Gå til innhold

Vil helbrede Mette-Marit med bønn

Anbefalte innlegg

Kronprinsesse Mette-Marit (40) har en vond høst. Hun sliter med sterke smerter på grunn av en prolaps i nakken, og har måttet avlyse alle offisielle oppdrag. Hun er foreløpig sykmeldt fram til midten av desember, men i verste fall kan det vare langt inn i neste år.

Men der det er tro er det håp, og kristne over hele Norge inkluderer Mette-Marit i sine bønner.

– Når vi ber til Jesus opplever vi å få bønnesvar, forteller Lise Karlsen (70), som grunnla Evangeliesenteret sammen med sin avdøde ektemann Ludvig Karlsen. Hun ber nå for at kronprinsesse Mette-Marit blir frisk, og har selv opplevd kroppen at bønn kan gjøre underverker.

http://www.seher.no/royal/vil-helbrede-mette-marit-med-b%C3%B8nn-67336

Noen som har opplevd at bønn faktisk hjelper mot sykdom?

Hei!

Du vet " å tro" hjelper veldig på sykdom.

Så om noen ber for deg eller man får medisin så er å tro at dette virker veldig viktig.

Da jeg fikk apparatene på ørene sa ørelegen at jeg måtte, "tro på at de virket".

Jeg ble litt usikker, jeg er ganske kritisk/skeptisk anlagt, så at jeg må Tro på apparetene, gjør at min skepsis bare øker.

Ja så tro er viktig og heldig er de som har den:-)

Jeg har derfor egentlig liten tror på apparatene og derfor vil de sikkert ikke hjelpe:-(

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Captain Cheeseheart

14

• slabbedask

12

• tonie

7

• Togli

4

Forskningen viser at bønn ikke hjelper (se forrige side).

Forskningen viser at bønn ikke hjelper (se forrige side).

Hei!

Som jeg skrev bønn og tro henger sammen.

Og når man må tro selv på apparater på ørene:-(

Da blir man oppgitt, hva virker da?

Jeg tenker på dem som omsorgsaparater, omsorg virker, det vet jeg.

Annonse

Hei!

Som jeg skrev bønn og tro henger sammen.

Det er nok "omtanken" som hjelper (altså at den syke vet at h*n blir bedt for), ikke bønnen i seg selv.

Jeg forholder meg til videnskapen og seriøs forskning. Og konklusjonen er klar, bønn hjelper ikke mot sykdom.

I 2006 kom det en stor studie som viste at bønn ikke hjalp for hjertepasienter.

I 2007 konkluderte forskere i en metaanalyse av forbønn med samme nedslående resultat. 

Det er nok "omtanken" som hjelper (altså at den syke vet at h*n blir bedt for), ikke bønnen i seg selv.

Jeg forholder meg til videnskapen og seriøs forskning. Og konklusjonen er klar, bønn hjelper ikke mot sykdom.

I 2006 kom det en stor studie som viste at bønn ikke hjalp for hjertepasienter.

I 2007 konkluderte forskere i en metaanalyse av forbønn med samme nedslående resultat. 

Selvfølgelig hjelper omtanke noe.

Men det du kaller seriøs forskning er slett ikke seriøs. Ikke i det hele tatt. Man kan ikke ta et tilfeldig stort utvalg av mennesker som sånne undersøkelser gjør. Fordi de ikke tar hensyn til hvordan bønn viker.

F.eks. at man helst bør være minst to eller tre for å få resultat, at man ikke har noen av bønnehindringene som Bibelen nevner (og de er veldig lette å pådra seg), at helbredelse ved bønn gjerne er knyttet til nådegaver. Og sånne nådegaver er det temmelig få mennesker som har. Sannsynligvis langt færre enn 1 av 10000, kanskje mindre enn 1 av 100 000. Og da fanges de normalt ikke opp av undersøkelser som neppe har mer enn noen får tusen mennsker. Og fanges de opp, så er de ikke mange nok til å utgjøre en statistisk signifikant forskjell.

Anonymous poster hash: c3bc2...06c

Selvfølgelig hjelper omtanke noe.

Men det du kaller seriøs forskning er slett ikke seriøs. Ikke i det hele tatt. Man kan ikke ta et tilfeldig stort utvalg av mennesker som sånne undersøkelser gjør. Fordi de ikke tar hensyn til hvordan bønn viker.

F.eks. at man helst bør være minst to eller tre for å få resultat, at man ikke har noen av bønnehindringene som Bibelen nevner (og de er veldig lette å pådra seg), at helbredelse ved bønn gjerne er knyttet til nådegaver. Og sånne nådegaver er det temmelig få mennesker som har. Sannsynligvis langt færre enn 1 av 10000, kanskje mindre enn 1 av 100 000. Og da fanges de normalt ikke opp av undersøkelser som neppe har mer enn noen får tusen mennsker. Og fanges de opp, så er de ikke mange nok til å utgjøre en statistisk signifikant forskjell.

