Gå til innhold

Når kan depositum kreves innbetalt?

Anbefalte innlegg

Jeg har inngått avtale med nye leietakere fra 1. januar. Vi avtalte også depositum, men etter at den opprinnelige avtalen ble inngått ble det veldig mye om og men om depositumet. Som et kompromiss sa jeg ja til at ca 1/3 av depositumet skulle være på depositumskontoen 6. desember og resten i løpet av februar. Leietakerne mener nå at det vel må være tidsnok at den første delen av depositumet er inne på konto til 31.12, mens jeg mener at jeg dermed ikke har noen sikkerhet for at de kommer til å flytte inn og begynne å betale husleie.

Tar jeg feil når meg mener at det er anledning til å kreve depositumet etablert i god tid før innflytting? Jeg har jo sagt nei til andre interesserte, så dersom de trekker jeg like før innflyttingen så har jeg tapt minst en måneds husleie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396006-n%C3%A5r-kan-depositum-kreves-innbetalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Don't go soft on them.

Ang. hva du har krav på, så burde vel det stå i kontrakten?

Jada, det står i kontrakten av første delen skal være på konto til 6.12 - men _det_ er det ikke...

Husleieloven setter en del rammer for hva man har lov til å avtale, men så vidt jeg forstår setter den ikke noe forbud mot krav om forhåndsinnbetaling av depositum.

Jeg har inngått avtale med nye leietakere fra 1. januar. Vi avtalte også depositum, men etter at den opprinnelige avtalen ble inngått ble det veldig mye om og men om depositumet. Som et kompromiss sa jeg ja til at ca 1/3 av depositumet skulle være på depositumskontoen 6. desember og resten i løpet av februar. Leietakerne mener nå at det vel må være tidsnok at den første delen av depositumet er inne på konto til 31.12, mens jeg mener at jeg dermed ikke har noen sikkerhet for at de kommer til å flytte inn og begynne å betale husleie.

Tar jeg feil når meg mener at det er anledning til å kreve depositumet etablert i god tid før innflytting? Jeg har jo sagt nei til andre interesserte, så dersom de trekker jeg like før innflyttingen så har jeg tapt minst en måneds husleie.

Jeg kikket i lover og regler men finner faktisk ingenting om tidspunktet.

Jeg hadde aldri gått med på dette, av de grunnene du nevner. Dersom de flytter inn fra og med 1 januar synes jeg også du er i overkant snill når neste del av depositumet ikke trenger å innbetales før i februar. 

Du har ingen sikkerhet slik det er per i dag, når du i tillegg blir nødt til å avvise andre synes jeg de kunne vist forståelse i forhold til dette.

Annonse

Hele depositumet skal være på depositumskonto før de får nøkler og disponerer leiligheten.

Sånn trodde jeg også det var. At en ikke fikk flytte inn før en hadde betalt hele depositumet. Men vi har aldri hatt leieboere, og det er 16 år siden vi var leieboere selv, så jeg husker ikke helt.

Synes det er litt tvilsomt at de ikke har satt inn første del av depositumet innen avtalt dato, og at de vil ha resten utsatt til etter innflytting....

Bli medlem i huseiernes landsforbund. Da kan du ringe så mye du vil til juristene der, og de har stålkontroll på huseiers rettigheter (og leietakers). Du må ikke gi dem nøklene før depositummet er betalt (i sin helhet mener jeg). Disse leietakerne kan du få trøbbel med senere, så vær føre var.

Hele depositumet må være inne på konto før innflytting.

Du må ikke finne på å la dem flytte inn før hele depositumet er innbetalt. Hvis dere har avtalt at 1/3 skal være betalt inn 6.desember, og det ikke har skjedd, så er kontrakten kansellert. Var jeg deg, ville jeg funnet noen andre, det er et veldig dårlig tegn at de krangler på dette. Da vil de garantert krangle på husleie osv senere. Jeg har leid ut flere ganger og er blitt brent flere ganger, jeg er mye strengere nå.

