AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Hei! Noen som vet hvilke ulike normative vitenskapssyn som finnes? Anonymous poster hash: 6c9f5...ce2 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 23. november 2013 Skrevet 23. november 2013 Et eksempel; innen medisin så antar man vel at pasienten ønsker å få det bedre. Hvis f.eks. en psykiatrisk pasient tilsynelatende er destruktiv og bevisst gjør det verre for seg selv, så forklares dette med underliggende mekanismer uavhengig av pasientens "egentlige" ønsker. Det er i alle fall slik jeg har forstått det. Det er f.eks. ikke rom for at noen av rent filosofiske grunner ønsker å pine seg selv - det blir sett på som sykdom. Jeg vil anta at de mange medisinere anerkjenner (eksistensen av) rent filosofiske grunner til å ville pine seg selv - i alle fall sentrale teoretikere. Men her kommer det normative inn - man ser på en måte bort i fra denne muligheten, fordi de mener det er det beste, og medisinen vil fungere bedre. Jeg er ingen ekspert, så someone please correct me if I'm wrong. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.