Gå til innhold

Dugnad når en er delvis sykemeldt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer kanskje litt an på hva du mener med "dugnad" i denne sammenhengen. Dersom det er snakk om dugnadsvirksomhet for å tjene penger til bestemte formål, så vil det kunne rettes kritikk mot det. Men hvis det er snakk om dugnad i borettslaget eller barnehagen, kan jeg ikke se noen motforestillinger mot det.

En dugnad er som regel en kombinasjon av et sosialt fellesskap og arbeidsinnsats. Jeg ville ikke regaert negativ på om en som var delvis sykemeldt var med på en dugnad for barnehage, skole eller idrettslag, ikke i det hele tatt. Jeg ville kanskje syntes det var rart dersom en person var sykemeldt pga dårlig rygg og på en dugnad tok de tyngste jobbene, men som regel finnes det mange ulike jobber, og en kan tilpasse form og styrke og interesse litt.

Jeg var delvis sykemeldt i fjor, og jeg tenkte ikke tanken på at jeg eventuelt skulle holde meg borte fra dugnader. Jeg var nå med på å rake på lekeplassen på dugnaden i veien, og stod i kiosken på fotballkamper osv også det året. Men jeg sa nei til å være med i FAU og andre ekstraoppgaver i organisasjonsarbeid det året.

Det var ikke for å bli stemplet som svindler, den tanken falt meg ikke inn. Jeg hadde lyst til å melde meg som FAU-medlem da eldstemann begynte på ungdomsskolen, men jeg hadde egentlig nok med å komme gjennom hverdagen i fjor høst, med 50% jobb og 50% sykemelding der jeg skulle komme meg opp på plussiden igjen. Så jeg hadde ikke overskudd til noe ekstra, selv om jeg hadde lyst.

Annonse

Captain Cheeseheart

Det var ikke for å bli stemplet som svindler, den tanken falt meg ikke inn. Jeg hadde lyst til å melde meg som FAU-medlem da eldstemann begynte på ungdomsskolen, men jeg hadde egentlig nok med å komme gjennom hverdagen i fjor høst, med 50% jobb og 50% sykemelding der jeg skulle komme meg opp på plussiden igjen. Så jeg hadde ikke overskudd til noe ekstra, selv om jeg hadde lyst.

Ok, skjønner. Men da kan du kanskje gjøre det nå da, om du er frisk nå.

Ok, skjønner. Men da kan du kanskje gjøre det nå da, om du er frisk nå.

Jepp - jeg rakte opp hånda på foreldremøtet i høst, og er nå foreldrekontakt for klassen :-) Synes det er tilfredsstillende, givende og interessant  å være med i styre og stell!

Captain Cheeseheart

Jepp - jeg rakte opp hånda på foreldremøtet i høst, og er nå foreldrekontakt for klassen :-) Synes det er tilfredsstillende, givende og interessant  å være med i styre og stell!

Du høres ut som et bra menneske.

Det har vel ikke noe med hvor bra man er som menneske å gjøre?

Tja.... for min del går det litt på utålmodighet og temperament - og det er jo hyggelig for de rundt meg dersom jeg klarer å beherske meg i hverdagen slik at vi har det fint sammen - og det har vel noe med å være et godt menneske å gjøre?

Captain Cheeseheart

Tja.... for min del går det litt på utålmodighet og temperament - og det er jo hyggelig for de rundt meg dersom jeg klarer å beherske meg i hverdagen slik at vi har det fint sammen - og det har vel noe med å være et godt menneske å gjøre?

Jo. Men vil ikke si du hadde vært et dårlig menneske på bakgrunn av dårlig beherskelse i forhold til tolmodighet og temperement.

Annonse

Det kommer jo an på hva man er sykmeldt for, det er jo rett og slett helsa som er avgjørende for om man kan stille på dugnad eller ikke. Hvis du f.eks. har prolaps i ryggen, så er jo ikke raking av løv det man helst kaster seg over. 

Selv tenkte jeg ikke på å la være å stille på dugnader mens jeg var sykmeldt, all den tid helsa tillot det. Det er forskjell på en 2-3 timers felles innsats enn å jobbe 7,5 timer hver dag. Kanskje har man rett og slett godt av det sosiale rundt en dugnad?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...