Gå til innhold

Ingen alternativer?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et kronisk helseproblem. Av den grunn har jeg nedsatt arbeidskapasitet. Føler meg sliten og trett mesteparten av tiden jeg er våken. Fysisk slitsomt arbeid går dårlig, men kontorjobb kan kanskje gå. Trodde i hvertfall tidligere at det kanskje kunne gå. Nå vet jeg ikke lenger.

Har søkt mange jobber og vært gjennom en rad arbeidsmarkedstiltak. Ingenting har resultert i fast jobb. Firmaene jeg har vært hos, tar gjerne imot folk på tiltak for da får de gratis arbeidskraft. Men å ansette vil det ikke. Så gikk årene og jeg ble bare veldig frustrert. Arbeidsmarkedstiltak uten etterfølgende jobb oppleves nå som ren utnytting.

Fastlegen anbefalte meg å søke uføretrygd. Det ble gjort. Da kom avslag fordi de mente at jeg hadde noe restarbeidsevne som burde kunne utnyttes, i en deltidsjobb. Det er bare det at det finnes forholdsvis få deltidsjobber i de yrkene som kanskje kunne vært mulig for meg. Nesten alt er fulltidsjobber.

Nå fikk jeg vite at neste ingen får uføretrygd lenger, at de siste 2-3 årene er det strammet veldig til med mulighet til uføretrygd. Så da er ikke uføretrygd en løsning heller. Ingen skal utnytte NAV-systemet, forståelig nok. Men det er visst greit å utnytte folk til gratis arbeidskraft. Bruk og kast. Så er det bare å hente inn en ny tullebukk fra NAV etter at tiltaket er avsluttet. For konklusjonen er egentlig klar før tiltaket starter: Vedkommende får ikke jobb.

Jeg har nettopp fått ny saksbehandler hos NAV, som ikke er mulig å får tak i. Brev fra NAV sier heller ingenting om hva de ønsker at jeg skal gjøre.

Har noen erfaring fra dette? Jeg blir aldri frisk, medisinsk sett og det er ingen tegn til å komme i jobb. Skal jeg da tvinges på AAP til jeg blir pensjonist? Eller finnes det andre alternativer for meg?

Anonymous poster hash: 95430...2ff
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Captain Cheeseheart

Tror det er helt feil det der med at "ingen får uføretrygd lenger"... det har vel aldri vært så mange uføretrygdede som nå. Jeg tror det aldri har vært lettere, jeg.

Det som imidlertid kanskje har forandret seg, er det med at de og de diagnosene automatisk gir trygd - tror det har blitt mer sånn at (nesten) alle må gjennom arbeidsavklaring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/#findComment-3515958
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med et kronisk helseproblem. Av den grunn har jeg nedsatt arbeidskapasitet. Føler meg sliten og trett mesteparten av tiden jeg er våken. Fysisk slitsomt arbeid går dårlig, men kontorjobb kan kanskje gå. Trodde i hvertfall tidligere at det kanskje kunne gå. Nå vet jeg ikke lenger.

Har søkt mange jobber og vært gjennom en rad arbeidsmarkedstiltak. Ingenting har resultert i fast jobb. Firmaene jeg har vært hos, tar gjerne imot folk på tiltak for da får de gratis arbeidskraft. Men å ansette vil det ikke. Så gikk årene og jeg ble bare veldig frustrert. Arbeidsmarkedstiltak uten etterfølgende jobb oppleves nå som ren utnytting.

Fastlegen anbefalte meg å søke uføretrygd. Det ble gjort. Da kom avslag fordi de mente at jeg hadde noe restarbeidsevne som burde kunne utnyttes, i en deltidsjobb. Det er bare det at det finnes forholdsvis få deltidsjobber i de yrkene som kanskje kunne vært mulig for meg. Nesten alt er fulltidsjobber.

Nå fikk jeg vite at neste ingen får uføretrygd lenger, at de siste 2-3 årene er det strammet veldig til med mulighet til uføretrygd. Så da er ikke uføretrygd en løsning heller. Ingen skal utnytte NAV-systemet, forståelig nok. Men det er visst greit å utnytte folk til gratis arbeidskraft. Bruk og kast. Så er det bare å hente inn en ny tullebukk fra NAV etter at tiltaket er avsluttet. For konklusjonen er egentlig klar før tiltaket starter: Vedkommende får ikke jobb.

