Gå til innhold

Hersk deg, Krestian, huss du er på ressturang!

Anbefalte innlegg

Kom over dette i dagens informasjonssøk:

http://akershus.autismeforeningen.no/fokus/2012/236-matvansker

Tips: Denne artige, animerte sosialhistorie forteller om noen uskrevne regler på restaurantbesøk.  Det er f.eks. ikke lov å synge, og du kan be om å få dressingen ved siden av salaten, men du bør ikke spørre om en salat uten ost og tomat.  Slike ting kan du prøve å spise eller plukke rundt

Hva i alle dager! (Og hva er forresten artig med det?) Jeg ber alltid om å få uten tomat når jeg husker på det, for det er forferdelig ekkelt, og jeg har aldri fått negative reaksjoner. Folk har jo alle sags allergier nå til dags, så ingen verken kan eller vil reagere om man ber om å utelate noe. Jeg synes det er mye mer uhøflig/spesielt å plukke vekk, dessuten vil det alltid være noen rester igjen på maten hvis jeg gjør det.

Fortsetter under...

Captain Cheeseheart

Nei, jeg synes det er kjemperart.

Det er nok ikke kjemperart, det er sikkert bare en eller annen sprø fyr/dame som har funnet ut at det gir en en personlig glede å presentere ens tvangsritualer som vitenskapelige fakta for folk som sliter.

Kom over dette i dagens informasjonssøk:

http://akershus.autismeforeningen.no/fokus/2012/236-matvansker

Hva i alle dager! (Og hva er forresten artig med det?) Jeg ber alltid om å få uten tomat når jeg husker på det, for det er forferdelig ekkelt, og jeg har aldri fått negative reaksjoner. Folk har jo alle sags allergier nå til dags, så ingen verken kan eller vil reagere om man ber om å utelate noe. Jeg synes det er mye mer uhøflig/spesielt å plukke vekk, dessuten vil det alltid være noen rester igjen på maten hvis jeg gjør det.

Jeg synd det er overdrevet i sitatet ditt, i de fleste sammenhenger er det akseptert å be om matretter uten "ditt eller datt" på spisesteder. Men det regnes ikke som spesielt dannet å be om for mange forandringer i det man bestiller. Men jeg syns vel ikke det er noe bedre å la det ligge igjen på tallerkenen heller, enig med deg der. Når man betaler i dyre dommer for maten, kan man be om et par endringer. Ideelt sett skal man ikke være kresen og spise det som kokken har satt sammen for deg... :-)

Jeg synd det er overdrevet i sitatet ditt, i de fleste sammenhenger er det akseptert å be om matretter uten "ditt eller datt" på spisesteder. Men det regnes ikke som spesielt dannet å be om for mange forandringer i det man bestiller. Men jeg syns vel ikke det er noe bedre å la det ligge igjen på tallerkenen heller, enig med deg der. Når man betaler i dyre dommer for maten, kan man be om et par endringer. Ideelt sett skal man ikke være kresen og spise det som kokken har satt sammen for deg... :-)

Ja, det er vel det ideelle, å være den perfekte gjest som spiser alt! Og enig i at blir det for mange endringer, da kan man velge en annen rett eller gå et annet sted  :D  Men de aller fleste har ett eller annet de ikke liker spiser, så det virker overdrevent å tvinge autistiske barn (som ofte har reelle aversjoner, det handler ikke om å være bortskjemt eller kresen eller engstelig) til å spise alt. Man kan oppfordre barnet til å smake på alt, og gå foran med et godt eksempel, men det er ikke bra i å gi barnet dårlig samvittghet for noe det ikke kan noe for...

Annonse

Ja, det er vel det ideelle, å være den perfekte gjest som spiser alt! Og enig i at blir det for mange endringer, da kan man velge en annen rett eller gå et annet sted  :D  Men de aller fleste har ett eller annet de ikke liker spiser, så det virker overdrevent å tvinge autistiske barn (som ofte har reelle aversjoner, det handler ikke om å være bortskjemt eller kresen eller engstelig) til å spise alt. Man kan oppfordre barnet til å smake på alt, og gå foran med et godt eksempel, men det er ikke bra i å gi barnet dårlig samvittghet for noe det ikke kan noe for...

Enig!

Pussige regler for skikk og bruk. Kanskje ikke alltid like gjennomtenkte. Folk kan jo ha intoleranse mot noen typer mat. De burde ikke behøve å redegjøre for det  overfor alle som måtte servere.

Eksempel: Jeg har fått streng beskjed av lege om å holde meg unna salt og feit mat på grunn av den sykdommen jeg har. Så på restaurantbesøk i Tyrkia bestilte jeg en fettfattig rett og ba kelneren om at de unnlot å krydre maten. Da han serverte lo han godt og sa "Her har du hospitalmaten din!"

Ble så matt av den figuren at jeg ikke klarte å få sagt annet enn takk. Hva burde jeg svart?

Pussige regler for skikk og bruk. Kanskje ikke alltid like gjennomtenkte. Folk kan jo ha intoleranse mot noen typer mat. De burde ikke behøve å redegjøre for det  overfor alle som måtte servere.

Eksempel: Jeg har fått streng beskjed av lege om å holde meg unna salt og feit mat på grunn av den sykdommen jeg har. Så på restaurantbesøk i Tyrkia bestilte jeg en fettfattig rett og ba kelneren om at de unnlot å krydre maten. Da han serverte lo han godt og sa "Her har du hospitalmaten din!"

Ble så matt av den figuren at jeg ikke klarte å få sagt annet enn takk. Hva burde jeg svart?

Bemerkningen var vel litt upassende fra en kelner, men jeg syns likevel ikke det var noe å ta på vei for.

Når det gjelder skikk og bruk, regner jeg med at de fleste syns det er hyggeligere å servere mat til gjester som liker maten man har laget, uten å pirke og plukke ut ting de ikke liker eller be om noe annet. Og at det er derfor den "regelen" fins.

For en underlig animasjonsfilm. Snålt budskap, snål dialog og så stemmene da. Hehehe!

Jeg synes det må være greit nok å be dem droppe en ingrediens eller to når man spiser ute, men jeg synes ikke man skal forlange endringer som gir kokken masse merarbeid. Hvis man er på gourmetrestaurant kan endringer fullstendig ødelegge en finstemt rett. Jeg vil heller ikke anbefale å komme med masse sære ønsker eller mange endringer når man er på restaurant i Italia. Der risikerer man å bli utskjelt, eller til og med få tallerkenen slengt i bordet så maten spruter. ;)

Ellers må jeg jo si at jeg synes det høfligste er å spise det man får og i alle fall ikke lage noe nummer av det hvis det skulle være noe som ikke passer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...