Gå til innhold

Angående rød hud og kviser

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei! Jeg er en 21 år gammel gutt som har hatt kviser i fem år. Jeg har prøvd alt, basiron, roaccutan osv, noe jeg ble til tider bedre av, men problemet kom stadig tilbake. Så jeg tok mye sol, dette hjalp heller ikke. Etter dette endret jeg kostholdet, og dette hjalp drastisk. Her gikk jeg fra å ha store kviser, byller og mindre nupper til kun mindre nupper. Nå idag har jeg rød panne og røde kinn, og noen nupper her og der. Har også arr, men dette behandler jeg hos en hudlege, med en slags peeling. Dette er ikke noe problem. Jeg renser ansiktet morgen og kveld, med Shiseido produkter, der jeg også har en slik kvisestift jeg bruker på nuppene. Hudlegen ga meg også en krem; Airol, som jeg bruker på natten, som visstnok skal tørke ut nupper og fet hud. Dette har hjulpet til en viss grad, men jeg er ute etter å få fjernet min røde hud og mine nupper fullstendig.
Spørsmålet er derfor: Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt rød hud og nupper i huden? Kostholdet er topp, jeg spiser variert frukt og grønt og forskjellige typer kjøtt. Jeg har kuttet ut mat med høyt innhold av karbohydrater, og all sukkermat og fastfood av alt slag. Det er ikke noe mer jeg kan forbedre på det området.
Rensning av huden er også bra, jeg har som sagt shiseido produkter, Airol, og fuktighetskrem som demper fetheten i T-sona. Jeg overbruker ikke noe, da jeg forstår at huden også trenger hvile. Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395660-ang%C3%A5ende-r%C3%B8d-hud-og-kviser/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Når det gjelder talgkjertelproblemer i huden som er med på å gi kviser, er fortsatt kostbetydningen noe omdiskutert og i hvert fall individuell. Men er det man synes gjentar seg med hensyn til forverring , er dat klart at det er lite å tape på å ta hensyn til dette.

Ellers er vedvarende rødhet og nupper / tilstoppete talgkjertler en ikke så sjelden ettervirkning etter kviser , selv om behandlingen bl a med isotretinoin ansees som vellykket.

Rødheten kan gi seg gradvis, men kan nok bedres fortere og reduseres med en form for blodkarlaser evt pulset lys(IPL), som hver for seg kan hjelpe , forutsatt at behandlingen utføres på steder der man har ordentlig utstyr og tilsvarende kompetanse, fortrinnsvis hos hudleger. Man må regne med forbigående hevelse og litt rødhet etter behandlingen , men vanligvis ikke risiko for bivirkninger. Rødheten kan bli gradvis bedre.

Når det gjelder nuppene i huden , kan dette være tilstoppete talgkjertler og Airol kan hjelpe, noen ganger forsøker man å åpne/ tømme dem eller oppnå det samme ved en form for peeling

Alt dette utføres i første omgang best hos hudlege som du nok bør oppsøke (igjen. )

Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...