Jeg har nettopp fått ny saksbehandler hos NAV, som ikke er mulig å får tak i. Brev fra NAV sier heller ingenting om hva de ønsker at jeg skal gjøre.

Har noen erfaring fra dette? Jeg blir aldri frisk, medisinsk sett og det er ingen tegn til å komme i jobb. Skal jeg da tvinges på AAP til jeg blir pensjonist? Eller finnes det andre alternativer for meg?

Det beste hadde vært on NAV delte ut blåsyrepiller til oss "latsabber", så hadde de hatt penere statistikker å vise politikerne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/#findComment-3515964
Del på andre sider

Det beste hadde vært on NAV delte ut blåsyrepiller til oss "latsabber", så hadde de hatt penere statistikker å vise politikerne.

Forundrer meg ikke om et slikt tiltak også kommer etter hvert. Når man kan ta inn i et partiprogram med legalisering av aktiv dødshjelp er første steg i den retningen tatt. Uansett er den stigmatiseringen som "latsabber" utsettes for, en ekstra byrde.

Anonymous poster hash: 3a6b1...a94

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/#findComment-3516150
Del på andre sider

Har du krefter til å hamle opp med dem selv om du er syk?

Anonymous poster hash: 3f828...02a

Hvem klarer det, da? De sitter jo på et komplisert regelverk som nokså få andre skjønner. Og da er man egentlig prisgitt hva de NAV-folka finner på. De har veldig makt. Og det uroer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/#findComment-3516152
Del på andre sider

Tror det er helt feil det der med at "ingen får uføretrygd lenger"... det har vel aldri vært så mange uføretrygdede som nå. Jeg tror det aldri har vært lettere, jeg.

Det som imidlertid kanskje har forandret seg, er det med at de og de diagnosene automatisk gir trygd - tror det har blitt mer sånn at (nesten) alle må gjennom arbeidsavklaring.

Det var min fastlege som påstod at de hadde strammet inn slik at "nesten ingen fikk uføretrygd", for å sitere ham.

Sammenheng mellom diagnoser og trygd er interessant. Finnes det en slik oversikt med liste på diagnoser? Skulle gjerne sett den!

Mitt problem er at jeg har en nokså sjelden diagnose, fysisk sykdom. Symptomene på sykdommen varierer en del fra person til person. Og da er det kanskje lett for at jeg havner mellom to stoler, at de bare følger lister for hva som gir uføretrygd eller ikke?

Den har gradvis forverring ettersom årene går, gradvis svekkes arbeidsevnen og gir generellt dårligere livskvalitet. Til slutt kreperer man av sykdommen eller av følgesykdommer. Statistisk sett har jeg nok mindre enn 10 år igjen. Skulle gjerne hatt noe positivt den perioden og slippe den hersingen fra NAV. AAP blir bare utnytting, klarer ikke å overbevise om at jeg kan yte tilstrekkelig i arbeidslivet. Når skal da grensen settes for AAP og uføretrygd blir neste? Ikke enkelt å avgjøre. Er bare redd for at de har stivbeinte regler som trenerer mulighetene til å leve ok den tiden jeg har igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/#findComment-3516156
Del på andre sider

Det var min fastlege som påstod at de hadde strammet inn slik at "nesten ingen fikk uføretrygd", for å sitere ham.

Sammenheng mellom diagnoser og trygd er interessant. Finnes det en slik oversikt med liste på diagnoser? Skulle gjerne sett den!

Mitt problem er at jeg har en nokså sjelden diagnose, fysisk sykdom. Symptomene på sykdommen varierer en del fra person til person. Og da er det kanskje lett for at jeg havner mellom to stoler, at de bare følger lister for hva som gir uføretrygd eller ikke?

Det er ikke slik at det er diagnosen som gir uføretrygd. Det er arbeids/funksjonsevnen som teller. Og skal du komme noen vei med NAV må du ha en skikkelig utredning fra spesialist.

Anonymous poster hash: 3f828...02a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396029-ingen-alternativer/#findComment-3516162
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...