Gå til innhold

Kvinner og menn deler pasientrom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Captain Cheeseheart

13

• slabbedask

7

• AnonymBruker

6

• frosken

5

Captain Cheeseheart

Jeg ser ingen spesiell gevinst i et samfunn uten noen form for bluferdighet om det er det du mener?

Det blir jo som med nordmenn og svensker, det. Vi skal alltid konkurrere, bare fordi det er en strek mellom oss. Det finnes ganske mange tilfeller på mer ekstreme resultater enn dette, og.

Sier ikke at jeg selv ikke har bluferdighet, not at all.  :lol: Men dette har ikke noe med meg å gjøre.

Jeg ville absolutt mislikt å måtte dele sykehusrom med menn. Og poenget med lyder og lukter fra menn er virkelig reellt, ikke noe dumt med det? Å dele et hyttesoverom med venninner og kamerater av begge kjønn er noe helt annet. På sykehus er man veldig syk, man må man kreke seg inn på do (menn søler!), ha nattøy på, bli stelt, må hvile på dagtid. Jeg anser risikoen for at fremmede syke menn bråker mer, vil snakke om mer uinteressante ting, tar mindre hensyn, ser mer sport på tv osv, er større enn at fremmede kvinner gjør det. Man kan være uheldig med begge kjønn, men nattøy og fremmede menn: Æsj.

Som frosken sier: Akuttovervåkning er noe annet. Og hvis alternativet er å sove på gangen, ville fellesrom være bedre. Men fortsatt fælt.

Det blir jo som med nordmenn og svensker, det. Vi skal alltid konkurrere, bare fordi det er en strek mellom oss. Det finnes ganske mange tilfeller på mer ekstreme resultater enn dette, og.

Sier ikke at jeg selv ikke har bluferdighet, not at all.  :lol: Men dette har ikke noe med meg å gjøre.

Tror dette mest er et problem for gamle tanter, og muslimer.

Det er en tilleggsbelastning å være korridorpasient, så hvis alternativet var å enten ligge på korridoren eller å ha en mann på andre siden av skilleveggen/forhenget, ville jeg helt klart gått for det siste.

Sist jeg lå på korridoren tok det votter og vinter før jeg fikk skillevegg, natta brukte jeg på å telle lysende lamper og det virket heller ikke som det var spesielt bra avklart hvem som hadde ansvaret for meg. Og av 100 forbipasserende føltes det som det var max 3 som IKKE glodde i forbifarten. Ydmykende og frustrerende. Dessverre var jeg for syk til å reise hjem, men for frisk til å ikke bry meg.

Annonse

Og for kvinner som har hatt tvilsomme/dårlige/skremmende/ubehagelige erfaringer med menn, kanskje. De kan ha litt problemer med å være avkledde, sjuke, forsvarsløse og kanskje dopa på rom med menn de ikke kjenner. Og for de sjenerte, de ukule og sikkert noen flere.

Captain Cheeseheart

Og for kvinner som har hatt tvilsomme/dårlige/skremmende/ubehagelige erfaringer med menn, kanskje.

Det finnes faktisk voldtatte menn. Voldtatt av andre menn, that is. Andre kan "bare" ha fått grisebank. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe lettere. Det bør gjøres unntak for de som har spesielle problemer knyttet til å være på rom med andre mennesker (av begge kjønn).

Det finnes faktisk voldtatte menn. Voldtatt av andre menn, that is. Andre kan "bare" ha fått grisebank. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe lettere. Det bør gjøres unntak for de som har spesielle problemer knyttet til å være på rom med andre mennesker (av begge kjønn).

Helt enig.

Og for kvinner som har hatt tvilsomme/dårlige/skremmende/ubehagelige erfaringer med menn, kanskje. De kan ha litt problemer med å være avkledde, sjuke, forsvarsløse og kanskje dopa på rom med menn de ikke kjenner. Og for de sjenerte, de ukule og sikkert noen flere.

Men disse busemennene kan like gjerne komme seg inn på rommet fra korridoern.

