Gå til innhold

Kunne spart den kommentaren

Anbefalte innlegg

Vi var i barnehagen i dag og så på de eldste barna gikk i lucia tog. Når vi satt å ventet på ungene skulle gå i tog hørte jeg 2 mødre satt å pratet om å rekke en treningstime. Vist vi drar no så rekker vi den sa den ene. Ja men hva med lucia toget spurte den andre. Det er ikke viktig. Ingen av våres barn går i toget sa hun høyt. Jeg så flere som reagerte på dette. Hva lærer dem barna sine ved en sånn oppførsel

Anonymous poster hash: ccf9f...b9b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396081-kunne-spart-den-kommentaren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri prioritert på den måten.  Men nå har jeg heller aldri hatt en fridag i uka for å trene eller gjøre andre ego-ting.  Nå virker det som om svært mange småbarnsmødre har fredagen til egen disp., og det må jo være veldig kjekt.  De som har det, synes jeg kan finne seg en annen treningstid på Luciadagen. 

Derimot innrømmer jeg at jeg innimellom irriterte meg over de som aldri klarte å møte opp tidsnok de få gangene det var morgenarrangementer i barnehagen.  De som kom dinglende kvart over ni på vanlige dager og som ikke klarte å møte opp i nærheten av "togtiden" eller "frokosttiden" på spesielle dager heller.  Vi som var klare f.eks. kl. 8, måtte sitte og vente på etternølerne med våre utålmodige barn og kom mye senere på jobb enn nødvendig.   

Vår barnehage innførte noe genialt de siste Luciafeiringene vi var med på med minstemann: De la toget til en litt tidlig hentetid, f.eks. kl. 1530.  Det er mørkt da også, personalet pyntet ungene, alle klarte å møte opp uten å få morgenen ødelagt, og vi kunne dra hjem når det var over.  På morgen-Lucia var barna ofte helt utladet etter seremonien og lite komfortable med at foreldrene skulle dra og at de selv hadde en hel barnehagedag foran seg.   

Jeg fikk vondt inni meg når mitt barn gikk i lucia tog. Alle foreldrene var der utenom til ei jente. Dem bare leverte henne og sa dem måtte på jobb. Det var vondt å se at hun gikk i toget med tårer.

Jeg er så glad jeg fikk fri, måtte ta det på avspasering, men jeg har en ny sjef nå som er litt sånn.... så jeg var litt i tvil om jeg fikk gå, men heldigvis... ellers hadde ungene mine blitt knust. Mannen min måtte på jobb pga de har lite folk og ting som måtte gjøres til et visst tidspunkt, så for han var det jo umulig. Men det viktigste var jo at i alle fall en av oss så på.

Nå er det ikke alle barnehager som har slik at foreldrene får se, i barnehagen til en kollega av meg får ikke foreldrene komme lenger pga det ble så kaotisk, men trolig pga dette er en liten barnehage, det var trangt nok der mine går, så jeg ser problemet. Til nissefesten derimot får vi ikke komme, der er det kun for barna.... å som jeg skulle ønske jeg kunne være flue på veggen da :) Jeg syns det er utrolig kjekt å få være med å se på ungene, de e rjo så flinke og søte, og man blir jo litt stolt der man står :) <3 sukkkkkkkkk   Hvordan er det i skolen, går man fortsatt lucia der, eller er det kun for barnehagebarn? Har en unge som begynner på skole neste år.

Jeg fikk vondt inni meg når mitt barn gikk i lucia tog. Alle foreldrene var der utenom til ei jente. De bare leverte henne og sa de måtte på jobb. Det var vondt å se at hun gikk i toget med tårer.

Nå finnes det jo jobber der man ikke har fleksitid.  Men mange ville nok prøvd hardt for å få en annen til å være der (besteforeldre eller andre) hvis man selv ikke hadde mulighet.

Annonse

Hvordan er det i skolen, går man fortsatt lucia der, eller er det kun for barnehagebarn? Har en unge som begynner på skole neste år.

Det varierer veldig.  På noen skoler er det f.eks. ett bestemt klassetrinn som går, og de andre ser på.  Men du må nok til Sverige for å være sikker på at dagen markeres ;)

Jeg skjønner jo at det ikke er like interessant når ens egne unger ikke er med, men slike ting sier man jo ikke høyt! Jeg har også opplevd at foreldre ikke har kommet på slike tilstelninger og selv om ungene har latt som at det var greit så har øynene deres vært triste og det er vondt å se.  :(

Vi har vært på massevis av lysfrokoster, foreldrekaffe'er og julefrokoster opp gjennom årene og det er jo koselig. :) Skal på julefrokost på 8. trinn nå til uka - gleder meg til det! De har satt opp tidspunkt fra 8-10, så lenge har ikke jeg mulighet til å være, men frem til 9 skal jeg nok klare i alle fall. :)

Jeg synes ikke det er så rart at noen velger å prioritere andre ting når deres egne barn ikke er med. Det er da høyst frivillig å være til stede på tilstelninger. Det er hektisk før jul, mange har mye å gjøre. Det er uker hvor ikke en kveld er ledig. 

Anonymous poster hash: 3d544...b19

Jeg synes ikke det er så rart at noen velger å prioritere andre ting når deres egne barn ikke er med. Det er da høyst frivillig å være til stede på tilstelninger. Det er hektisk før jul, mange har mye å gjøre. Det er uker hvor ikke en kveld er ledig. 

Anonymous poster hash: 3d544...b19

Jeg tipper at barna til disse to kvinnene var tilstede, men at de ikke deltok i selve Lucia-opptoget - tror du ikke de allikevel syntes det var fint at mamma var der? Siden foreldrene til alle de andre barna også sannsynligvis var det?

Jeg fikk vondt inni meg når mitt barn gikk i lucia tog. Alle foreldrene var der utenom til ei jente. Dem bare leverte henne og sa dem måtte på jobb. Det var vondt å se at hun gikk i toget med tårer.

Håper at også flere så dette som f.eks de ansatte. Slikt bør tas opp med foreldrene. Jeg skjønner ikke at folk vil sette barn til verden hvis de ikke greier å være gode foreldre?

Annonse

Vår barnehage innførte noe genialt de siste Luciafeiringene vi var med på med minstemann: De la toget til en litt tidlig hentetid, f.eks. kl. 1530. Det er mørkt da også, personalet pyntet ungene, alle klarte å møte opp uten å få morgenen ødelagt, og vi kunne dra hjem når det var over. På morgen-Lucia var barna ofte helt utladet etter seremonien og lite komfortable med at foreldrene skulle dra og at de selv hadde en hel barnehagedag foran seg.

Så smart!

Nevner også noe fra en annen bhg (ikke min) vedrørende Lucia: de sa at hvem som helst fikk lov å være Lucia, og at de året før hadde hatt X jente-luciaer og Y gutte-luciaer. Herlig :)

Ellers har jeg ikke opplevd det andre du skrev om - at arrangementene forsinkes pga etternølerne.

Blir omtrent som med de foreldrene som går fra skole/kulturskoleforestillinger når DERES barn er ferdige med å opptre det.. Så de siste barna nesten ikke har noe publikum. Dét er dårlig gjort det...

Enig!! Og de lærer jo barna sine at slikt er OK.

På vår skole går 1 og 7 trinn i lucia tog :-)

Jeg har glemt hvordan det var her :) Men i bhg var det ihvertfall Lucia-tog hvert år for alle barna som ville og lussekatter etterpå. På barneskola tror jeg det bare var arrangement for barna. Har ihvertfall ingen minner om feiring med foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...