Gå til innhold

Hvor mye skal lærere kunne blande seg inn i ?

Anbefalte innlegg

De har visst ikke det da, bortsett i fra at de begynner å bli fjortiser og mer uro i klassen. Snakket med datteren om dette. Da de dro på kino gangen før dette, var de 5 jenter og 2 gutter som dro, så det virker tilfeldig hvem som drar.

Da er det ganske merkelig at læreren blander seg i. Kanskje det er sterke, kranglete foreldre som har klaget? Noen lærere føyer seg litt for lett når de har med slike å gjøre, ser det ut som.

Fortsetter under...

For noen helger siden fant noen av jentene ut at de hadde lyst til å se en film. Noe av dem slo seg sammen og dro ned til byen på kino. De var 7 jenter som dro. De er 12 jenter i klassen.

Fikk mail av læreren om at alle jentene i klassen må spørres når de drar på kino, så lenge de er flere enn to stykker. Jentene er 12 år . Det var ingen utestengelse her, ingen som ikke fikk lov til å være med. Kun at noen av dem hadde snakket sammen uten å ringe til alle.

Synspunkter ?

Veldig spesielt at læreren blander seg her synes jeg, men det må vel være fordi en eller flere av de som ikke var med har følt seg utestengt og tatt kontakt med henne. Det kan kanskje tyde på at klassen har et problem, for hadde alt vært helt toppers ville vel neppe noen reagert? Jeg har aldri hørt om denne typen innblanding annet enn når det gjelder bursdagsfeiringer.

Jeg tenker som deg tonie, og ville nok tatt en snarlig telefon til læreren for å høre hva bakgrunnen for mailen var. Dersom ikke en av de tre andre jentene hadde hatt reaksjoner på kinobesøket hadde jo ikke læreren hatt kjennskap til hendelsen i det hele tatt, sant.

Endret av Kayia
Nicklusheletida

Jeg tenker som deg tonie, og ville nok tatt en snarlig telefon til læreren for å høre hva bakgrunnen for mailen var. Dersom ikke en av de tre andre jentene hadde hatt reaksjoner på kinobesøket hadde jo ikke læreren hatt kjennskap til hendelsen i det hele tatt, sant.

Jeg er tror det er mest sannsynlig at det er som Tonie skriver i et annet svar her, at det er en kranglete forelder som har klaget til læreren. Tror ikke jeg skal plage læreren med dette. Dette er en slik sak jeg velger å forbigå i stillhet :)

Nicklusheletida

Det var dessuten 5 jenter som ikke var med på kino. Nesten halvparten av jentene.

Annonse

Jeg er tror det er mest sannsynlig at det er som Tonie skriver i et annet svar her, at det er en kranglete forelder som har klaget til læreren. Tror ikke jeg skal plage læreren med dette. Dette er en slik sak jeg velger å forbigå i stillhet :)

Skjønner. Jeg hadde nok tatt telefonen etter en sånn mail uansett, men det er nå meg... :)

Nicklusheletida

Skjønner. Jeg hadde nok tatt telefonen etter en sånn mail uansett, men det er nå meg... :)

Det er en fellesmail til alle i klassen, så det kunne blitt mange telefoner på henne hvis alle gjorde det :)

Læreren til datteren har jeg bare godt å si om, men den siste mailen vi fikk, synes jeg var underlig.

Det gjelder fritiden til elevene og den må de vel få kunne styre selv ?

Så klart hvis det hadde dreid seg om mobbing og utestengelse, synes jeg læreren kan ta det opp, men saken var slik:

For noen helger siden fant noen av jentene ut at de hadde lyst til å se en film. Noe av dem slo seg sammen og dro ned til byen på kino.

De var 7 jenter som dro. De er 12 jenter i klassen.

Fikk mail av læreren om at alle jentene i klassen må spørres når de drar på kino, så lenge de er flere enn to stykker. Jentene er 12 år . Det var ingen utestengelse her, ingen som ikke fikk lov til å være med. Kun at noen av dem hadde snakket sammen uten å ringe til alle.

Synspunkter ?

Jeg tenker at det må ligge noe mer bak.Antakelig er det en gruppe som er den rådende og populære, og de andre føler seg litt utestengt. Dette har læreren fått med seg og lurt på hvordan hun kan ta opp, så kom denne episoden som hun grep fatt i. Isolert sett er det jo en fillesak, og jeg skjønner godt du reagerer. Det hadde imidlertid vært greit om foreldrene til de ressurssterke og populære barna var bevisste på dette, og forsøkte å påvirke barna til også å inkludere de andre, i hvertfall i mellom. Det er gjerne de samme som blir utestengt hver gang, enten det dreier seg om kinobesøk eller bursdager.

Nicklusheletida

Jeg tenker at det må ligge noe mer bak.Antakelig er det en gruppe som er den rådende og populære, og de andre føler seg litt utestengt. Dette har læreren fått med seg og lurt på hvordan hun kan ta opp, så kom denne episoden som hun grep fatt i. Isolert sett er det jo en fillesak, og jeg skjønner godt du reagerer. Det hadde imidlertid vært greit om foreldrene til de ressurssterke og populære barna var bevisste på dette, og forsøkte å påvirke barna til også å inkludere de andre, i hvertfall i mellom. Det er gjerne de samme som blir utestengt hver gang, enten det dreier seg om kinobesøk eller bursdager.

