Gå til innhold

Tips til julekaker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

19

• Captain Cheeseheart

11

• XbellaX

9

• Lillemus

7

Kaker og konfekt har omtrent samme funksjon i julen;-)

Hei!

Utenom all den sukker og smør kombinasjon, fins det et lysglimt Frosken :-)

Engelsk fruktkake med konjakk:-) 

Det er ingen lettvint, putt-i-en-skvett-med -rødvin-og-rør-saus.

Det er ha i 3 dl med konjakk i den tørkede frukten og la stå to dager :-)

Du kan vel tenke deg prosessen, lukten, gleden, spenningen 

Og uansett bakekunster frukten og konjakken gjør til at det blir vellykket, og smak av jul:-)

Hei!

Utenom all den sukker og smør kombinasjon, fins det et lysglimt Frosken :-)

Engelsk fruktkake med konjakk:-) 

Det er ingen lettvint, putt-i-en-skvett-med -rødvin-og-rør-saus.

Det er ha i 3 dl med konjakk i den tørkede frukten og la stå to dager :-)

Du kan vel tenke deg prosessen, lukten, gleden, spenningen 

Og uansett bakekunster frukten og konjakken gjør til at det blir vellykket, og smak av jul:-)

Jeg lager også en type kake som bør ligge fire uker før den spises, men den inneholder ikke alkohol. Til gjengjeld store mengder smør og tørkede frukter;-)

Annonse

Der trodde jeg også :)

Det er faktisk en av de enkleste kakesortene - synes jeg.

Du pisker egg og sukker til eggdosis, og tilsetter deretter fløte og melange samtidig.

Så tilsetter du de andre ingrediensene, rører sammen og setter deigen i kjøleskapet i en time.

Så kjevler du ut til ca 1 cm tykk deig og stikker ut til smultringer som du koker i en jerngryte, frityrkoker eller tykk kjele på middels varme.

Stek 5-8 i gangen et minutts tid, husk å vend de så snart de kommer til overflaten i gryta.

Det beste er å bruke jerngryte men annet kan også brukes.

Jeg stekte 150 smultringer på 1,5 time :)

8 egg

1/2 kg sukker

3 dl fløte

150 gr smelta melange

2 ts kardemomme

2 ts hornsalt

1,4 kg hveremel

1,5 kg flott matfett

Nå ble jeg fristet! :-) Dette skal jeg prøve, har aldri våget før.

:D

Godt noen syns det og.

Hvor lenge skal engelsk julekake ligge? Jeg tenkte jeg må jo lage jeg også! Har lagt én gang tidligere, da lå den i 1,5 uker ellerno...

Hei!

Nå blir du mer og mer drømmemannen  :lol:

Jeg skal sende deg oppskriften i morgen om du vil, nå må jeg ha litt selvdisiplin å legge meg.

Selve fruktkakemiksen skal bare ligge to dager med konjakk, men etter at kaken er bakt og ferdig og man legger den kjølig blir den egentlig bedre når den får et par uker på seg, derfor baker jeg den 4 uker før jul:-)

Det er den eneste julekaken jeg liker, ellers holder jeg meg til Maarud :-)

Captain Cheeseheart

Hei!

Jeg skal sende deg oppskriften i morgen om du vil, nå må jeg ha litt selvdisiplin å legge meg.

Selve fruktkakemiksen skal bare ligge to dager med konjakk, men etter at kaken er bakt og ferdig og man legger den kjølig blir den egentlig bedre når den får et par uker på seg, derfor baker jeg den 4 uker før jul:-)

Hehe! Hva hadde livet vært uten Maarud...  ;)

Jeg tar mer enn gjerne imot oppskrift! Du snakket om 4 dl konjakk? Da må det jo være en god oppskrift!  ;)

Hehe! Hva hadde livet vært uten Maarud...  ;)

Jeg tar mer enn gjerne imot oppskrift! Du snakket om 4 dl konjakk? Da må det jo være en god oppskrift!  ;)

Hei!

Drøm nå:-)

Nå må jeg lese den der "ut å stjæle hester" boken...:-( kjære Gud, det er han jeg trenger nå...

Håper bare jeg forstår noe...

Ja at det handler om å stjele hester, og ikke noe helt annet.

Jeg tror jeg er tålmodig, men akkurat når jeg VET... dette er en skjønnlitteratur bok, og ta meg og les meg, det er da jeg får sterk vegring.

Jeg tenker "hjelp, hvilke ord møter meg?"

Og 

"Hjelp hva skal jeg mene?"

Fordelen nå er at jeg ikke har en norsklærer over meg, så jeg kan vel lese ordene og forstår de mer eller mindre på min egen måte...

God natt drømmemann, nå legger jeg meg, og oppskrift får du i morgen.

Captain Cheeseheart

Nå må jeg lese den der "ut å stjæle hester" boken...:-( kjære Gud, det er han jeg trenger nå...

Håper bare jeg forstår noe...

Ja at det handler om å stjele hester, og ikke noe helt annet.

Haha, jeg har ikke lest den boka, men jeg tror jeg kunne finne noe bedre til deg, det høres absolutt sånn ut...  ;) Kanskje noe sci-fi? Om du liker teknologi...

Jeg liker bøker om gale personer... men ikke slike "psykiatrigreier", nei, det må være galskap forklart på en annen måte. Skjønnlitteraturen har jo "forsket" på dypet i menneskesinnet mye lenger enn psykiatrien har eksistert... prøv Dostojevskijs "Opptegnelser fra et Kjellerdyp".

Hvis man skal lage en kake, og har ingredienser som til sammen og hver for seg har et volum på 3 liter. Hvis man blander sammen dette - kan man si noe generelt om hvor mye det vil synke sammen til?

Vanligvis hever vel en kake...? Men det spørs jo hva slags kake det er, en mandel/nøttebunn hever som regel lite, et sukkerbrød kan bli 2-3 ganger som stort som røra tilsier.

Annonse

Captain Cheeseheart

Vanligvis hever vel en kake...? Men det spørs jo hva slags kake det er, en mandel/nøttebunn hever som regel lite, et sukkerbrød kan bli 2-3 ganger som stort som røra tilsier.

Ja, men tenkte ikke på hevingen, tenkte på volum av kakedeig før steking. Ja altså, hvis man f.eks. blander 1 liter melk og 1 liter mel, så blir jo ikke "deigen" så mye som 1 liter, det blir jo mindre enn det. Slik sett.

Hei!

Hei Madelenemie, kunne du tenke deg å sende oppskriften til meg også, på en melding her, dersom jeg spør pent? Den hørtes så god ut. 

Hvor skal jeg sende 10 kg tupperwareboksen, den er klar til å bli lastet opp med kransekake. 

Dessverre har jeg verken stevia eller sånn tagliatesse, eller hva du kaller det, så da får jeg nok ikke bakt kransekake til deg :-(  Og det finnes overhodet ikke noen helsekostforretninger her i fylket heller, så jeg rekker nok ikke å skaffe det heller. Synd!

Dessverre har jeg verken stevia eller sånn tagliatesse, eller hva du kaller det, så da får jeg nok ikke bakt kransekake til deg :-(  Og det finnes overhodet ikke noen helsekostforretninger her i fylket heller, så jeg rekker nok ikke å skaffe det heller. Synd!

"Synd!", den var veldig ektefølt merker jeg ;-)  

I kveld skal jeg lage sukkerfrie pepperkaker :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...