Gå til innhold

"Frøken", lissom?

Anbefalte innlegg

"Man bli rikke ugift, igjen" --> jeg tenker at man selvfølgelig er ugift når man ikke er gift - uansett hvor mange ganger man har vært gift.

Om/når noen kaller meg frøken tenker jeg at det er litt nedlatende, men det vel også være en kompliment.

Jeg bruker svært sjelden herr/fru-tittel i det hele tatt, og omtrent aldri frøken, annet enn evt. spøkefullt.

Re dette med sivilstand: er typisk slik at man på ulike skjemaer krysser av for gift, ugift, skilt, enke osv. Selv om både enker og fraskilte jo per def ikke er gift.

Ellers enig i det med spøkefullt. Typisk "hvordan går det ned den frøkna i dag da?" El lign.

Fortsetter under...

Helt enig! Jeg er da for pokker ugift jeg. Skilt og ugift.

Ja, du er ikke gift (lenger). Likevel har jeg mange ganger hørt og sett oversikter, skjemaer osv der denne kategorien er myntet på dem som aldri har vært gift. Slik som f eks i dette tilfeldige rundskrivet jeg fant nå:

"Denne bestemmelsen slår fast at retten til stønad er avhengig av en bestemt sivilstatus. Det vises til lovens § 1-5. Man må enten være ugift, separert eller skilt. Den som ikke er eller har vært gift, har sivilstatus ugift. For å få sivilstatus skilt eller separert, må det foreligge en formell skilsmisse eller separasjon. Skilsmisse og lovformelig separasjon gis ved bevilling av fylkesmannen eller ved dom/kjennelse av domstolen. Midlertidig avgjørelse om separasjon etter ekteskapslovens § 92 gis av retten ved kjennelse. Den som søker stønad må dokumentere sin sivilstatus."

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+15-4+Ugift,+separert+eller+skilt+mor+eller+far.147763.cms

Eller denne:

"I statistikk blir før gift brukt som en samlebetegnelse for skilt og enke/enkemann. Betegnelsenugift reserveres for dem som aldri har vært gift, altså aldri gift , i motsetning til ikke gift. I dagligtalen brukes ugift iblant også om folk som har vært gift tidligere, og i deler av lovverket, for eksempel i folketrygdloven og husstandsfellesskapsloven, brukes betegnelsen ugift om ikke gift ."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1999/nou-1999-25/5/3/2.html?id=116677

Ja, ugift er man visst bare når man aldri har vært gift...

Heldigvis brukes ikke fru og frøken i offisielle sammenhenger lenger. Det er helt avleggs i dagens samfunn å knytte kvinners status opp mot ekteskap med en mann. Jeg syns til nød det er OK å kalle småjenter og ungjenter for frøken. Jeg tror imidlertid at noen kan bruke frøken også om unge damer og velger å tolke det som et kompliment når jeg blir kalt frøken av voksne menn som til og med vet at jeg er en gift tobarnsmor i førtiårene. Selv om jeg innerst inne syns hele fru- og frøken-regimet er nedlatende... Ta det som et kompliment, du, morsan! At det betyr at du er ung og attraktiv som kone-emne :-)

Annonse

Ja, ugift er man visst bare når man aldri har vært gift...

Heldigvis brukes ikke fru og frøken i offisielle sammenhenger lenger. Det er helt avleggs i dagens samfunn å knytte kvinners status opp mot ekteskap med en mann. Jeg syns til nød det er OK å kalle småjenter og ungjenter for frøken. Jeg tror imidlertid at noen kan bruke frøken også om unge damer og velger å tolke det som et kompliment når jeg blir kalt frøken av voksne menn som til og med vet at jeg er en gift tobarnsmor i førtiårene. Selv om jeg innerst inne syns hele fru- og frøken-regimet er nedlatende... Ta det som et kompliment, du, morsan! At det betyr at du er ung og attraktiv som kone-emne :-)

he he ;-) Får legge dette til grunn. :-) Sammenhengen ar spøkefull og hyggelig, så ikke ment nedlatende. Likevel synes jeg det er litt pussig. Jeg "frøken" lissom? Passer ikke helt. :-)

Ja, typisk på billetter osv er dette naturlig.

Ja, og jeg SIER det også muntlig, med et smil, hvis folk spør! Nå er det ingen som kaller meg frøken lenger da, siden jeg ikke ser like ung ut lenger, men siden jeg er ugift liker jeg ikke å bli kalt fru heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...