Eller så støtter jeg fullt ut forslaget om å melde deg inn i Huseierforeningen. Det kan du gjøre over nettet, og straks de har registrert innbetalingen kan du få juridiske råd fra dem over telefon eller oppmøte.

Sånn trodde jeg også det var. At en ikke fikk flytte inn før en hadde betalt hele depositumet. Men vi har aldri hatt leieboere, og det er 16 år siden vi var leieboere selv, så jeg husker ikke helt.

Synes det er litt tvilsomt at de ikke har satt inn første del av depositumet innen avtalt dato, og at de vil ha resten utsatt til etter innflytting....

Man kan avtale ulike ordninger for depositum og jeg ga etter for en laaaaang argumentasjon for hvorfor de ikke kunne betale hele depositumet før innflytting. Siden jeg gikk med på et kompromiss, så er jeg utrolig frustrert over at de velger å ikke gjøre som avtalt nå.

Annonse

Man kan avtale ulike ordninger for depositum og jeg ga etter for en laaaaang argumentasjon for hvorfor de ikke kunne betale hele depositumet før innflytting. Siden jeg gikk med på et kompromiss, så er jeg utrolig frustrert over at de velger å ikke gjøre som avtalt nå.

Dårlig gjort av de folka må jeg si :mellow:

Du må ikke finne på å la dem flytte inn før hele depositumet er innbetalt. Hvis dere har avtalt at 1/3 skal være betalt inn 6.desember, og det ikke har skjedd, så er kontrakten kansellert. Var jeg deg, ville jeg funnet noen andre, det er et veldig dårlig tegn at de krangler på dette. Da vil de garantert krangle på husleie osv senere. Jeg har leid ut flere ganger og er blitt brent flere ganger, jeg er mye strengere nå.

Eller så støtter jeg fullt ut forslaget om å melde deg inn i Huseierforeningen. Det kan du gjøre over nettet, og straks de har registrert innbetalingen kan du få juridiske råd fra dem over telefon eller oppmøte.

Nå har jeg i det minste meldt meg inn i Huseiernes landsforbund; takk for påminnelsen om dette:-)

Depositumet kan du forlange skal være på plass før de flytter inn. Jeg er utleier selv og hadde ikke likt dette hvis det ikke hadde vært en god grunn for det.

De hadde opprinnelig en god begrunnelse for hvorfor de ikke klarte å stille fullt depositum i tide, men jeg har ikke fått noen begrunnelse for forsinkelsen akkurat nå. Tror de driver med litt strutsevirksomhet akkurat nå :-(

Bli medlem i huseiernes landsforbund. Da kan du ringe så mye du vil til juristene der, og de har stålkontroll på huseiers rettigheter (og leietakers). Du må ikke gi dem nøklene før depositummet er betalt (i sin helhet mener jeg). Disse leietakerne kan du få trøbbel med senere, så vær føre var.

Hvis de holder sin del av avtalen (noe de nå da for så vidt ikke har...), så er jeg forpliktet av avtalen vi har inngått. Vi har avtalefestet at depositumet skal innbetales i to porsjoner - dessverre. De hadde en evigvarende forklaring på hvorfor de ikke kunne betale depositum i hht til det vi først hadde avtalt muntlig.

Hvis de holder sin del av avtalen (noe de nå da for så vidt ikke har...), så er jeg forpliktet av avtalen vi har inngått. Vi har avtalefestet at depositumet skal innbetales i to porsjoner - dessverre. De hadde en evigvarende forklaring på hvorfor de ikke kunne betale depositum i hht til det vi først hadde avtalt muntlig.

Jeg tror dessverre du kan vente deg mye rart fra den kanten der... Det tegner ikke godt at de oppfører seg på denne måten alt før de har flyttet inn! Men med mindre du er helt nødt til å få inn de pengene så hadde jeg kansellert avtalen og funnet noen andre. Var det ikke noen andre som var interesserte som du kan ringe til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...