Gå til innhold

Foreldre fikk skole til å avlyse julegudstjenesten

Anbefalte innlegg

http://tinyurl.com/oebzcx5

Ringvoll skole i Hobøl forsøkte å arrangere julegudstjeneste på skolen. Det ville ikke noen foreldre ha noe av. Nå er arrangementet avlyst.

I brevet kommer fra fram at Ringvoll skole har fått signaler om at de ville bli sett på som ikke-inkluderende hvis de hadde feiret den planlagte julegudstjenesten og lysfesten.

Hun forklarer at et «knippe foreldre» sendte klager, da de fikk vite om skolens planer.

Dette provoserer. De som ikke vil delta pga av annen tro kan få la være. Men å sette til side norske tradisjoner pga et lite mindretall er hårreisende. Nå må vi våkne opp, og slåss mot disse som skal være så korrekte i alt de gjør, at de utelukker norske tradisjoner og norsk kultur.

Anonymous poster hash: 78b4f...4bd

Fortsetter under...

Det interessante her, er at det faktisk veldig sjelden er muslimene (for det er det du implisitt insinuerer med norsk kultur og norske tradisjoner) som klager på denne julegudstjenesten. De som roper høyest om dette har jeg tenkt over er humanetikerne. Så det kan i hvert fall være greit å ikke skylde bare på muslimene, de humanetikerne jeg kjenner er norske i flerfoldige generasjoner bakover.

http://tinyurl.com/oebzcx5

Dette provoserer. De som ikke vil delta pga av annen tro kan få la være. Men å sette til side norske tradisjoner pga et lite mindretall er hårreisende. Nå må vi våkne opp, og slåss mot disse som skal være så korrekte i alt de gjør, at de utelukker norske tradisjoner og norsk kultur.

Fikk du med deg poenget - at protestene ikke gikk på å bruke en skoledag på å dra til kirken (og antakelig arrangere et alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsker å delta, slik det er vanlig), men på at gudstjenesten etter planen skulle holdes på skolen for å slippe bussturen til kirken og spare penger?

Det interessante her, er at det faktisk veldig sjelden er muslimene (for det er det du implisitt insinuerer med norsk kultur og norske tradisjoner) som klager på denne julegudstjenesten. De som roper høyest om dette har jeg tenkt over er humanetikerne. Så det kan i hvert fall være greit å ikke skylde bare på muslimene, de humanetikerne jeg kjenner er norske i flerfoldige generasjoner bakover.

Akkurat. Det er veldig greit for de humanetikerne å legge skylden på muslimene, så slipper de kritikk selv. Det er jo nettopp humanetikerne som later som de er tolerante med sitt hykleri om livssynsnøytralitet.

Fikk du med deg poenget - at protestene ikke gikk på å bruke en skoledag på å dra til kirken (og antakelig arrangere et alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsker å delta, slik det er vanlig), men på at gudstjenesten etter planen skulle holdes på skolen for å slippe bussturen til kirken og spare penger?

Oj, så ille, tenk at de kunne spare noen kroner, og så kunne de risikere sånn kristentåke inne på skolen. De kunne jo få vondt i hodet av sånt. De der humanetikerne må da være veldig hensynsfulle, synes du ikke?

Anonymous poster hash: 25c92...f92

Slike foreldre har for lite å ta seg til, spør du meg. Det er jo alltid slik at unger som ikke skal være med på skolegudstjenestene får et annet tilbud. Og ingen tar skade av om det en gang i året er en koselig julegudstjeneste med litt forkynning i gymsalen på skolen! Ærlig talt.

Og jeg tror heller ikke det er muslimske foreldre som står for dette - det er ikke det inntrykket jeg har av muslimske foreldre fra verken barnehage, jobb eller skole her hos meg i alle fall. Her kommer de på juleverksted og koser seg med å lage engler og nisser og juletrepynt! :)

Annonse

Dette er humanetisk forbund som står bak!  Dette har de kjempet for i mange mange år og nå er det innvandrerne som får "skylda" mens de står i bakgrunnen og gnir seg i hendene. 
Jeg vet ingen mennesker som er så lite tolerante som humanetikerne. 

Her jeg bor reagerer de på at kulturskolen arrangerer julekonsert i kirka.... kan de ikke bare la være å komme og la alle de andre elevene og foreldrenen få ha en fin opplevelse i kirka? Det var til og med barn med muslimsk bakgrunn som kom på konserten :-)

Skulle ønske mine foreldre hadde fått stoppet tvangsinndoktrineringen da jeg var barn. Mulig det er er frivillig i dag men den gangen ble man nærmest pisket på plass og tvunget til å bukke og skrape for kappekledte hyklerprester og det oppskrytte supervesenet deres. F**n til idioti satt i system! 

Hvis det finnes andre tilbud og man får et valg er det helt greit.

Ungene kan gå i kirker og moskeer med foreldrene sine hvis det føler for det. Ser ingen grunn til å gjøre det i skoletida.  Jeg synes det mye mer trist at juleavslutninger og juletrefester ser ut til å være på vei ut, men det får vel travle foreldre ta skylda for.

Oj, så ille, tenk at de kunne spare noen kroner, og så kunne de risikere sånn kristentåke inne på skolen. De kunne jo få vondt i hodet av sånt. De der humanetikerne må da være veldig hensynsfulle, synes du ikke?

Nei, jeg synes ikke det er spesielt hensynsfullt. Jeg ville bare understreke at saken ikke handler om "norsk kultur og norske tradisjoner" kontra utenlandske, den handler om at noen (antakelig hvite og heilnorske) foreldre syntes det ble for mye å la kirken komme til barna deres i stedet for omvendt - og at det hele hadde en økonomisk årsak.

