Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julegaver?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Ja, jeg sukket litt da noen venner mente det vel var 30-årsgrense for pakkekalender, om man da ikke hadde fått barn selv før den tid!

Blir ikke aktuelt her nei :-) Da alle bodde hjemme hadde vi en pakkekalender og de fikk åpne tredjehver dag. Da var det litt dyrere ting (men ikke dyrt) i hver pakke. I år ble det 72 pakker som skulle pakkes inn i DET gjør jeg ikke en gang til :o

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• Nicklusheletida

9

• Madelenemie

7

• frosken

5

Blir ikke aktuelt her nei :-) Da alle bodde hjemme hadde vi en pakkekalender og de fikk åpne tredjehver dag. Da var det litt dyrere ting (men ikke dyrt) i hver pakke. I år ble det 72 pakker som skulle pakkes inn i DET gjør jeg ikke en gang til :o

Nå er det helt slutt med pakkekalender her.:)  Har ikke tenåringer lenger. Det var kjekt når barna var små å pakke inn.  Det kunne være byggesett som jeg delte opp i småpakker.  Da ble det ikke så veldig dyrt.  Men når de ble større var det vanskeligere å finne på noe, og jeg følte pakkekalender var mer et ork enn det var kjekt.    

Kjøper julegaver med hjertet og lommeboka som begrensning :) I år ble det 6 tusen fordelt på 2 personer jeg er svært glad i og ønsker å glede. Så blir det litt til juleblomster og god sjokolade til noen naboer. Jeg og mannen gjør julegaver om til penger til en deilig ferietur :)

Anonymous poster hash: d6ca1...384
Gjest gjesteleser

Snittpris på 315 kr pr person, litt mindre til barn/søsken og litt mer til foreldre. Legger med hjemmelaget julesnop til hver familie. Alle rundt oss vet at med en på aap og en på redusert skiftgang har vi ikke ressurser til mer, det er helt greit og det er flere med dårlig råd rundt oss.

Annonse

Grunnet at jeg nå er alenemor, var jeg nødt til å forsøke gjøre det så billig som mulig. Men ungene er så takknemmelige og fornøyde. Også de to som har flyttet hjemmefra som synes det er sååå koselig å ha noe å pakke opp. Det er altså tradisjonen som er viktigst for dem og ikke hva som er i pakken. Men dette er siste året når det gjelder de to. Er jo litt tullete med kalender til voksne barn :-)

Jeg ga pakkekalender bla til en nittenåring i år. Da jeg var ute og handlet ting, så spurte jeg noen av de unge som jobbet i butikkene om hvor gammel man var når man ikke lenger trengte pakkekalender. I følge dem trengte man pakkekalender inntil man var minst 30 ;-)

Jeg ga pakkekalender bla til en nittenåring i år. Da jeg var ute og handlet ting, så spurte jeg noen av de unge som jobbet i butikkene om hvor gammel man var når man ikke lenger trengte pakkekalender. I følge dem trengte man pakkekalender inntil man var minst 30 ;-)

Hei!

Til og med min mann har pakkekalender.

Dette visste ikke jeg, men han har ordnet selv, annen hver dag gir han seg selv nytt sportsutstyr.

Han har handlet sportsutstyr også trekker han noe ut av posene.

Nå er det ting han trenger for han skal gå et sånt langt skirenn.

Jeg bryr meg ikke med sånt, enda en ting , sånn tenker jeg, men jeg liker se barnas glede.

Jeg fikk vite dette av min datter da hun sa "vet du hva pappa fikk i kalenderen i dag?

Så jeg tror mange voksne vil ha pakkekalender selv, men ikke jeg.

Hei!

Til og med min mann har pakkekalender.

Dette visste ikke jeg, men han har ordnet selv, annen hver dag gir han seg selv nytt sportsutstyr.

Han har handlet sportsutstyr også trekker han noe ut av posene.

Nå er det ting han trenger for han skal gå et sånt langt skirenn.

Jeg bryr meg ikke med sånt, enda en ting , sånn tenker jeg, men jeg liker se barnas glede.

Jeg fikk vite dette av min datter da hun sa "vet du hva pappa fikk i kalenderen i dag?

Så jeg tror mange voksne vil ha pakkekalender selv, men ikke jeg.

Jeg synes det er bra når også voksne finner måter å glede seg selv på ;-)

Jeg har størst glede av å lage pakkekalender til andre (og jeg er heller ikke noe flink til å få pakkekalendre til å bli billige).

Jeg synes det er bra når også voksne finner måter å glede seg selv på ;-)

Jeg har størst glede av å lage pakkekalender til andre (og jeg er heller ikke noe flink til å få pakkekalendre til å bli billige).

Hei!

Jeg tror hvis man er helt ærlig så må man innse at pakkekalendere blir dyrt og dyrere en en del foreldre tror/innbiller seg :-) De sier gaver til 20-50 kr og nyttige ting inni mellom :-)

De nyttige tingene :-) gjør det dyrt, det er jo gjerne klær og sminke, så jeg tror det er som med merkeklær, hva foreldre sier på foreldremøter er noe helt annet enn hva de praktiserer, sånn er det med pakkekalendere også, alle bruker mye mer enn de vil innrømme.

Jeg innrømmer det og jeg er ikke så glad for prisen, syns det blir dyrt med mange barn, men jeg klarer ikke nekte dem dette, for alle har det jo.

Hei!

