Gå til innhold

Er dette en form for prolaps?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg er 48 år og har født 3 barn for en god del år siden. For et par måneder var jeg på rectoskopi. Legen sa at tarmen min var litt vrien på en måte, uten at han spesifiserte dette nærmere. Ellers var visst alt okey.

Det jeg har merket etterpå, er at det er en slags "kul" i bakre del av skjeden. Den kommer nesten ut når jeg tar i, jeg må dytte den oppover. Er dette livmoren? Eller en bit av tarmen, går det an?

Jeg er livredd alle slags undersøkelser pga tidligere hendelser, men dette plager meg. Er det noe jeg kan gjøre selv, utenom knipeøvelser som jeg tar, og har tatt jevnt? Vil ovesterin vagiatorer hjelpe? Jeg har ikke kommet i overgangsalderen. Må jo få på plass dette på noe vis, kan ikke hoppe, løfte, stå/gå for mye. Blir litt oppgitt. Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395780-er-dette-en-form-for-prolaps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver kan være det man betegner som et rektocele, at veggen mellom skjede og rektum er litt slapp. Det vil kjennes som en slags pose. Det kan bety at det kan være litt vanskelig å få rektum helt tømt ved avføring, ellers har det ikke betydning.

Det kan også være livmortappen som kommer ned, det vil kjennes fastere, som en klump med et søk i midten (åpningen inn til livmoren).

Det beste vil være å få det sjekket hos legen. Noen ganger kan det legges inn en ring som holder det på plass (spesielt hvis det er fremfall fortil i skjeden eller fremfall av livmortappen). Er det bakre skjedevegg, kan en liten operasjon få rektocelet bort.

Det er bare du som kan vurdere plagene og avgjøre om du trenger behandling. Det er ikke \'farlig\' å vente med behandling til det er strengt nødvendig.

Fint at du gjør bekkenbunnsøvelser. I og med at du ikke er i overgangsalderen, så tror jeg ikke at ovesterin vil ha noen effekt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg synes det høres ut som fremfall av bakre skjedevegg - rectocele. Det kan opereres og gi gode resultater for mange.

Jeg fikk dette 4 mnd etter den første fødselen, og ble veldig redd da jeg oppdaget det. Legen forklarte hva det var, men ville ikke at jeg skulle opereres først jeg var ferdig med å få barn. Jeg fikk operasjonen da minstejenta var 2 år. Vil si at operasjonen gjorde det 90% bra igjen.

Fant en diskusjonstråd om dette her: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/138857581-rectocele-fremfall-av-bakre-skjedevegg/

Snakk med fastlegen din og be om henvisning for utredning på sykehuset.

Anonymous poster hash: a00ad...d4b

Jeg har ingen problemer med avføringen, den er normal. Bare det at denne "klumpen" kommer ut når jeg tar i litt. Kjennes ut som en myk ball, på størrelse med et egg, kanskje litt større. Bevegelig.<br /><br />Fikk dette etter rektoskopi, mener jeg. Er dette mulig? Legen som foretok den sa jeg hadde en "krøll" på tarmen, eller noe sånt. Var visst litt vanskelig å undersøke.<br /><br />Takk for råd, må vel "kvinne" meg opp og si det til legen, etter jul engang...,,,

Anonymous poster hash: f2cc8...434

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...