Jeg ville absolutt mislikt å måtte dele sykehusrom med menn. Og poenget med lyder og lukter fra menn er virkelig reellt, ikke noe dumt med det? Å dele et hyttesoverom med venninner og kamerater av begge kjønn er noe helt annet. På sykehus er man veldig syk, man må man kreke seg inn på do (menn søler!), ha nattøy på, bli stelt, må hvile på dagtid. Jeg anser risikoen for at fremmede syke menn bråker mer, vil snakke om mer uinteressante ting, tar mindre hensyn, ser mer sport på tv osv, er større enn at fremmede kvinner gjør det. Man kan være uheldig med begge kjønn, men nattøy og fremmede menn: Æsj.

Som frosken sier: Akuttovervåkning er noe annet. Og hvis alternativet er å sove på gangen, ville fellesrom være bedre. Men fortsatt fælt.

Helt enig med innlegget over.

Når man er på sykehus, er man spesielt sårbar. Enhver unødvendig ekstra belastning må unngås. Å dele rom med motsatt kjønn vil for svært mange oppleves som en slik ekstra belastning.

Jeg ville absolutt ikke likt å dele rom med en eller flere menn mens jeg var på sykehus. For de aller fleste skjer en sykehusinnleggelse bare noen få ganger i løpet av livet, og jeg vil tro at de fleste føler seg veldig sårbare og utilpasse, selv om en selvsagt er glad for å få hjelp. En har kanskje smerter, vondt for å komme opp av senga og bort til toalettet, vanskelig å få vasket seg skikkelig, kanskje problemer med både urinveier og avføring etter operasjon eller sykdom - og da vil det for de aller fleste være en tilleggsbelastning om en skal måtte tenke på at en deler rom med en mann!

De fleste godt voksne har jo vært vant til å dele dusj med mennesker av samme kjønn, og har ikke så problemer med å være lite kledd sammen med dem - men det blir noe helt annet med motsatt kjønn, mener jeg.

Jeg ser imidlertid problemet dersom alternativet er å ligge i korridoren. Hadde vel kanskje foretrukket rom med menn da - men er slett ikke sikker.

Ja, men likstedet skal helst ikke være synlig for meg!

Ja, og siden gamle tanter er vesentlig mer utsatt for å få behov av sykehusinnleggelser enn yngre, bør man forsøke å hensynta deres behov.

Endret av frosken

Annonse

Ja, og siden gamle tanter er vesentlig mer utsatt for å få behov av sykehusinnleggelser enn yngre, bør man forsøke å hensynta deres behov.

Det er ingen som er uenig i at man ikke skal forsøke det. Men dette var altså et alternativ til å ligge på gangen.

Det er ingen som er uenig i at man ikke skal forsøke det. Men dette var altså et alternativ til å ligge på gangen.

I utgangspunktet virker det jo litt sympatisk at man er så opptatt av å unngå korridorpasienter - og i en del tilfeller kan det sikkert være en bedre løsning med fellesrom i krisetilfeller. Det problematiske er imidlertid at det som opprinnelig var en kriseløsning, fort blir en ordinær løsning fordi det blir enklere å administrere avdelingene dersom man slipper å ta hensyn til kjønnssegregerte rom.

I utgangspunktet virker det jo litt sympatisk at man er så opptatt av å unngå korridorpasienter - og i en del tilfeller kan det sikkert være en bedre løsning med fellesrom i krisetilfeller. Det problematiske er imidlertid at det som opprinnelig var en kriseløsning, fort blir en ordinær løsning fordi det blir enklere å administrere avdelingene dersom man slipper å ta hensyn til kjønnssegregerte rom.

Nå er du mest opptatt av å oppkonstruere problemer.

Det problematiske er imidlertid at det som opprinnelig var en kriseløsning, fort blir en ordinær løsning fordi det blir enklere å administrere avdelingene dersom man slipper å ta hensyn til kjønnssegregerte rom.

Veldig enig med deg i dette. Dette er en veldig reell problemstilling, og det er viktig å si fra klart og tydelig til sykehusene og politikerne at dette ikke er slik man ønsker det!

Det kommer jo og litt an på alderen til de som skal dele rom. Man plasserer f.eks ikke en hormonbombe på 14-15 år på et rom med en jente.  Noe annet er det med godt voksne folk. 

Anonymous poster hash: 7578d...b54

Anonymous poster hash: 7578d...b54

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...