Gå til innhold

SKIFTE AV MEDISIN FRA TRILLOFON TIL STEMETIL

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

KORT.:ALDER 56-MANN ER DIAGNOTISERT I BODØ SYSKISKE SYKEHUS FOR MANG ÅR SIDEN- MANISK DEPRISV-FIKK LITIUM+TRILLOFON:: ETTER MANGE ÅR HAR FASTLEGEN KALT MEG INN OG SIER AR TRILLOFON ER STOPPET I SALG ? (HAR IKKE SJEKKET DET,TROR IKKE PÅ DET ??!!) HAN HAR SKREVET RESPET PÅ STEMENTIL 5 MG -2/3 G.DAG-- prøvde og ta en, det var som om jeg ble lammet psykisk- deretter sjekket jeg dette STEMENTIL der står det at det bruket mor shizofreni-- je g fikk nest sjokk--jeg har god peiling på disse psykiske sykdomer og kan sgås søke på internett.. ? HAR DOKTORN LOV TIL OG ENDRE TIDLIGERE DIAGNOSER OG MEDISIN - jeg har absolutt ikke shizofreni--høre ikk stemmer osv. ... Jeg tenkte og kontakte legen etter helgen--jeg har trillofon igjen for 14 dager.. Føler meg ganske rådvill og over kjørt,veit ikke have jeg skal gjøre ,elle hvilken retig heter jeg har--- det funker god med trillo fonen jeg har nå og lituim i fra 1997 så jeg ønsker svar snarest mulig,.En dotor fagig og juridisk betekning..

Fortsetter under...

Captain Cheeseheart

Jeg vet ikke noe om Trilafon, det har vel vært litt frem og tilbake sånn jeg forstår det? Men både Trilafon og Stemetil tilhører i alle fall samme gruppe medisiner; antipsykotika - de brukes likevel til langt flere ting enn schizofreni begge to.

Trilafon og Stemetil tilhører også samme "undergruppe" antipsykotika, som på Felleskatalogen går under "fenotiazin med piperazinring i sidekjeden" - det kan kanskje bety at de er mer lik hverandre enn andre antipsykotika? Jeg vet ikke.

(Etter hva jeg forstår, så trenger man ikke ha schizofreni om man hører stemmer, og ikke alle med schizofreni hører stemmer.)

Allmennlege Kjell Vaage

Det er alltid vanskelig både for pasient og lege når vi må skifte medisin fordi produsenten har avsluttet medikamentet som nå med Trilafon. Hva gjør vi leger så, jo vi finner det som er nærmest i slekt og i dette tilfelle har fastlegen funnet det vi kan kalle søsteren til Trilafon som heter Stemetil.

Trilafon er et såkalt lavdose nevroleptikum med sterk antipsykotisk og dempende effekt og kan blant annet brukes ved schizofreni, psykoser og mye annet.

Stemetil er også et lavdose nevroleptikum med sterk antipsykotisk og dempende effekt og kan blant annet brukes ved schizofreni, psykoser, svimmelhet og mye annet.

Vel som du ser så er medikamentene fra samme klasse og de ligner derfor svært mye på hverandre. Derfor tror jeg legen din har tenkt godt gjennom det valget han har gjort.

Jeg finner det også veldig bra at du ikke uten videre godtar et skifte av medisin før legen har fortalt deg hvor lik medisinene er og at dette var det beste han kunne gjøre. Så får vi håpe at du blir fornøyd med den nye medisinen og. Håper at dette var litt til hjelp. God helg. Med vennlig hilsen Dr. Vaage

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...