Jeg tror hvis man er helt ærlig så må man innse at pakkekalendere blir dyrt og dyrere en en del foreldre tror/innbiller seg :-) De sier gaver til 20-50 kr og nyttige ting inni mellom :-)

De nyttige tingene :-) gjør det dyrt, det er jo gjerne klær og sminke, så jeg tror det er som med merkeklær, hva foreldre sier på foreldremøter er noe helt annet enn hva de praktiserer, sånn er det med pakkekalendere også, alle bruker mye mer enn de vil innrømme.

Jeg innrømmer det og jeg er ikke så glad for prisen, syns det blir dyrt med mange barn, men jeg klarer ikke nekte dem dette, for alle har det jo.

Du lever i en helt annen verden enn meg, det er helt sikkert. Nå har vi kuttet ut pakkekalender i år, men tidligere har vi hatt det. Pakker til mer enn 20,- pr. stk hørte til de absolutte unntakene! Klær og dyr sminke var selvfølgelig ikke noe de fikk i kalenderen, det havnet under juletreet i såfall!

Jeg har sikkert vært passelig slapp med mye, men akkurat ønsket om pakkekalendre har jeg klart å motstå. (Jeg mener ikke at det er noe galt med dem, men jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst til å starte med det og greide å la være selv om "alle" andre hadde det.) Ungene har heller fått en "stor" julegave, selv om prisen har variert opp gjennom årene.

Spesielt til jenter virker det som om utgiftene kan bli skyhøye når barna blir store. Datteren min fortalte i hvert fall fargerike historier om CDer og andre kostbare ting venninnene hadde fått i pakkekalenderen.

Hver sin smak, jeg legger meg absolutt ikke oppi andres jul. Men hvis man synes det går mye penger, er jo disse pakkene et sted det går an å begrense seg.

I år har fjortisen vunnet et ganske stort beløp på sin Flåklypa Flax, så han er veldig fornøyd. Storesøsteren får også en skrapeloddkalender seg om hun har flyttet ut, men hun (som er student og antakelig hadde hatt bedre bruk for pengene) har foreløpig ikke vært like heldig.

Folk flest bruker allerede altfor mye på julegaver som ingen trenger eller har lyst på (hvorfor har ellers fenomenet "julegavetips" dukket opp), og så skal man på toppen av det ha adventskalender med gaver i? Jeg skammer meg over å være norsk...

Annonse

Hei!

Jeg må si jeg er sjokkert over pengebruken her. Adventskalender skal være en nedtelling til jul, ikke mer enn det. Mine to tenåringer får pakkekalender med gaver til maks 20 kr per stk. Mange av dem billigere. Jeg trodde virkelig at Outland var på ville veier når jeg spurte etter ting til pakkekalender, og de viste meg ting til 70-80 kr. Jeg hadde aldri trodd noen kjøpte så dyre ting, mens du betaler jo enda mer. Galskap!

Anonymous poster hash: 0ed3c...aec

Ikke rart at mange folk kommer i gjeldskrise slik som presset er i dag.  Jeg er litt sjokkert når jeg leser her hva enkelte gir i pakkekalenderne. Og det er bare en liten del av det økonomiske presset mange møter.  Jeg leste om fattigdom i Norge, og det kan ikke helt sammelignes med fattigdom i ulandene.  Vi møter helt andre forventninger og krav. 

Jeg må si jeg er sjokkert over pengebruken her. Adventskalender skal være en nedtelling til jul, ikke mer enn det. Mine to tenåringer får pakkekalender med gaver til maks 20 kr per stk. Mange av dem billigere. Jeg trodde virkelig at Outland var på ville veier når jeg spurte etter ting til pakkekalender, og de viste meg ting til 70-80 kr. Jeg hadde aldri trodd noen kjøpte så dyre ting, mens du betaler jo enda mer. Galskap!

Anonymous poster hash: 0ed3c...aec

Jeg synes det må være opp til hver enkelt familie å avgjøre hvor mye de ønsker å benytte i forbindelse med julen. Å klassifisere andres valg som galskap finner jeg upassende.

sitronsommerfugl

Jeg synes det må være opp til hver enkelt familie å avgjøre hvor mye de ønsker å benytte i forbindelse med julen. Å klassifisere andres valg som galskap finner jeg upassende.

En kan jo bruke andre ord... Når jeg leser en tråd som dette, om dyre gaver, julekalender med sportsutstyr og sminke osv så gjør det meg godt å lese at mange er overasket og skriver kommentarer med bruk av ordene kjøpepress, materialisme, og at de mener dette blir for mye. Hvis slikt forbruk ikke fikk noen motforestillinger eller reaksjoner ville jeg følt meg veldig fattig tror jeg. Det hadde jo virket som dette var normalen...

Hei!

Nyttige ting her i huset er blyanter, viskelær, en ny linjal, sokker,skisseblokk, dusjsåpe m.m. Den dyreste tingen i sønnens kalender kostet en femtilapp, og han er godt fornøyd han. Jeg er i alle fall en av de som mener det når jeg sier jeg kjøper billige småting, men hva andre gjør aner jeg ikke. :)

En kan jo bruke andre ord... Når jeg leser en tråd som dette, om dyre gaver, julekalender med sportsutstyr og sminke osv så gjør det meg godt å lese at mange er overasket og skriver kommentarer med bruk av ordene kjøpepress, materialisme, og at de mener dette blir for mye. Hvis slikt forbruk ikke fikk noen motforestillinger eller reaksjoner ville jeg følt meg veldig fattig tror jeg. Det hadde jo virket som dette var normalen...

Alle hadde reagert negativt om noen sa at det å kjøpe billige kalendergaver var galskap. Jeg synes man kan vise tilsvarende respekt for folk som har kjøpt dyrere gaver. Begge deler er vanlig, noen ganger avhengig av prinsipper og andre ganger primært avhengig av økonomi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...