Gå til innhold

Sykemelding

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med revmatisme, store smerter. Har derfor vært 50 prosent sykemeldt en stor del av året. Dvs at jeg snart må over på AAP. På AAP har jeg ingen mulighet til å greie meg økonomisk. Er derfor nødt til å bite tennene sammen, bruke mere sterke smertestillende og håpe på at jeg ikke kollapser. Altså prøve å jobbe fullt. Ikke noe til liv og ikke noe legen anbefaler.. Men regningene må betales og mat må jeg ha.

Så til spørsmålene: Jeg må altså nå jobbe fullt i 26 uker for å få sykemeldingsrett igjen. Hva om jeg i denne perioden f.eks brekker et bein eller blir så syk at jeg MÅ være hjemme og 100 prosent sykemeldt, hvilke rettigheter har jeg da? Er det evt mulig å søke om hjelp til livsopphold?

Hvis jeg skulle få influensa eller lignende i vinter og det kun blir brukt sykemelding i arbeidsgiverperioden...går dette da ut over de 26 opptjeningsukene?

Håper på at jeg evt greier meg med egenmelding.

Ikke lett og være syk. Blir så sliten av å tenke økonomi at det i tillegg gjør me.

både psykisk og fysisk verre.

Hvordan greier dere andre enslige og kronisk syke hverdagen/økonomien?

Har dere evt fått hjelp av forsikringsordninger gjennom jobben?

Ha en fin dag!

Anonymous poster hash: c18fa...99c
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395959-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med revmatisme, store smerter. Har derfor vært 50 prosent sykemeldt en stor del av året. Dvs at jeg snart må over på AAP. På AAP har jeg ingen mulighet til å greie meg økonomisk. Er derfor nødt til å bite tennene sammen, bruke mere sterke smertestillende og håpe på at jeg ikke kollapser. Altså prøve å jobbe fullt. Ikke noe til liv og ikke noe legen anbefaler.. Men regningene må betales og mat må jeg ha.

Så til spørsmålene: Jeg må altså nå jobbe fullt i 26 uker for å få sykemeldingsrett igjen. Hva om jeg i denne perioden f.eks brekker et bein eller blir så syk at jeg MÅ være hjemme og 100 prosent sykemeldt, hvilke rettigheter har jeg da? Er det evt mulig å søke om hjelp til livsopphold?

Hvis jeg skulle få influensa eller lignende i vinter og det kun blir brukt sykemelding i arbeidsgiverperioden...går dette da ut over de 26 opptjeningsukene?

Håper på at jeg evt greier meg med egenmelding.

Ikke lett og være syk. Blir så sliten av å tenke økonomi at det i tillegg gjør me.

både psykisk og fysisk verre.

Hvordan greier dere andre enslige og kronisk syke hverdagen/økonomien?

Har dere evt fått hjelp av forsikringsordninger gjennom jobben?

Ha en fin dag!

hei

Du må jobbe 26 uker og en dag for å få nye skyepengerettigheter. Skulle du bli syk før den tid må du søke andre ytelser, som medisinsk rehabilitering, for eksempel. Disse ytelsene er som du sier lavere enn sykepengene. Du har krav på sykepenger fra arbeidsgiver de første fjorten dagene etter å ha vært i jobb kortere enn 26 uker, Men der er jeg usikker på hvor lenge du må ha vært i jobb, og det er begrenset hvor mange dager i året du kan være sykemeldt hvor arbeidsgiver betaler også. Men skulle du bli syk i influensa og du klarer deg med 14 dagers fravær vil det ikke gå ut over dine 26 uker.

Det er kun sykemelding utover arbeidsgiver tiden som teller når du nå har mistet syke penge rettighetene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395959-sykemelding/#findComment-3514597
Del på andre sider

hei

Du må jobbe 26 uker og en dag for å få nye skyepengerettigheter. Skulle du bli syk før den tid må du søke andre ytelser, som medisinsk rehabilitering, for eksempel. Disse ytelsene er som du sier lavere enn sykepengene. Du har krav på sykepenger fra arbeidsgiver de første fjorten dagene etter å ha vært i jobb kortere enn 26 uker, Men der er jeg usikker på hvor lenge du må ha vært i jobb, og det er begrenset hvor mange dager i året du kan være sykemeldt hvor arbeidsgiver betaler også. Men skulle du bli syk i influensa og du klarer deg med 14 dagers fravær vil det ikke gå ut over dine 26 uker.

Det er kun sykemelding utover arbeidsgiver tiden som teller når du nå har mistet syke penge rettighetene.

Tusen, tusen takk for nyttig svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395959-sykemelding/#findComment-3514623
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...