Gå til innhold

Hemoroider og luft i magen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 76 år som har mye luft i magen. Jeg har også hemoroider ved endetarmsåpningen, og det resulterer i at jeg ikke kan styre luftavgang. Det er særlig ille når jeg har sittet i ro lenge og så reiser meg opp. Er det mulig og operere vekk disse hemoroidene og stramme endetarmsåpningen? Jeg har hørt at man ikke er så villig til å operere dette, da det er sjanse for blødninger. Disse plagene gjør at jeg ikke ser så sosial lenger. Jeg gruer meg for å gå bort, og vil heller ikke ha besøk. Jeg er ellers frisk og oppegående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395953-hemoroider-og-luft-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Mange mennesker sliter med gassplager og noen plages med dem det meste av tiden. Derfor skriver jeg til deg noe mer omfattende med tanke både for deg og andre som opplever at mye av livskvaliteten preges av dette.

Selv om du ikke kan stanse gassproduksjonen, finnes det tiltak som kan bidra til å redusere gassproduksjonen, lindre ditt ubehag og forhindre at du bringes i forlegenhet.

Du svelger ned luft hver gang du spiser eller drikker. Du kan til og med svelge luft uten å vite det når du er nervøs, spiser for raskt, tygger tyggegummi eller drikker gjennom et sugerør. Noe av denne luften ender opp i tykktarmen. Likevel er det slik at det aller meste av luften i tykktarmen, skriver seg fra gass som produseres når bakterier i tykktarmen forgjærer karbohydrater som ikke er fordøyd i tynntarmen.

Det anses som normalt å slippe ut luft 10 til 20 ganger om dagen. Men det kan være grunn til å søke lege dersom du har svært plagsomme, langvarige eller stadig tilbakevendende smerter i magen, særlig hvis du også har kvalme, brekninger, blødning, vekttap eller feber. Du bør også snakke med legen din dersom luftplagene er så vedvarende og intense at de forstyrrer dine daglige gjøremål. I de fleste tilfeller kan behandling redusere eller lindre plagene.

Følgende kostråd kan bidra til å redusere mengden gass som produseres i magen. Blant de mest provoserende matslagene er bønner, erter, løk, hodekål, kålrabi, brokkoli, rosenkål, blomkål, artisjokker, asparges, pærer, epler, fersken, sukkerfri gotteri og tyggegummi, helkornbrød, frokostblandinger, melk, krem, is, ost, øl, brus og andre kullsyreholdige drikker. Ideelt skal du teste ut dette ved å fjerne alle overnevnte midler fra kosten for en periode på noen få uker. Forhåpentligvis blir du da bedre. Introduser så en og en av overnevnte matslag. Start med dem du mistenker minst, la det gå minst en uke mellom hver gang du introduserer et nytt matslag i kosten din.

Reduser mengden stekt og fet mat. I en del tilfeller skyldes oppblåsthet inntak av fet mat. Fett forsinker tømningen av magesekken og kan øke følelsen av oppfylthet i magen.

Prøv å bruke melkeprodukter med lavt laktoseinnhold i stedet for melk. Spis små mengder melkeprodukter på en gang, eller spis det sammen med annen mat som gjør det enklere å fordøye laktosen. I noen tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å fjerne melkeprodukter fra kosten fullstendig.

Følgende justeringer i livsstilen din kan også hjelpe. Spis mindre måltider. Forsøk å spise flere små måltider i løpet av dagen i stedet for to eller tre større måltider. Spis langsomt, tygg maten grundig. Noen av oss spiser alt for fort og gulper i oss store mengder luft samtidig. Hvis det er vanskelig for deg å spise langsommere, tving deg til å legge ned gaffelen mellom hver bit for på den måten å senke tempoet. Ikke spis når du er nervøs, oppbrakt eller har det travelt. Prøv å gjøre måltidene til en avslappende stund og spis langsomt. Å spise når du er stresset, kan forstyrre fordøyelsen. Unngå tyggegummi, harde gotterier og bruk av sugerør. Slike ting får deg til å svelge mer luft. Sjekk eventuelt gebiss. Gebiss som passer dårlig, kan få deg til å svelge ekstra luft når du spiser og drikker. Ikke røyk. Sigarettrøyking kan øke mengden luft du svelger.

Noen produkter kan hjelpe, men de er ikke alltid effektive. Forsøk eventuelt:

Laktasetilskudd. Tilskudd med enzymet laktase kan hjelpe deg med å fordøyelaktose dersom du har laktoseintoleranse. Du kan også prøve melkeprodukter som er laktosefrie eller som har redusert mengde laktose.

Silikonpreparat. Dette er middel du får kjøpt på apoteket (Minifom, Siloxan) og som er beregnet for bruk mot luft i magen. Silikonpreparat bidrar til å bryte opp boblene i gassen, slik at gassen lettere passerer gjennom fordøyelseskanalen. Midlet angis spesielt å kunne hjelpe dem som raper mye. Dog er det langt fra alle som synes det hjelper. Peppermynte? Forsøk en kopp peppermynteté. Peppermynteolje inneholder mentol som synes å dempe krampetendensen til glatt muskulatur som vi finner i tarmveggen i fordøyelseskanalen. En varm kopp peppermynteté kan gi lindring fra gass og luftsmerter.

Vel, med god vilje har jeg vært omfattende når det gjelder luftplager. Hemorroider derimot er små åreknuter i tarmveggen og her kan fastlegen med letthet hjelpe deg til den beste behandling. Jeg er i alle fall overbevist om at dersom du tar kontakt med fastlegen og leser godt gjennom rådene fra meg så får du en bedre hverdag.

Beste hilsen Dr. Vaage

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...