Gå til innhold

Har ikke barn krav på ekstra hjelp i skolen?


Anbefalte innlegg

Har ikke barn krav på ekstra hjelp i skolen og tilrettelagt undervisning tilpasset deres evner og forutsetninger? Gjelder det bare hvis de har en bestemt "diagnose"? Hvis et barn sliter med å forstå fagene, uten at man (foreløpig) har funnet årsaken til dette, skal man ikke da gi tilrettelegging?



Anonymous poster hash: 7daa8...430

Fortsetter under...

Alle elever skal gis tilrettelagt undervisning tilpasset deres behov. En annen sak er at det ikke alltid er like lett å få til med de knappe ressursene skolen får... Det sier seg selv at det er håpløst å gi fullgod tilrettelegging i en klasse med nesten 30 elever og en lærer... dessverre :/

 

Uansett må man vise til loven og argumentere så godt man kan for å bli hørt!

 

Har ikke barn krav på ekstra hjelp i skolen og tilrettelagt undervisning tilpasset deres evner og forutsetninger? Gjelder det bare hvis de har en bestemt "diagnose"? Hvis et barn sliter med å forstå fagene, uten at man (foreløpig) har funnet årsaken til dette, skal man ikke da gi tilrettelegging?

Anonymous poster hash: 7daa8...430

 

Hvis barnet sliter har det rett på å få ting tilrettelagt uten at det har diagnose, stå på!

Vi har to barn som har slitt i matte. Den eldste gikk 3 år på en skole uten att noen tok tak. Fikk bare beskjed om å vente å se. Vi flyttet til en annen kommune siste halvdel av 3 klasse og på den nye skole ble det tatt tak i med en gang. Fikk telefon hjem fra lærer om det var ok at barnet fikk ekstra undervisning i matte. Så begge våre barn har fått ekstra undervisning i dette faget vært skoleår. Tror nok det kan være forskjell på kommunene men noe regler er det vel som skolen må følge

 

Har ikke barn krav på ekstra hjelp i skolen og tilrettelagt undervisning tilpasset deres evner og forutsetninger? Gjelder det bare hvis de har en bestemt "diagnose"? Hvis et barn sliter med å forstå fagene, uten at man (foreløpig) har funnet årsaken til dette, skal man ikke da gi tilrettelegging?

Anonymous poster hash: 7daa8...430

 

På dette området er det en ganske stor avstand mellom ideal og virkelighet. Før ekstra ressurser tilføres en enkeltelev, så skal eleven ligge betydelig etter klassen for øvrig i sin læremessige utvikling.

 

Pågående foreldre klarer ofte å fremskynde prosessen rundt god tilrettelegging.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...