Gå til innhold

Kvinner og menn deler pasientrom

Anbefalte innlegg

Captain Cheeseheart
Kvinner og menn deler pasientrom

Sykehuset Østfold legger kvinner og menn på samme pasientrom. Alternativet er flere korridorpasienter.

Det er særlig pasienter ved Gastro-kirurgisk sengepost som risikerer å komme på felles rom for menn og kvinner når det ikke er andre sengeplasser å oppdrive.

Avdelingssjef for kirurgisk avdeling Bente Husvik sier de til tider bruker fellesrom hvis alternativet er korridor eller forflytning.

– Vi vet at når pasienter flyttes, oppstår annen smitte, og vi må noen ganger legge pasienter av begge kjønn på samme rom for å unngå korridorpasienter.

Resistent bakterie

Praksisen med fellesrom startet i 2012 etter at Sykehuset Østfold fikk et utbrudd av en resistent bakterie. Da så man at de som ble smittet var de som ble flyttet mest på.

For å unngå flyttinger og korridorpasienter valgte man derfor enkelte ganger å plassere kvinner og menn på felles rom. Dette skjer fortsatt.

– Når en pasient eller to reiser hjem, og vi har noen av motsatt kjønn liggende på korridor, kan det være bedre for pasienten å ligge på felles rom, sier Husvik.

På denne måten blir fellesrom et middel for å redusere antall korridorpasienter, som det er et sterkt søkelys på.

Pasientombud reagerer

Pasientombud i Østfold, Hilde Bråthner Johansen, reagerer på praksisen.

– Det er en uting og hører ikke noe sted hjemme. Menn og kvinner skal ha separate rom. Sykehuset må tenke seg nøye om før de gjør dette. Hvis jeg kommer på sykehus ønsker jeg ikke å dele rom med en vilt fremmed av motsatt kjønn.

Sykehuset understreker at undersøkelser ikke foregår på pasientrommene.

http://www.nrk.no/ostfold/kvinner-og-menn-ma-dele-rom-1.11390281

Jeg skjønner ikke problemet. Hva er greia, er de redd for jentelus (eller guttelus)? Er det seksuelle tanker det dreier seg om, så er det vel likevel slik at 1/10 er homofile?

Det er vel ikke en fellesdusj, akkurat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395851-kvinner-og-menn-deler-pasientrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Captain Cheeseheart

13

• slabbedask

7

• AnonymBruker

6

• frosken

5

Captain Cheeseheart

Når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen, og det var diverse skoleturer inkl. overnatting, så sov alle om hverandre. Tror Pasientombudet at det blir det spor anderledes, så må de gjerne tro om igjen. Er det virkelig slik at barn og unge skal ha færre rettigheter enn voksne (noe de visselig har, men det er en uting), eller er det slik at de ikke tror ungdomsskoleelever har en seksualitet? En kan virkelig undre seg.

Jeg skjønner ikke problemet. Hva er greia, er de redd for jentelus (eller guttelus)? Er det seksuelle tanker det dreier seg om, så er det vel likevel slik at 1/10 er homofile?

De fleste menn er jo helt ok, men det er også nok av dem som benytter enhver anledning til å få se litt naken kvinnehud. Skjønner at det er skjermbrett eller gardiner mellom sengene, men om jeg skulle dele rom med en slik fyr ville jeg synes det var litt ubehagelig, kanskje særlig om jeg var syk (som jeg nødvendigvis var).

Annonse

De fleste menn er jo helt ok, men det er også nok av dem som benytter enhver anledning til å få se litt naken kvinnehud. Skjønner at det er skjermbrett eller gardiner mellom sengene, men om jeg skulle dele rom med en slik fyr ville jeg synes det var litt ubehagelig, kanskje særlig om jeg var syk (som jeg nødvendigvis var).

Hvis det er en ubehagelig fyr kan man be om at vedkommende flyttes på gangen håper jeg. :)

Ser ikke helt problemet. Hvis jeg som pasient havnet på et rom med kvinnelige skravlebøtter eller sånne folk som bare jamret seg over alt mulig, ville jeg heller hatt korridorplass. Felles dusj er ikke nødvendigvis så greit på sånne rom. Så ville jeg hatt skikkelige pyjamasbukser. På nærmeste sykehus har de ikke pyjamasbukser.

(en mann)

Anonymous poster hash: 83f05...695
Captain Cheeseheart

For å være helt ærlig syns jeg man burde ha flere unisex-toaletter og så videre, også. Tror ikke det kommer noe godt ut av denne tendensen til å skape sånn avstand mellom mann og kvinne som ikke er i forhold eller kjenner hverandre.

