Gå til innhold

Ensomhet = skam?

Anbefalte innlegg

Ja, det er et stort problem at det er en tendens til å forutsette at lykke oppnås på bestemte måter, og at manglende sosial omgang og ensomhet anses som ulykke og delvis også skam. Jeg har referert til min nabo og hennes opplevelse av velmenende press om sosial deltakelse. Hun er en person som er mye alene og har lite sosial omgang. Dersom andre blir altfor opptatt av å skulle "hjelpe" henne ut av dette, så vanskeliggjør de hennes liv ytterligere.

Jeg synes det er flott med folk som er så ukompliserte at de gjerne tar i mot en invitasjon fra fremmede om å feire jul og trives med det. Jeg håper også at de som har det slik vil motta invitasjoner. Men som du også skriver, så tror jeg det er mange som ikke synes at ensomheten lettes gjennom slike tiltak og som foretrekker å være alene fremfor å være et "ensomhetscase" for fremmede.

Generelt sett så tror jeg vi trenger å ikke ha altfor snevre "normalitetsbegreper"; folk bør kunne få være forskjellige fra gjennomsnittet uten at dette skal sykeliggjøres eller ses ned på.

Jeg er ikke uenig med deg i en del av det du skriver, og skrev ikke spesielt for å svare deg.  Det er likevel slik at folk får ikke lov å være forskjellige og i hvert fall ikke her på dol slik jeg har sett det.  Det er vondt å være forskjellig fra andre og vi gjør alt til å unngå det.

Jeg er ikke helt enig med deg i at det er flott å være så ukomplisert at man kan ta mot invitasjon fra vilt fremmede mennesker.  Der synes jeg du forenkler virkeligheten en del.  Hvor langt kan ensomheten drive mennesker?  Hvorfor er de menneskene så alene at de er nødt til å si ja takk til å feire jul med vilt fremmede osv.?  Jeg synes det er bedre med tiltak hvor alle kan komme og feire jul sammen slik som i sjømannskirkene f.eks., enn å gå inn i vilt fremmede hjem.  Jeg ville ikke ha problem med å feire jul sammen med fremmede i en kirke i utlandet.

Anonymous poster hash: f7286...864

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518094
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke uenig med deg i en del av det du skriver, og skrev ikke spesielt for å svare deg.  Det er likevel slik at folk får ikke lov å være forskjellige og i hvert fall ikke her på dol slik jeg har sett det.  Det er vondt å være forskjellig fra andre og vi gjør alt til å unngå det.

Jeg er ikke helt enig med deg i at det er flott å være så ukomplisert at man kan ta mot invitasjon fra vilt fremmede mennesker.  Der synes jeg du forenkler virkeligheten en del.  Hvor langt kan ensomheten drive mennesker?  Hvorfor er de menneskene så alene at de er nødt til å si ja takk til å feire jul med vilt fremmede osv.?  Jeg synes det er bedre med tiltak hvor alle kan komme og feire jul sammen slik som i sjømannskirkene f.eks., enn å gå inn i vilt fremmede hjem.  Jeg ville ikke ha problem med å feire jul sammen med fremmede i en kirke i utlandet.

Jeg blir alltid overrasket over at folk står frem i avisene og forteller at de gjerne tar i mot invitasjon fra fremmede til å feire julen. Det kan godt hende jeg forenkler virkeligheten når jeg da sier at folk er ukompliserte. Fra min side er det et forsøk på å ikke stigmatisere noe jeg selv ville ha opplevd som ganske ydmykende. Enig i at det er grunn til å reflektere over hvorfor noen er så alene som disse gir uttrykk for.

Hvis jeg ikke hadde hatt noen å være sammen med og ikke ønsket å være alene, så er jeg enig i at opplegg ala sjømannskirkens ville vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518097
Del på andre sider

Jeg synes det er bedre med tiltak hvor alle kan komme og feire jul sammen slik som i sjømannskirkene f.eks., enn å gå inn i vilt fremmede hjem.  Jeg ville ikke ha problem med å feire jul sammen med fremmede i en kirke i utlandet.

Enig. Jeg kunne aldri feiret jul sammen med noen jeg overhodet ikke kjenner. Da hadde jeg mye heller vært i eget selskap. Eventuelt vært på et eller annet arrangement som sjømannskirken eller noe slikt, men helst slik at jeg kunne trekke meg tilbake til fred og ro når jeg ønsket det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518099
Del på andre sider

Det er mye lettere å være alene hvis noen kjente har bedt deg et sted og du har sagt nei, enn å være alene fordi du har ingen å være sammen med.  Det er ikke noe svart-hvitt over det.

(...) Jeg ville aldri dratt til vilt fremmede mennesker som hadde invitert meg for å gjøre dagens gode gjerning.  Det hadde vært en skam for meg og jeg ville heller sittet alene. 

Det jeg mente var litt svart-hvitt, var det du skrev om at "vi" hadde snudd tråden til å handle om folk som hadde så mange invitasjoner at det var en plage.  Det finnes jo et sted i mellom å være ensom og å ikke kunne velge blant alle tilbudene.

Jeg hadde heller ikke hatt noe lyst til å feire jul med fremmede som oppfattet meg som et slags fadderbarn de skulle ta seg av.  Men folk er forskjellige - heldigvis.    

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518101
Del på andre sider

Jeg blir alltid overrasket over at folk står frem i avisene og forteller at de gjerne tar i mot invitasjon fra fremmede til å feire julen. Det kan godt hende jeg forenkler virkeligheten når jeg da sier at folk er ukompliserte. Fra min side er det et forsøk på å ikke stigmatisere noe jeg selv ville ha opplevd som ganske ydmykende. Enig i at det er grunn til å reflektere over hvorfor noen er så alene som disse gir uttrykk for.

