Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julegaver?

Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker dere på julegaver til barna? Og resten av familien?

Jeg bruker mellom 1000 og 1500 pr barn.

Jeg snakket med min 12 åring om penger og jul en dag og sa at dem får gaver for den summen i gaver fra oss. Grunnen til at jeg sa det var at han sa at noen kompiser får playstation 4 fra mor og far. Det sa jeg at vi ikke har råd til.

Så jeg er litt nysgjerrig på hva andre bruker på gaver

Anonymous poster hash: 52557...5d5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396153-hvor-mye-bruker-dere-p%C3%A5-julegaver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• Nicklusheletida

9

• Madelenemie

7

• frosken

5

Jeg snakket med min 12 åring om penger og jul en dag og sa at dem får gaver for den summen i gaver fra oss. Grunnen til at jeg sa det var at han sa at noen kompiser får playstation 4 fra mor og far. Det sa jeg at vi ikke har råd til.

Så jeg er litt nysgjerrig på hva andre bruker på gaver

Anonymous poster hash: 52557...5d5

har aldri tenkt pengesum når det gjelder julegaver. Barna på 10 har vel fått gaver fra 300 til kr. 3000 - avhengig av hva vi synes de kan trenge/ønsker seg (som vi evt. synes er passe fornuftig).

.

I år blir det for ca. 1500,- til hvert av barna...

Gubben får time hos tatovering...

og det beløpet som det koster omtrent med tatovering: kr. 2500,-

Våre søsken m/følge får for ca. 300,-

Mor/far får for ca. 500,- tilsammen...

Tante/onkelbarn får for ca. 100 hver

Og så har vi to tanter som får for ca. 100 hver

Endret av 100%ull

Vi har vel brukt å ligge på mellom 1500-2000 på hver av de to ungene - men vet at det kan ha blitt dyrere av og til, hvis det er noe spesielt de trenger. F.eks fikk minsten nye langrennski i fjor, og de kostet nesten 4000 - men han hadde vokst fra de gamle (han trener langrenn, derfor dyre og gode ski)

Og samme gjelder så klart den eldste - selv om hun aldri har hatt en idrett som krever dyrt utstyr

Anonymous poster hash: b65cc...f68

Hei!

Vi bruker ca 2000 kr pr barn.

Også får de jo av hverandre, noe vi også betaler.

Innimellom får de mer, feks om noen trenger ny pc.

Til foreldre brukte jeg i år 1000, kr, til min bror 500 og hans kjæreste 500.

De voksne som har barn kjøper jeg mer til barna, jeg syns egentlig ikke voksne burde kjøpe til hverandre når de har barn/eller føle seg forpliktet til det, det som hygger meg er å se barnas forventning og glede, julaften er barnas dag og vi voksne trenger ikke gaver syns jeg, annet enn sånt som barna lager og mindre ting.

Jeg lurer selv på hva andre bruker, det er store variasjoner, naboen gir sine barn stadig ny pc, hvert år nesten. Og penger i 10 000 klassen inn på konto. 

Så vi er i en helt annen kategori, men vi har vanlige lønnsinntekter og strekker oss langt for å få til det vi gjør.

I tillegg er det jo adventskalender og den koster jo mange tusen kr.

Annonse

Hva? Mange TUSEN for en adventskalender? 

Anonymous poster hash: 7853f...2b4

Hei!

Ja pakkekalendere koster mange mange tusen.

Jeg leste i Aftenposten at familier med to barn brukte mellom 3000 og 7000 kr på adventskalender.

Nå begynner flere tidlig å handle, det gjør jeg også, i år plinget det midt på sommeren påminnelse om adventskalender, det plinger neste år også, så husket jeg på å kjøpe småting inni mellom, men så finner mine barn det også får de det, og sånn går det til at jeg ikke har noen gaver og må kjøpe alle når desember begynner.

Det er en kjempeutgift og selv om det er glede hver morgen så er det dyrt.

Man kan jo tenke seg: sminke, og småting ganger 24 pluss ekstra i helgene hva det blir, hvis man har 2, 3, 4 , 5 eller flere barn

Hei!

Jeg leste i Aftenposten at familier med to barn brukte mellom 3000 og 7000 kr på adventskalender.

Nå begynner flere tidlig å handle, det gjør jeg også, i år plinget det midt på sommeren påminnelse om adventskalender, det plinger neste år også, så husket jeg på å kjøpe småting inni mellom, men så finner mine barn det også får de det, og sånn går det til at jeg ikke har noen gaver og må kjøpe alle når desember begynner.

Man kan jo tenke seg: sminke, og småting ganger 24 pluss ekstra i helgene hva det blir, hvis man har 2, 3, 4 , 5 eller flere barn

Det var da voldsomt. Det er ikke akkurat alle som har økonomi til slikt!

Anonymous poster hash: 7853f...2b4

Hei!

Barna våre har pakkekalender, og med unntak av enkelte fornuftige gaver som ny lue og votter har gavene hatt en makspris på kr. 50 (og ned til 20), kanskje 1000 til sammen. Enig i at det ikke er fine ting til den prisen, men det er ikke meningen heller.