Men det er jo ikke dette læreren sier. Tvert i mot og har aldri hørt om noen populær og mindre populær gruppe. Jeg aner ihvertfall ingenting om min datter tilhører de ressurssterke og populære barna. Hun har ei bestevenninne i klassen som hun har hatt siden 1. klasse. Det er henne hun er mest sammen med og noen ganger er de flere sammen. Vi har  vært på foreldremøte og alt er såre vel og vi har fått mail og alt er vel der også. Når det gjelder kinobesøkene, så er det ikke slik at det er de samme som har dratt. Men å snakke generelt om utestengelse er viktig. Nå vet jeg ikke om noen utestengelse , men en generell prat kan man ta. Denne gangen var det 7 jenter som dro. 5 som ikke dro. Forrige gang var det 5 jenter og 2 gutter som dro. Altså 7 elever av over 20 stykker.

Men det er jo ikke dette læreren sier. Tvert i mot og har aldri hørt om noen populær og mindre populær gruppe. Jeg aner ihvertfall ingenting om min datter tilhører de ressurssterke og populære barna. Hun har ei bestevenninne i klassen som hun har hatt siden 1. klasse. Det er henne hun er mest sammen med og noen ganger er de flere sammen. Vi har  vært på foreldremøte og alt er såre vel og vi har fått mail og alt er vel der også. Når det gjelder kinobesøkene, så er det ikke slik at det er de samme som har dratt. Men å snakke generelt om utestengelse er viktig. Nå vet jeg ikke om noen utestengelse , men en generell prat kan man ta. Denne gangen var det 7 jenter som dro. 5 som ikke dro. Forrige gang var det 5 jenter og 2 gutter som dro. Altså 7 elever av over 20 stykker.

Hva tenker du kan være lærerens hensikt og motiv med mailen da? Jeg tenker nok som tonie og Xtra at hun har observert en endring, og ønsker å agere i forhold til den. Hadde dette vært en masete lærer som til stadighet blandet seg inn i relasjoner hun ikke har noe med ville også jeg oversett det, men som du sier har du respekt for henne, og syns syns hun fram til nå har håndtert klassen på en fin måte. Hvorfor skulle hun stake ut en ny kurs nå?.. :)

Endret av Kayia
Nicklusheletida

Hva tenker du kan være lærerens hensikt og motiv med mailen da? Jeg tenker nok som tonie og Xtra at hun har observert en endring, og ønsker å agere i forhold til den. Hadde dette vært en masete lærer som til stadighet blandet seg inn i relasjoner hun ikke har noe med ville også jeg oversett det, men som du sier har du respekt for henne, og syns syns hun fram til nå har håndtert klassen på en fin måte. Hvorfor skulle hun stake ut en ny kurs nå?.. :)

Beklager at jeg glemte skrive det, men mailien hun sendte ut er vanlig praksis for henne. Hun pleier å sende ut felles fredagsmailier til alle foreldre i klassen for å fortelle litt om hva de driver med og hvordan uka har vært. Nå er det riktignok en stund siden sist. Noe hun beklaget, da hun har hatt det travelt. Denne mailien kom sist fredag, men jeg så den ikke før i går. Så dette var en helt vanlig mail hvor hun fortsatt (som tidligere) skryter av miljøet i klassen, bortsett i fra at de har blitt mer fjortiser og dermed litt uroligere. Men hun legger til at alle ser ut til å trives sammen.

Så hvis man skal gjette på noe her , så må det være at en forelder har klagd over at sitt barn ikke ble spurt om å være med på kino. Men dette er jo bare ville gjetninger. Jeg kan ikke vite.

Om det finnes en populær gruppe og mindre populær gruppe, så aner ikke jeg hvem som tilhører de forskjellige gruppene. Ikke hvem min datter tilhører heller. Noe sånt har aldri vært nevnt. Jeg har ikke oversikt over hva hver enkelt driver med i fritiden sin heller. Men jeg har jo sett alle jentene sammen i bursdager og det virker som de er veldig samkjørte og gode venner akkurat slik læreren sier.

Annonse

Hvorfor det ?  Hva skal samtalen dreie seg om ?

Ditt forrige svar endret saken for mitt vedkommende - jeg hadde nok heller ikke ringt om hun pleide å sende ukentlig rapport slik du sier her. Ikke uvanlig at det blir tydeligere grupperinger når kidsa nærmer seg fjortisalder, men her høres det ut som det gode miljøet preger gruppa sterkere enn gruppering, og da hadde jeg neppe gjort noe. 

Jeg fikk et annet inntrykk av førsteinnlegget, derfor mitt svar fram til nå :)

Jeg synes ikke læreren kan "bestemme" at alle skal spørres i en slik situasjon.

Men jeg synes også ofte at foreldre til unger som er "populære" er ganske bevisstløse i forhold til prosesser som ligner på utestengelser i elevmiljøet. Det er ofte de samme elevene som opplever å ikke bli spurt, det er ikke tilfeldig hvem som gjør noe sammen og hvem som sjelden blir inkludert.

Hvis man drøfter temaet med de 12-åringene som er mest populære i klassen, så vil deres svar ofte være at de som ikke er populære må da kunne være sammen med hverandre og ikke plage de populære ;-) Jeg tenker at voksne har en jobb å gjøre når det gjelder å bevisstgjøre tolvåringer på hvorvidt det er nødvendig eller ikke å la være å invitere med de mindre populære.

Men som allerede sagt, jeg synes ikke skolen kan instruere foreldre og elever mht hva de kan og ikke kan gjøre i helgene. Jeg synes derimot de kan bevisstgjøre og informere om hvordan elevmiljøet utvikler seg.

Jeg underskriver denne. Er helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...