Gå til innhold

Noen som så "Tørk ikke tårer uten hansker"?

Anbefalte innlegg

Jeg syns det var en sterk, rørende og veldig realistisk 3-episoders serie, som ble avsluttet i går.

Men det var én ting jeg ikke helt fikk med meg: Hvem var han mannen som (etter mange år) tok kontakt med Benjamin og fortalte at svigerforeldrene var døde, og som viste ham rundt i kjærestens hjembygd?

Er det forresten en selvbiografisk sann historie?

Fortsetter under...

Jeg så den, og den rørte meg sterkt. Så alle tre episodene i løpet av to dager (søndag + i går), og den gjorde enormt inntrykk. Kan ikke huske å ha sett en film om HIV og AIDS på denne måten før, og må si at sykdomsbildet var mye verre enn jeg trodde det var. Var heller ikke klar over det strenge smittevernsregimet som var på sykehusene.

Er fylt av tristhet og sinne overfor den trangsyntheten og intoleransen som var mot de homofile og mot sykdommen. Men fint å se kjærligheten og samholdet disse guttene hadde med hverandre. Tenk å nekte Benjamin å komme i begravelsen til kjæresten! Jeg ble ordentlig opprørt...

Jeg lurte også på hvem han mannen var. Fikk det ikke med meg, og lurte på om jeg skulle se episodene på nytt for å se om jeg hadde gått glipp av noe. Var han en fra barndommen til Rasmus? En som kanskje også hadde vært homofil, men som ikke hadde våget å stå frem?

Var han en fra barndommen til Rasmus? En som kanskje også hadde vært homofil, men som ikke hadde våget å stå frem?

Ja tenk om han var det, det hadde vært fint. Det var tydelig at han egentlig ønsket mer kontakt med Benjamin, siden han hadde dekket på bordet hjemme til ham. Synd at Benjamin ikke takket ja til å bli over.

Si fra her hvis du finner ut hvem han var da!

Jeg syns det var en sterk, rørende og veldig realistisk 3-episoders serie, som ble avsluttet i går.

Men det var én ting jeg ikke helt fikk med meg: Hvem var han mannen som (etter mange år) tok kontakt med Benjamin og fortalte at svigerforeldrene var døde, og som viste ham rundt i kjærestens hjembygd?

Jeg tror han var onkelen til Rasmus. Han var med i første episode, på julemiddag tror jeg; de gjorde et poeng ut av at han var ugift.

Gjest gjesteleser

Har lest bøkene og anbefaler dem sterkt, filmene ble nydelige de også. Og han mannen som tok kontakt var naboen, ikke onkelen, men ja, det ble ofte kommentert på at han var ugift. "Det ble bare ikke sånn" var vel forklaringen, men det lå litt i kortene at han var homo han også men forble i skapet.

Nei, men mange av hendelsene (og karakterene) skal være basert på virkeligheten. Gardell selv var jo ung på denne tiden, og har uttalt at han hadde en helt utrolig flaks som møtte den store kjærligheten og kom seg unna akkurat da sykdommen slo til som verst. De to er fortsatt er par. Fin serie!

Annonse

Har lest bøkene og anbefaler dem sterkt, filmene ble nydelige de også. Og han mannen som tok kontakt var naboen, ikke onkelen, men ja, det ble ofte kommentert på at han var ugift. "Det ble bare ikke sånn" var vel forklaringen, men det lå litt i kortene at han var homo han også men forble i skapet.

Takk for info!

Jeg visste ikke at det var bøker. Er de selvbiografiske, altså er det forfatterens eget liv han skildrer?

Nei, men mange av hendelsene (og karakterene) skal være basert på virkeligheten. Gardell selv var jo ung på denne tiden, og har uttalt at han hadde en helt utrolig flaks som møtte den store kjærligheten og kom seg unna akkurat da sykdommen slo til som verst. De to er fortsatt er par. Fin serie!

Takk for svar, jeg ser at du postet det samtidig med mitt spørsmål, så det var jammen et raskt svar!

Jeg har bare sett to episoder for jeg har sett dem på nett-tv.  Det var en fryktelig tid, homofile rundt meg ble syke og døde og vi visste jo ikke egentlig hvordan det smittet. Husker sykehuslegene lo av venninna mi som ikke ville ha blodoverføring etter en operasjon fordi hun var redd for HIV. Senere viste det seg at hun hadde all grunn til å være redd siden blodgivere og blod ikke ble testet og mange som trengte blodoverføring ble smittet.

Men en nydelig og trist serie som tar ting på kornet.

Jeg tror han var onkelen til Rasmus. Han var med i første episode, på julemiddag tror jeg; de gjorde et poeng ut av at han var ugift.

Stemmer det :-)

I juleferien så vil jeg se alle tre episodene om igjen. Og så har jeg lyst til å lese bøkene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...