Ungene får for 1000-1500,- hver (men jeg går og teller på fingrene om de skal få en ny laptop på deling i tillegg, den gamle faller bokstavelig tal fra hverandre snart og de trenger den til skolearbeide...). Kjæresten får nok alt for mye i år *hehe*, men det er fare for at han havner på rundt 2000,- fra meg tenker jeg. Han er verdt hver eneste krone da!

Ellers ligger vi på 2-300,- til tantebarn og søsken. Har 3 venninner jeg gir gaver til, to av dem får gjerne noe hjemmestrikket (som de ønsker seg) og den siste er en spesiell venn og der teller jeg ikke kroner. :) Lligger på rundt 300,- til min far og hans samboer også (til hver da), men der er vi tre søstre som spleiser og i tillegg slår vi sammen både bursdagsgaver og julegaver til begge to så det blir et gavekort på 2000,- på et hotell med spa. :) Det har de fått et par ganger før også og de koser seg halvt fordervet! :)

Og som MadeleneMie sier - jeg betaler jo for en del av ungenes gaver også da. :) Pappan og bonusmora ligger høyere i gavepris enn meg, men det er deres valg og det er heldigvis aldri noen som kommenterer det, de har bedre råd enn meg, sånn er det bare.

Og julekalendere til flere tusen kroner hører ingensteds hjemme. Man kan sannelig ikke klage på bortskjemte unger som blir kravstore når foreldrene holder på sånn.

Annonse

Så jeg er litt nysgjerrig på hva andre bruker på gaver Anonymous poster hash: 52557...5d5

Vi pleier vel å bruke rundt 1500 på hvert barn, inkludert det de gir til hverandre. Noen år blir det mer, når de f.eks trenger skiutstyr.

Det jeg og ungene kjøper til mannen min i år koster ca 1000 kr. Mine foreldre får noe til 300-500 kr hver. Vet ikke hva svigermor får, det ordner mannen. Han har noen gamle slektninger, de får også gaver, kanskje 200 hver.

Nevøer og nieser får gaver til 300-400 kr hver. Min søster og mannen får noe sammen , til 600-700 kr.

Jeg gir igså gave til noen venninner. 150-300 kr hver.

Vet ikke hvor mye dette blir... :-)

Nicklusheletida

Hei!

Oj sann ! Jeg brukte mellom 500-600 kr til sammen på 3 pakkekalendere. Billig godteri i fra Nille. Men jeg betalte en del for å sende to av dem i posten.

Oj sann ! Jeg brukte mellom 500-600 kr til sammen på 3 pakkekalendere. Billig godteri i fra Nille. Men jeg betalte en del for å sende to av dem i posten.

Vi har hatt pakkekalender før, og da hadde jeg ting fra 0 (aktiviteter) til ca 150 kr oppi - tipper det ble et snitt på maks 25 kr pr dag - det blir 600 kr pr barn, og med tre barn blir det 1800 kr.

I år droppet vi det. Jentene fikk hhv Lego Friends kalender til 129 kr og Haribo-kalender, og sønnen ville heller ha nytt pennal til 130 kr.

Jeg syns pakkekalendere er en stor uting, slik det har utartet seg. Det er jo handelsstanden som står bak det. Viktig at foreldre er med å snu denne trenden, syns jeg. Gjør det billigst mulig (småting) eller alternative kalendere (aktiviteter, visdomsord, el.likn). Hos oss får ungene en ting til julekrybben for hver dag (vi har julekrybbe), og for dem som ikke vil ha julekrybbe er det bare å bruke fantasien og finne på noe annet.

En familie jeg kjenner brukte adventskalenderen til å gi ungene ting de likevel trengte, så som 1 ullsokk hver dag, en lue osv (de3 barna  skulle åpne pakkene hver sin dag så det ble ikke så mange ting på hver i løpet av adventstiden).

Hvis mange nok foreldre protesterer mot dette gavehysteriet, og heller venter til jul med gavene, så vil man kunne snu trenden.

Anonymous poster hash: 3bf4d...785
Nicklusheletida

Vi har hatt pakkekalender før, og da hadde jeg ting fra 0 (aktiviteter) til ca 150 kr oppi - tipper det ble et snitt på maks 25 kr pr dag - det blir 600 kr pr barn, og med tre barn blir det 1800 kr.

I år droppet vi det. Jentene fikk hhv Lego Friends kalender til 129 kr og Haribo-kalender, og sønnen ville heller ha nytt pennal til 130 kr.

Grunnet at jeg nå er alenemor, var jeg nødt til å forsøke gjøre det så billig som mulig. Men ungene er så takknemmelige og fornøyde. Også de to som har flyttet hjemmefra som synes det er sååå koselig å ha noe å pakke opp. Det er altså tradisjonen som er viktigst for dem og ikke hva som er i pakken. Men dette er siste året når det gjelder de to. Er jo litt tullete med kalender til voksne barn :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...