Hvis jeg ikke hadde hatt noen å være sammen med og ikke ønsket å være alene, så er jeg enig i at opplegg ala sjømannskirkens ville vært å foretrekke.

Ensomhet=skam, det kan vi ikke gå utenom.  Jeg har ikke lest på dol i måneder eller år og når jeg gjorde det i går så er det akkurat som før.  Beskrivelser av egen lykke og "velmenende" råd om hvordan andre skal bli så lykkelige som en selv.

Når noen kommer på tv for å fortelle om sine økonomiske problemer eller ekteskapsproblemer synes jeg ikke det er noe rart at noen kan fortelle om sin ensomhet i media.  Jeg ville ikke orket noen av  problemene mine i offentligheten og kan ikke forstå dem som tenker annerledes.  Det er blitt altfor moderne å forstå annerledeshet i hjel på samme tid som alle skal være like og lykkelige hele tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518105
Del på andre sider

Jeg har ikke lest på dol i måneder eller år og når jeg gjorde det i går så er det akkurat som før.  Beskrivelser av egen lykke og "velmenende" råd om hvordan andre skal bli så lykkelige som en selv.

Oppfatter du virkelig DOL slik?  Jeg synes det er vel så mye andre veien - mange er nedstemte, gruer seg til ting og sterke motstandere av det meste som har med "vellykkethet" å gjøre, f.eks. alt fra familietreff til julegaver. 

Det kommer selvfølgelig noen "oppmuntrende" svar med råd som sikkert kan virke naive, når noen skriver at de føler deprimerte og mislykkede.  Det er som kjent ikke alle problemer som kan løses ved å ta en spasertur.  Selv synes jeg det er veldig vanskelig å svare noe som ikke blir banalt, i slike tråder, så jeg gjør det ikke så ofte.  Men alternativet - at ikke slike innlegg får noen svar i det hele tatt, eller at de får bekreftende svar av typen "ja, du er mislykket når du ikke føler intens lykke i juledagene, så det er nok best for alle at du finner et hull å krype ned i" - det er vel heller ikke så trivelig? 

Jeg ville selv aldri blitt værende på et nettsted som liknet de dårligste sidene ved Facebook, altså et mesterskap i vellykkethet og "se på meg"-rop.  Her på DOL er det forskjellige typer, og det er "lov" å skrive både for å blåse ut irritasjon, for å høre andres mening eller få konkret hjelp.    

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518130
Del på andre sider

Annonse

Oppfatter du virkelig DOL slik?  Jeg synes det er vel så mye andre veien - mange er nedstemte, gruer seg til ting og sterke motstandere av det meste som har med "vellykkethet" å gjøre, f.eks. alt fra familietreff til julegaver. 

Det kommer selvfølgelig noen "oppmuntrende" svar med råd som sikkert kan virke naive, når noen skriver at de føler deprimerte og mislykkede.  Det er som kjent ikke alle problemer som kan løses ved å ta en spasertur.  Selv synes jeg det er veldig vanskelig å svare noe som ikke blir banalt, i slike tråder, så jeg gjør det ikke så ofte.  Men alternativet - at ikke slike innlegg får noen svar i det hele tatt, eller at de får bekreftende svar av typen "ja, du er mislykket når du ikke føler intens lykke i juledagene, så det er nok best for alle at du finner et hull å krype ned i" - det er vel heller ikke så trivelig? 

Jeg ville selv aldri blitt værende på et nettsted som liknet de dårligste sidene ved Facebook, altså et mesterskap i vellykkethet og "se på meg"-rop.  Her på DOL er det forskjellige typer, og det er "lov" å skrive både for å blåse ut irritasjon, for å høre andres mening eller få konkret hjelp.    

Nei jeg opplever ikke dol slik hele tiden, men mye og ofte akkurat som på facebook.  Det er noen som svarer med beskrivelser av egen lykke og det blir som noen skriver på facebook.  De som er deprimerte ber ikke om råd, men om noen som "lytter" (leser) så disse intense lykkebeskrivelsene blir naive. 

Nåja det er ikke særlig stor takhøyde for å blåse ut irritasjon før "de lykkelige" er på banen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518144
Del på andre sider

Det har vært mange velmenende kampanjer i førjulstiden som har hatt til hensikt å sette søkelyset på de ensomme - og hvor budskapet nærmest har vært at "alle trenger noen å feire julen sammen med". Denne oppmerksomheten mot de ensomme har nok vært bra for mange, men jeg har hørt flere som ønsker å være alene på julaften snakke om at det i år har vært et usedvanlig stort "julepress". Naboen min fortalte at hun heldigvis hadde klart å stå i mot presset; hun har nylig mistet sin mor og svært mange hadde vært så vennlige å invitere henne til seg på julaften, og de hadde hatt vanskelig for å tro at hun faktisk foretrakk å være alene.

Å feire jul alene er for noen et privilegium, og det er derfor jeg ikke liker kampanjer som absolutt må fortelle oss at mennesker som ikke feirer jul med noen er ensomme, forlatte og at vi andre er heldige. Det er slike ting som skaper ideer som at det er en skam å feire julen alene.

De som er ensomme føler nok dette ekstra sterkt i julen uten at de behøver å bli fortalt av media at de er er det. Her hvor jeg bor er det iallfall opptil flere arrangementer for mennesker som ikke har noe sted å feire jul. Her kan de møtes, spise god middag og være sammen. Det blir også en enkel julegaveutdeling for de som er der. Det ene stedet må du melde deg på tror jeg, mens det er bare å dukke opp på det andre.Dette må da være bedre enn å bli invitert av vilt fremmede fordi de er ensomme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396099-ensomhet-skam/page/2/#findComment-3518176
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...