Gå til innhold

Helsesjekk i do.... ! Man kan jo få hetta av mindre!!

Anbefalte innlegg

Hei!

Kom over en artikkel om "helsesjekk" i do. Der sto ramset opp forskjellige farger, konsistens og hyppighet.

Etter det har jeg til stadighet tatt en kikk på "etterlatenskapene", og det er jo overhodet ikke likt fra dag til dag!!! Er nesten innom alle kategorier i løpet av en måned... Hvordan skal man tolke det?

Har dere andre likt mønster hver dag, uke for uke, måned for måned?

Fortsetter under...

Det er et bra eksempel på hva som skjer når du prøver å finne sykdommer hos friske personer, og grunnen til at "screening" ofte er vanskelig. Prøv å dra til legen å be om bekreftelse på at du er frisk, se hva han sier =)

Det er et bra eksempel på hva som skjer når du prøver å finne sykdommer hos friske personer, og grunnen til at "screening" ofte er vanskelig. Prøv å dra til legen å be om bekreftelse på at du er frisk, se hva han sier =)

Der har jeg vært mange ganger... frisk som en fisk hver gang, i hvert fall fysisk..!

Men, har jo da reagert på dette etter å ha lest det, og lurte derfor på om andre er like hver dag?

Captain Cheeseheart

Jeg opplever at det endres ved matinntak, men også stress... Det er vel vedvarende "skumle" farger og konsistenser som er farlige...?

Jeg har ikke greie på det, desverre, vet bare at hvis man spiser f.eks. gulrøtter dag #1 og sjokolade dag #2, så vil det bli ganske anderledes og varierende resultat.

Annonse

Beklager uttalelsen min, den var nok litt uklar, skal derfor ha dagens matte-leksjon her på DOL.

Følg nøye med! MATTE ER GØY !

0.2% av befolkningen har sykdom X. Det finnes en test for sykdom X, 
hvis personen har sykom X gir testen positivt svar i 90% av tilfellene. 
hvis personen ikke har sykdom x, gir testen negtaivt svar i 90% av tilfellene.
Dette høres jo ut som en bra test, eller ?
Du tar en test, og får positivt svar. Har du sykdom X ?
Svar: sannsynligheten for at du har sykdommen gitt positivt resultat og prevalens på 2% er
0.002*0.9 / (0.002*0.9 +  0.998*0.1) =   0.0018 / 0.1016 = 1.7%
Ja, prøven sa du har sykdommen...... men det er fortsatt 98,3% sjangse at du ikke har sykdommen.

Denne bæsjesammenligningsmedisinskeprøven din, har enda dårlige egenskaper enn eksempelet jeg ga, derfor så ender det opp med at det ikke er entroverdig kilde til informasjon. MEN det er et par ekstreme unntak, som du selvsagt bør undersøke hos lege hvis de intreffer, men det er en annen sak.

PS tar forbehold om trykkfeil :P (og brukte folkelige ord ikke medisinske, da det trolig er mest effektivt for rookies)

KONKLUSJON: Screening av friske personer er vanskelig og med mindre du har en meget nøyaktig test bør det som regel unngås
Endret av schizoid1337

Hei!

Kom over en artikkel om "helsesjekk" i do. Der sto ramset opp forskjellige farger, konsistens og hyppighet.

Etter det har jeg til stadighet tatt en kikk på "etterlatenskapene", og det er jo overhodet ikke likt fra dag til dag!!! Er nesten innom alle kategorier i løpet av en måned... Hvordan skal man tolke det?

Har dere andre likt mønster hver dag, uke for uke, måned for måned?

Hvis man spiser akkurat det samme hver eneste dag har man vel rimelig lik avføring hele tiden vil jeg tro. Men hvem gjør vel det?

Lakris, blåbær og blodpudding gir svart avføring. Rødbeter (friske i alle fall) gir en voldsom opplevelse dagen etter! Man kan både tisse og bæsje nesten blodrødt!  :o  Tørkede aprikoser gir mjuuuk avføring, for lite drikke gir hard mage. Osv. Det er med andre ord helt vanlig med varierende avføring.

Men lys, fettaktiv avføring som flyter kan være et tegn på cøliaki så det bør man få sjekket opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...