Gå til innhold

Kvinner er dumme og dårlige i sjakk

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2013/11/29/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/kjetil_rolness/30589207/

Hvor er dronningen i sjakk?

Dronninger fødes ikke. De skapes. Uten kvotering og dameklasser.

Sjakken har, som tennis og fotball, sin egen «dameklasse». Kvinner kan delta i åpen klasse, men det gjør nesten ingen. Det finnes egne lag, turneringer, titler og ranklister for ... ja, hva da? Det svake kjønn?

Synes det bør settes i gang undersøkelser for å finne ut om det er genetisk at det er færre kvinnlige genier enn mannlige.

Anonymous poster hash: 12a35...617
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395898-kvinner-er-dumme-og-d%C3%A5rlige-i-sjakk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er allerede forsket på, og ja, det er forskjeller mellom menn og kvinner i oppetasjen også, ikke bare i fysikken. Det betyr ikke at menn er "bedre" og jenter er "svake og dumme". De bare er flinke til forskjellige ting, menn og kvinner er ikke like tro det eller ei. Og selvsagt, hvis du definerer positive ting ut i fra et manns-perspektiv er det klart at menn kommer bedre ut. Men kvinner er bedre enn menn til å være kvinner, og menn er bedre enn kvinner til å være menn. Sjokkerende men sant.

http://www.dagbladet.no/2013/11/29/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/kjetil_rolness/30589207/

Synes det bør settes i gang undersøkelser for å finne ut om det er genetisk at det er færre kvinnlige genier enn mannlige.

Anonymous poster hash: 12a35...617

Det er vel en kombinasjon av arv og miljø. Menn er det sterke kjønn fordi de er sterkere og smartere enn kvinner, men det finnes unntak. Noen kvinner er smartere og sterkere enn menn. Om det er arv eller miljø er ikke så godt å si for evolusjonen har lært menn og kvinner hva de bør investere tiden sin på. Tradisjonelle kjønnsroller er undertrykkende både for menn og kvinner fordi de gjør at de ikke tør å leve fullt ut og gjøre som de vil. Når kvinner gjennom tidene ikke har fått lov til å gjøre manneting sier det seg selv at de taper i konkurransen. Det at de føder barn er også med på holde dem svake på manneting. Menn kan være dumme på den måten at de er overmodige (søker spenning og dermed har større sjanse for skader og død) eller at de har dårlig livsstil (gjør dem svake og dør tidlig).

Denne er interessant: http://www.nrk.no/livsstil/kvinner-troner-hoyest-pa-iq-tester-1.8246939

For første gang i historien scorer nå kvinner høyere enn menn på IQ-tester, og man mener dette kan henge sammen med at kvinner idag har større muligheter til å oppnå sitt høyeste potensiale pga mer likestilling i samfunnet.

Da kan man kanskje konkludere med at kvinner er smartere enn menn når begge kjønn får samme muligheter til å utvikle seg? :P

Denne er interessant: http://www.nrk.no/livsstil/kvinner-troner-hoyest-pa-iq-tester-1.8246939

For første gang i historien scorer nå kvinner høyere enn menn på IQ-tester, og man mener dette kan henge sammen med at kvinner idag har større muligheter til å oppnå sitt høyeste potensiale pga mer likestilling i samfunnet.

Da kan man kanskje konkludere med at kvinner er smartere enn menn når begge kjønn får samme muligheter til å utvikle seg? :P

Ja, det er sant og menn kan kanskje også bli like gode som kvinner på omsorg om de får utviklet disse egenskapene på lik linje som kvinner.

Annonse

Snart må vi begynne med mannekvotering for å jevne ut forskjellene.

Hehe, ja, det er igrunnen skummelt at kvinnene snart har overtatt all makt :P

Det finnes fortsatt mange dumme kvinner. Men hva er egentlig å være en dum kvinne? Er rosabloggerne dumme? Ikke hvis du greier å leve av sine rosablogger?

Endret av tjohei1

Det finnes fortsatt mange dumme kvinner. Men hva er egentlig å være en dum kvinne? Er rosabloggerne dumme? Ikke hvis du greier å leve av sine rosablogger?

Det finnes vel like mange dumme kvinner som det finnes dumme menn, og det samme mht antall smarte mennesker ;)

Når det gjelder rosabloggerne så er jeg kanskje mest bekymra over antallet mennesker som leser disse bloggene og finner dem interessante...... ;)

Endret av Togli

Det er allerede forsket på, og ja, det er forskjeller mellom menn og kvinner i oppetasjen også, ikke bare i fysikken. Det betyr ikke at menn er "bedre" og jenter er "svake og dumme". De bare er flinke til forskjellige ting, menn og kvinner er ikke like tro det eller ei.

