Gå til innhold

I den søte førjulstid har vi godt av å perspektivere

Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å gi like mye som vi bruker totalt på julegaver til ett eller flere veldedige formål utenfor Norge i år. Hvilke organisasjoner anbefales p.t.?

---

Om du/ dere er inne på samme tanke: Les noen situasjonsbeskrivelser fra verden utenfor CG-jakker, mobilfri tider, kredittkortrekorder etc her:

"- Varslene sier det kan bli kaldt i år, sier 50 år gamle Valerios.

Som i mange av Atens boligblokker holdt borettslaget hans i høst avstemning om innkjøp av fyringsolje før vinteren. Flertallet sa nei, det blir ingen sentralfyring.

- Folk har ikke råd, så hva skal man gjøre? sier den tidligere bygningsarbeideren, som selv er en av Hellas' 1,3 millioner arbeidsledige."

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Hellas-frykter-vinterkulden-7408859.html#.UrA9JrHKzcs

"Kulden kommer til å ta syriske flyktningers liv både her, i Syria og i nabolandene Jordan og Irak. Annenhver flyktning i Syrias naboland er et barn. Forfrosne syriske flyktninger i Libanon mangler tepper og varmeovner. Hjelpearbeidere jobber på spreng for å få ut vinterutstyr til titusener som bor i tynne telt.

Mindreårige utgjør mer enn halvparten av de over 2,2 millioner syrerne som har flyktet til nabolandene Libanon, Jordan og Irak. Mer enn 3700 flyktningbarn er alene eller adskilt fra foreldrene sine. Barn ned i syv års alder blir brukt som ulovlig arbeidskraft. Libanon har tatt imot 824.000 flyktninger, Jordan har tatt imot 553.000, Tyrkia 522.000, Irak 207.000 og Egypt 128.000. 6,5 millioner mennesker er på flukt inne i Syria."

Kilde: FNs høykommissær for flyktninger

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Kulden-kommer-til-a-ta-syriske-flyktningers-liv-7403359.html#.UrBAOrHKzcs

"Til sammen 2,2 millioner mennesker har flyktet fra Syria siden borgerkrigen brøt ut. Bare så langt i år, har over 1 million flyktet. De aller fleste søker tilflukt i Egypt, Jordan, Tyrkia, Libanon eller Irak. Om lag 55 000 har funnet veien til Europa.

Syriske flyktninger får permanent oppholdstillatelse i Sverige. Dublin-avtalen regulerer hvor asylsøkere til Europa skal få søke asyl. Avtalen innebærer at en flyktning bare kan søke asyl i det europeiske landet hun eller han kom til først." Kilder: Flyktningehjelpen, Amnesty og UDI.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Flyktet-fra-krigen-i-Syria---mott-av-piggtrad-og-hat-i-Bulgaria-7408454.html#.UrA-mLHKzcs

Fortsetter under...

Jeg har både fadderbarn (Indias barn) og er verdensfadder (Unicef), gir mikrolån via kiva.org og kjøper også etiske julegaver til ungene mine. I år ble det en hjelpepakke til Filippinene og en Vintertøy-pakke til Syria, begge fra Unicef.

Jeg har både fadderbarn (Indias barn) og er verdensfadder (Unicef), gir mikrolån via kiva.org og kjøper også etiske julegaver til ungene mine. I år ble det en hjelpepakke til Filippinene og en Vintertøy-pakke til Syria, begge fra Unicef.

Vi har også gitt til Filipinene allerede, og i år har jeg lyst til å gi mye til Syria og Hellas. Takk for godt tips :)

Perspektivere? Hva er det vi perspektiverer, er det oss selv? Du vil vi skal perspektivere egen julefeiring? Eller Syria? Hvorfor ikke perspektifisere? 

(For øvrig enig, vi kan godt sette vår egen pengebruk mot jul i perspektiv. Selv gir jeg ekstra til Redd barna)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...