LOL! Ja morsom, det er du nå ihvertfall.

LOL! Ja morsom, det er du nå ihvertfall.

Merkelig humor. Norge er ikke noe kristent land. Kanskje 2-3 prosent av befolkningen tar sin Bibel alvorlig. Statskirken er blitt en karrikatur av et trossamfunn. Deres innstilling er egentlig ikke langt fra ateisme. De har en slags ytre form for gudsfrykt, men nokså mange fornekter at Gud kan påvirke deres liv i dag. Og det er neimen ikke rart med de preferansene for livsstil som mange der har. Og da bli frisk etter bønn? Ikke særlig sannsynlig.

Ingen vestlige land er kristne heller for den saks skyld. Hele Vesten er preget av deisme (fornekter ikke at Gud eksisterer og tror kanskje at han gjøre det også, men de innretter seg ikke deretter.)

Og så skal man ha en statistisk undersøkelse på om bønn virker i en sånn sammenheng? Utgangspunktet er egentlig temmelig misforstått, for ikke si latterlig.

Noen som har opplevd at bønn faktisk hjelper mot sykdom?

Jeg har. Kjenner noen som ble bedt for og ble friske. Ei dame med en diger kreftsvulst i magen og en mann med gallestein. Dama hadde røntgenbilder før som viste diger kreftsvulst og etter forbønn at den var borte. Hun hadde hatt mye smerter før og avvikende blodprøver. Legene sa det måtte være noe feil med røntgenbildene for en så stor kreftsvulst forsvinner ikke så fort av seg selv! Utrolig tull! Og mannen med gallesten kjente at han var blitt bra, men legene brydde seg ikke. De opererte likevel og fant ikke gallesteinen de hadde sett på røntgen. Og meg selv. Har vært syk i mange år. Medisiner for meg finnes ikke. Rett etter forbønn fallt avvikende verdier på blodprøvene så mye at fastlegen ringte meg for å fortelle det. Jeg blir stadig bedre. :-)

Jeg har. Kjenner noen som ble bedt for og ble friske. Ei dame med en diger kreftsvulst i magen og en mann med gallestein. Dama hadde røntgenbilder før som viste diger kreftsvulst og etter forbønn at den var borte. Hun hadde hatt mye smerter før og avvikende blodprøver. Legene sa det måtte være noe feil med røntgenbildene for en så stor kreftsvulst forsvinner ikke så fort av seg selv! Utrolig tull! Og mannen med gallesten kjente at han var blitt bra, men legene brydde seg ikke. De opererte likevel og fant ikke gallesteinen de hadde sett på røntgen. Og meg selv. Har vært syk i mange år. Medisiner for meg finnes ikke. Rett etter forbønn fallt avvikende verdier på blodprøvene så mye at fastlegen ringte meg for å fortelle det. Jeg blir stadig bedre. :-)

Håper min kollega ber for min andre kollega da, hun som er med i bønnegruppen i facebook. Det jeg tror med troen er at den gir man en støtte i livet, som en livbøyle å klamre seg fast i... som et siste håp. At man holder motet og håpet oppe er viktig for å bli bra igjen, gir man opp.... så gir kroppen også opp, så på den måten tror jeg det å ha en tro, samme hva det er- at det hjelper. Man har noe som holder motet oppe rett og slett, og er man redd og alene, så har man alltid en der oppe man kan henvende seg til. Nå skal det sies at jeg aldri har vært særlig religiøs, men siste årene har jeg begynt mer og mer å kjenne på behovet på å ha noe slikt... som en gudstro. 

Merkelig humor. Norge er ikke noe kristent land. Kanskje 2-3 prosent av befolkningen tar sin Bibel alvorlig. Statskirken er blitt en karrikatur av et trossamfunn. Deres innstilling er egentlig ikke langt fra ateisme. De har en slags ytre form for gudsfrykt, men nokså mange fornekter at Gud kan påvirke deres liv i dag. Og det er neimen ikke rart med de preferansene for livsstil som mange der har. Og da bli frisk etter bønn? Ikke særlig sannsynlig.

Ingen vestlige land er kristne heller for den saks skyld. Hele Vesten er preget av deisme (fornekter ikke at Gud eksisterer og tror kanskje at han gjøre det også, men de innretter seg ikke deretter.)

Og så skal man ha en statistisk undersøkelse på om bønn virker i en sånn sammenheng? Utgangspunktet er egentlig temmelig misforstått, for ikke si latterlig.

Nei, dere i Kristent Samlingsparti er vel ikke kjent for å være så glad i videnskapen.

Og kan du ikke gå tilbake til å bruke ett av dine gamle nick, altså enten "Destruction" eller "GodHatesUsAll"?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...