at man står i et dilemma. Viktig at man tenker litt over hva man gjør, men noen ganger kan valget være vanskelig.

Så hva gjør man: Jeg ville tatt den med diare først og så ventet en stund før jeg tok såret om det var forsvarlig og om pasienten kunne vente en stund. Men om det var riktig valg, er jeg ikke sikker på:-)

Definitivt sårene først. Synd at de skal ligge på samme rom; sykehus er jammen ikke alltid det mest hygieniske alternativet.

Jeg jobber med hygiene til daglig, og ville gjort det slik for å minimere smitterisiko. Det er nettopp det hygiene handler om. Åpne sår er mer utsatt for ytterligere infeksjon, mens en med diaré ikke har samme type manglende barrière overfor en pasient med sår.

Minst like viktig som rekkefølgen er bevisst bruk av hansker og desinfisering av hender før man går til den andre pasienten.

Endret av Magda

Tror jeg hadde sett meg etter ny jobb.

Anonymous poster hash: edab3...8bb

Du har to hender, så her må du multitaske. Sku sengene inntil hverandre og finn frem utstyret. Med den ene hånda steller du han med diare og skifter sengtøy, og med den andre steller du såret og har på bandasje. Vips - to fluer i en smekk :D Hæhæhæ :) 

Anonymous poster hash: ce823...0ef

Annonse

Eller vent litt - bør ikke han med diare isoleres? Du bør få han med sår ut av rommet - og sette opp rommet med diare som isolat. Stell såra i en fei mens du er ren, så går du inn på det urene smitterommet og steller han med smitte. Grunnen er at romkameraten bør være minst mulig i det rommet med diare da dette smitter som bare fy! 

Anonymous poster hash: ce823...0ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...