Gå til innhold

Grunn til å ikke nave?

21 stemmer

1. 1. Burde jeg nave? (Ut ifra mine egne interesser, ikke samfunnets)

• Ja
      3
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 178
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Captain Cheeseheart

68

• slabbedask

36

• christensen1365381166

19

• SkalJegNave

12

Nei, sant, men det kan faktisk bli verre også. En kan søke hjelp i dette, det er bra terapi:

http://www.youtube.com/watch?v=hCsNOUJhLbw

Ja, hva skulle man gjort uten musikk sier nå jeg!

http://www.youtube.com/watch?v=r0hTE_oFOoQ

Endret av slabbedask

Annonse

Captain Cheeseheart

Nå synes jeg du skal slutte å skrive tull.

Det er ikke tull! Begge tingene stemmer; jeg gidder ikke å jobbe, akkurat som jeg ikke gidder å dusje daglig, og penger - ja det vil jeg jo gjerne ha. Så du ikke poenget mitt?  ;)

Captain Cheeseheart

Nå synes jeg du skal slutte å skrive tull.

Nå blir det frokost her. Frokost koster penger. Jeg NAVer. Det gjør ikke NHD. Så det er penger fra NHD som finansierer frokosten min. Det syns jeg er en flott tanke, for han har ikke fortjent dem uansett.

Nå blir det frokost her. Frokost koster penger. Jeg NAVer. Det gjør ikke NHD. Så det er penger fra NHD som finansierer frokosten min. Det syns jeg er en flott tanke, for han har ikke fortjent dem uansett.

Pass på nå så du ikke utagerer helt og blir utestengt igjen. ^_^ 

Ser at det er enkelte som mente han lignet mye på meg så jeg var nødt til å lese gjennom hele og prøve å finne forskjeller mellom oss men jeg klarte ikke finne noen, med unntak av at jeg har Asperger (oppfylte både kriteriene for Asperger og Schizoid derav navnet) og han er udiagnostiert, samt at han virker mer åpen og utsvevende enn jeg gjør.

Kanskje jeg burde lage min egen tråd "Hei jeg har Asperger, er det galt av meg å nave". Da hadde nok responsen blitt litt annerledes "Nei men du er syk du har rett på støtte fra det offentlige, det er ikke naving!". Det er tydelig at enkelte tar det for gitt at hvis ikke psykiateren har gitt deg en diagnose så er du bare lat, det synes jeg blir feil. Men noterte meg at enkelte også gir "benfit of the doubt" og det er jeg enig i at man bør gjøre.

Annonse

Ser at det er enkelte som mente han lignet mye på meg så jeg var nødt til å lese gjennom hele og prøve å finne forskjeller mellom oss men jeg klarte ikke finne noen, med unntak av at jeg har Asperger (oppfylte både kriteriene for Asperger og Schizoid derav navnet) og han er udiagnostiert, samt at han virker mer åpen og utsvevende enn jeg gjør.

Kanskje jeg burde lage min egen tråd "Hei jeg har Asperger, er det galt av meg å nave". Da hadde nok responsen blitt litt annerledes "Nei men du er syk du har rett på støtte fra det offentlige, det er ikke naving!". Det er tydelig at enkelte tar det for gitt at hvis ikke psykiateren har gitt deg en diagnose så er du bare lat, det synes jeg blir feil. Men noterte meg at enkelte også gir "benfit of the doubt" og det er jeg enig i at man bør gjøre.

Men det er faktisk forskjell på å ikke gidde, og å prøve men ikke klare.

Nicklusheletida

Vet at folk vil bli fornærmet og blablabla, men uansett, jeg lurer på sett ut ifra min situasjon, er det noen grunn til å ikke nave?

- Har ingen sosiale ønsker
- Har ingen økonomiske/status ønsker, ut over det som sosialstønad dekker
- Har ingen ambisjoner
- Har ingen skam/bryr meg ikke om hva andre mener om meg
- Har en personlighet som arbeidslivet sier ikke er ønsket
- Trives ikke i situasjoner med menneskekontakt (men klarer å holde ut de..ihvertfall en stund)
- Har ikke empati
- Har hatt overstående egenskaper så lenge jeg kan huske (kommer nok ikke til å endre seg)

- Er fysisk frisk, og meget dyktig intellektuelt sett (men det intellektuelle kan jeg dyrke utenom arbeids-situasjoner)

Slik jeg ser det vil det være i min interesse å leve på sosialstønad resten av livet, er det noen som er enige eller uenige ? (da snakker jeg om min interesse, ikke samfunnets interesse)

Har forøvrig ikke bestemt meg enda, men må bestemme meg snart og når valget først er tatt er det nok ingen vei tilbake

Anonymous poster hash: b1755...86d

Så det er slik det er altså, at hvis man har interesse av å leve på sosialstønad resten av livet, så er det bare å bestemme seg ? Du beskriver deg som en frisk person, så jeg lurer på hvordan du har tenkt å gå frem for å få det til ?

Så det er slik det er altså, at hvis man har interesse av å leve på sosialstønad resten av livet, så er det bare å bestemme seg ? Du beskriver deg som en frisk person, så jeg lurer på hvordan du har tenkt å gå frem for å få det til ?

Sosialstønad er noe alle norske borgere har krav på (såfremt de ikke har penger til mat/husleie, og ikke jobb) (dette er for å sikre anstendige levekår for alle norske borgere, selv de man ikke liker) (dette også fordi alternativet er mye dyrere/dårligere)

Det er med andre ord ingen "utfordringer" med dette, bortsett fra at du går en fattig fremtid i møte (med kun minimumsbehovene dekket)

Sosialstønad er noe alle norske borgere har krav på (såfremt de ikke har penger til mat/husleie, og ikke jobb) (dette er for å sikre anstendige levekår for alle norske borgere, selv de man ikke liker) (dette også fordi alternativet er mye dyrere/dårligere)

Det er med andre ord ingen "utfordringer" med dette, bortsett fra at du går en fattig fremtid i møte (med kun minimumsbehovene dekket)

Det er ikke så enkelt. Man må møte opp og delta på de tiltakene NAV sender deg på, gjør man ikke det mister man retten til sosialhjelp.

Det er ikke så enkelt. Man må møte opp og delta på de tiltakene NAV sender deg på, gjør man ikke det mister man retten til sosialhjelp.

Jeg måtte ha sosialhjelp en gang. Håper jeg aldri kommer i en slik situasjon mer. Det var meget slitsomt.

Jeg er takknemlig for at en slik løsning finnes for de som ikke har noe annet valg. Men det er ikke noe å trakte etter. Men det er min mening.

Nicklusheletida

Det er ingen ting i det trådstarter skriver som kan tolkes slik. Derimot lukter det god gammeldags latskap lang vei.

Men hvis det er så lett å bli trygdet har jo NHD rett når havn hevder at hvem som helst som ønsker det kan bli trygdet i dag. 

Enig! Det skrives ingenting om sykdom her.

Jeg spurte en gang om hjelp til husleia på sosialen og da var svaret: "Kan du ikke låne av noen?" Jeg tuslet bare ut igjen og klarte heldigvis å betale husleia uten hjelp derfra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...