Jeg tror det ville gått fredeligere for seg i samfunnet. Først og fremst så tror jeg det skaper seksualiserte, aggressive tenkemåter hos enkelte menn.

Jeg er en raddis...  :lol:

Enig med deg. De gangene jeg har vært innlagt, har ikke kjønnet på romkameratene mine vært min største bekymring. Og som andre nevner, blir det jo satt opp skillevegger eller hva det kalles.

Min  verste sykehuserfaring er da jeg lå på gangen som fødende, med gardinbrett, men alle som gikk forbi i gangen  var vitne til innvendige undersøkelser osv. Til og med i den situasjonen hadde jeg foretrukket et rom med medpasienter av begge kjønn - uten pårørende og barn av folk jeg ikke kjente :o

En mannlig venn av meg ble innlagt på sykehus. Der delte han rom med 3 andre menn. Han var på et rolig rom, lite prating, og da bare lavmælt. På andre siden av gangen, rett ovenfor døren inn til rommet han lå på, var der et rom med flere kvinnelige pasienter. Dørene stod åpne. De damene var veldig høylytte, klaget mye og sa stygge ting til hverandre. Da var han var glad for at han ikke delte rom med dem.

Anonymous poster hash: 83f05...695
Captain Cheeseheart

Min  verste sykehuserfaring er da jeg lå på gangen som fødende, med gardinbrett, men alle som gikk forbi i gangen  var vitne til innvendige undersøkelser osv.

Det hørtes ganske flaut ut. Og kritikkverdig.

En mannlig venn av meg ble innlagt på sykehus. Der delte han rom med 3 andre menn. Han var på et rolig rom, lite prating, og da bare lavmælt. På andre siden av gangen, rett ovenfor døren inn til rommet han lå på, var der et rom med flere kvinnelige pasienter. Dørene stod åpne. De damene var veldig høylytte, klaget mye og sa stygge ting til hverandre. Da var han var glad for at han ikke delte rom med dem.

Dette er nok ikke representativt for det generelle.

Annonse

Jeg ønsker i alle fall ikke å ligge på felles rom med motsatt kjønn. For det første pga sniktitting. For det andre fordi menns snorking og promping er (vanligvis) mye mer høylydt enn menn. For det tredje fordi kvinner og menn har forskjellig lukt.

Jeg syns det er en stor uting med alt dette fellesgreiene, i garderober (svømmehaller feks) og nå på sykehus.

Nei takk.

Anonymous poster hash: 0b1fa...0fd

Nå er det jo dessverre en god del snuskgubber der ute som oppfører seg som de ikke har sett en avkledd kvinne før, og vi har kulturforskjeller å ta hensyn til. Jeg ville helt klart foretrukket et rent kvinnerom. Jeg har opplevd klåfingra og kikkende menn i korridoren og jeg, så tanken på å måtte dele rom med en sånn, er ikke så fristende.

For det andre fordi menns snorking og promping er (vanligvis) mye mer høylydt enn menn. For det tredje fordi kvinner og menn har forskjellig lukt.

Haha, det dummeste jeg har hørt. Uansett, du kan sikkert på ligge i korridoren hvis du spør pent.

Anonymous poster hash: 1b36b...b82

Jeg ønsker i alle fall ikke å ligge på felles rom med motsatt kjønn. For det første pga sniktitting. For det andre fordi menns snorking og promping er (vanligvis) mye mer høylydt enn menn. For det tredje fordi kvinner og menn har forskjellig lukt.

Du glemte å nevne guttelus.

Jeg synes det kommer an på hvordan pasientrommene er innredet; hvor store de er og at det finnes gode muligheter for avskjerming av hver enkelt seng.

Det er jo vanlig de fleste steder at menn og kvinner deler rom på overvåkningsposter. Dette tenker jeg er helt ukomplisert. På vanlige sengeposter - av og til på knøttsmå rom- så synes jeg det er en klar fordel med kjønnssegregerte rom. Min svigermor tilbragte et betydelig antall døgn på gastrokirurgisk avdeling og for henne ville det vært en svært tilleggsbelastning om hun hadde måttet dele rom med menn.

Captain Cheeseheart

Min svigermor tilbragte et betydelig antall døgn på gastrokirurgisk avdeling og for henne ville det vært en svært tilleggsbelastning om hun hadde måttet dele rom med menn.

Sånn samfunnet er i dag, ja. Men vil vi egentlig ha et slikt samfunn?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...