Når det gjelder å "våkne opp og slåsss", så er det vel de humanetiske gruppene som leder konkurransen om å være mest våken og bevisst på rettighetene sine i slike saker.

Dette er et vesentlig poeng i denne saken, og har ingenting med at muslimer eller andre grupper ikke vil at barna deres skal delta i kristne aktiviteter. 

Jeg er humanetiker, men har en veldig klar holdning til at barna mina skal få delta i normale, kristne tradisjoner. Så de har alltid vært med i kirken før jul. Når det er sagt hadde jeg også reagert på at kirkebesøket skulle bli redusert til en samling på skolen, dog ikke så mye at jeg hadde sagt fra. 

Poenget med kirkebesøket er tross alt å delta i en viktig kristen tradisjon, julegudstjenesten. 

Dette er humanetisk forbund som står bak!  Dette har de kjempet for i mange mange år og nå er det innvandrerne som får "skylda" mens de står i bakgrunnen og gnir seg i hendene. 

Jeg vet ingen mennesker som er så lite tolerante som humanetikerne. 

Her jeg bor reagerer de på at kulturskolen arrangerer julekonsert i kirka.... kan de ikke bare la være å komme og la alle de andre elevene og foreldrenen få ha en fin opplevelse i kirka? Det var til og med barn med muslimsk bakgrunn som kom på konserten :-)

Det er min erfaring også, jeg tror også gjerne at klagen på korset til hun NRK-damen like gjerne kom fra en humanetiker, som en muslim. Men nå kan de pøse på som bare pokker, i visshet om at det er muslimene som kommer til å få skylden for alt av kritikk av kristendommen.

Det er min erfaring også, jeg tror også gjerne at klagen på korset til hun NRK-damen like gjerne kom fra en humanetiker, som en muslim. Men nå kan de pøse på som bare pokker, i visshet om at det er muslimene som kommer til å få skylden for alt av kritikk av kristendommen.

Jeg nekter å tro at det er muslimer som har klaget på korset, men det er klart at det er ypperlig at humanetikerne har noen skjule seg bak...

Annonse

Det at man ikke tør opplyse hvilken gruppe som står bak dette kravet er bare et bevis på at det fundamentalistiske foreldre. Pk nissene er livredde for å tråke disse på tærne og bli stemplet som rasister. Slik går det når muslimene sakte men sikkert tar over landet. Hva slags onde foreldre er dere som ønsker deres barn og barnebarn dette helvete?

Jeg er ikke muslim og ikke kristen.

Jeg er for julekonsert, spiller ingen olle med religiøse julesanger for meg, men jeg er _helt_ mot noe julegudstjeneste på skolen, i skoletiden. Jeg er mot all promotering av religion i skolen, med unntak av ren faktabasert religionsundervisning som baserer seg på hva folk i verden 'tror'.

jeg legger ikke 'skylden' på muslimer som noen insinuerte over her. JEG, bare JEG, helt og holdent, av hele mitt hjerte, mener at gudstjeneste ikke skal holdes på skolen, og det får andre mene hva de vil om.

Enklere kan det vel ikke sies :)

Det er veldig sannsynlig det står muslimer bak. Det finnes ikke noen mer hatsk og dundamentisk religion.

Der er vel meningene delte. Pussig at ikke muslimer er tydelige i media på at de er imot skolegudstjenester. Mens derimot ivrige ateister både her i denne tråden og ellers i media kritiserer ordningen. I denne artikkelen forsvarer en muslim kristne skolegudstjenester:

http://pluss.vg.no/2012/12/15/1057/1057_20312454

BETLEHEM: – Det er mitt ansvar å formidle til elevene hvorfor vi feirer jul, og hva kristendommen og bibelen forteller om julen, skriver kronikkforfatteren som selv er muslim.

Skolegudstjeneste er ok

Kristendommen er sterkt til stede i det vi kan kalle vår nasjonale kulturarv. Som muslim har jeg ingen problemer med å påstå og forfekte dette.

Av Assad Nasir/Lærer og skribent  15. desember 2012

(...)

Kristendommen

Som lærer, muslim og nordmann har jeg gjort meg noen tanker rundt dette. Skolen er det vi kan kalle en normativ institusjon. I tillegg til den faglige opplæringen har skolen også en plikt og et ansvar for å fremme demokrati, nasjonal identitet og internasjonal bevissthet.

Skolen har også en oppfostrende funksjon. Likeverd, menneskerettigheter og frihet står sentralt i denne oppgaven.

I tillegg skal vi ikke legge skjul på at kristendommen er sterkt til stede i det vi kan kalle vår nasjonale kulturarv. Som muslim har jeg ingen problemer med å påstå og forfekte dette.

Julens budskap

Vårt samfunn bygger på kristne og humanistiske verdier, og disse skal vi ta vare på og videreformidle. Men denne videreformidlingen skal hverken praktiseres som eller forstås som forkynnelse. Som lærer tenker jeg at det er mitt ansvar å formidle julens budskap til elevene.

Det er mitt ansvar å formidle til elevene hvorfor vi feirer jul, og hva kristendommen og bibelen forteller om julen.

Se så hva Humanetiske Forbund tenker om dette og hva majoriteten ønsker i en artikkel i VG.

Pratet om religionsnøytralitet har kun en effekt: at omtale av aktuelle religioner forties. Da gjenstår kun HEFs ateisme, siden de er eneste ellers med organisert slagkraft i opinionen og media.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...