IQ-tester gir en gausskurve (også kalt klokkekurve). Antall personer på y-akse, IQ på x-akse.

Kurven for menn er flatere enn for kvinner. Altså omtrent som den den brune kurven for menn og den røde for kvinner. På nye IQ-tester er snittet for begge kjønn likt. De første IQ-testene hadde litt høyere snitt for menn enn for kvinner. Derfor ble IQ-testene omformet slik at det skulle gi likere resultat på snitt.

Resultater på IQ-tester er altså i høy grad avhengig av hvordan testene er utformet. De måler strengt tatt ikke annet enn poengscore på en test. Man så en rimelig bra sammenheng mellom testresultater og resultater på skoleprestasjoner. Så var det også det testene ble laget for: Å angi læreevne til bruk i skolen. Og da skal man være forsiktig med å trekke tolkningen av IQ-tester enda lenger enn det.

Den senere tids diskusjoner om kjønnsrelaterte avvik på IQ-tester fordummende. Barn med vanskelig oppvekst, får naturlig nok større utfordringer med å klare gode skoleresultater. Læreevne kan til en viss grad øves opp. En i utgangspunktet god hjerne kan også prestere dårlig på grunn av for lite stimulans. Derfor er det ingen grunn til å hovere over dårlige resultater for motsatt kjønn på IQ-tester.

Anonymous poster hash: 8c4bf...e85

Annonse

Det finnes vel like mange dumme kvinner som det finnes dumme menn, og det samme mht antall smarte mennesker ;)

Når det gjelder rosabloggerne så er jeg kanskje mest bekymra over antallet mennesker som leser disse bloggene og finner dem interessante...... ;)

Hei!

Det er liten forskjell på store voksne rosabloggerdamer, som aldri vokste ut av prinsessenykkene,

Eller menn som tror muskler er tiltrekkende... Som tror muskler er viktigere enn det å være smart.

For min. Del er de i samme kategori og uinteressante..

Dessverre syns jeg flere kvinner enn menn er opptatt av "feil" ting, det vil si flertallet og ikke alle, syns kvinner virker merkelig opptatt av ytre ting som klær, sminke, osv... Og mindre fokusert på sine interesser, det er mulig der er noe her som slår inn og ut på feks dyktighet på mange områder.

Skal vi løse det, må vi som psykiateren jeg var hos sa til meg, " jeg elsker smarte jenter" flere ganger roste han meg, og henviste til iq og at iq var tiltrekkende, kanskje er det denne erkjennelsen flere kvinner må ta til seg at ikke sminke og klær, men de indre intellekttuelle kvaliteter er viktige, kanskje har vi vært for lenge tvunget inn et et falskt prinsessehysteri av mødrene våre.

Det er vel sånn kjønnsfascisme kommer til uttrykk.

Anonymous poster hash: 8c4bf...e85

Du skjønte min bruk av smileys? ;) Må være lov å svare på tiltale (jfr trådstarter) :)  Personlig tror jeg ikke man kan skille mellom kjønn intelligensmessig sett. Utviklingen av intelligens kommer nok som en kombinasjon av arvelighet og utenforliggende miljøfaktorer.

Hei!

Det er liten forskjell på store voksne rosabloggerdamer, som aldri vokste ut av prinsessenykkene,

Eller menn som tror muskler er tiltrekkende... Som tror muskler er viktigere enn det å være smart.

For min. Del er de i samme kategori og uinteressante..

Dessverre syns jeg flere kvinner enn menn er opptatt av "feil" ting, det vil si flertallet og ikke alle, syns kvinner virker merkelig opptatt av ytre ting som klær, sminke, osv... Og mindre fokusert på sine interesser, det er mulig der er noe her som slår inn og ut på feks dyktighet på mange områder.

Skal vi løse det, må vi som psykiateren jeg var hos sa til meg, " jeg elsker smarte jenter" flere ganger roste han meg, og henviste til iq og at iq var tiltrekkende, kanskje er det denne erkjennelsen flere kvinner må ta til seg at ikke sminke og klær, men de indre intellekttuelle kvaliteter er viktige, kanskje har vi vært for lenge tvunget inn et et falskt prinsessehysteri av mødrene våre.

Du har nok et poeng der :) Jeg tror heldigvis at ettervert som jenter og gutter vokser til, så innser de at hjernen er det mest sexy organet som finnes ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...