Gå til innhold

Sexproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Tonelinn

Jeg er en jente på snart 20 år. I over et år har jeg nå vært seksuell aktiv og jeg har kun hatt én partner. Den siste tiden har ikke forholdet vært helt det samme som før. Kjæresten min har ofte angst og depresjoner og jeg har i det siste også vært ganske deppa. Det som er problemet er at jeg ikke klarer sex lenger, og det blir verre og verre. Jeg har alltid vært ”stressa” når det gjelder sex, jeg er redd for å ikke bli våt spesielt. Men problemet var ikke så stort før.. Vi hadde regelmessig sex og i grunnen et veldig bra sexliv.

For noen måneder siden hadde jeg urinveisinfeksjon og følte mye at jeg måtte på do. Dette var ubehagelig ved sex, og denne følelsen har jeg fortsatt ved enkelte stillinger, de fleste faktisk. På denne måten mister jeg nytelsen og er mindre villig til å prøve andre stillinger.

Men det er flere problemer enn som så.. Jeg er ofte plaget med at jeg får luft i skjeden, både under samleie og for eksempel bare når jeg ligger og skal sove. Dette er ubehagelig, hva skyldes dette? Jeg kan våkne om morgenen og når jeg står opp kan det komme mye luft ut fra skjeden. Jeg får så vondt når han skal trenge inn i meg, det gjorde jeg ikke før. Kan kjennes ut som om huden er sår, for det svir i skjedeåpningen når sæden renner ut etter at han har kommet inni meg. Hva kan være galt med meg? Er det noe galt eller har jeg et veldig anstreng forhold til sex?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39618-sexproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Først til det at du er redd for ikke å bli våt før sex. Her er løsningen enkel. Kjøp en tube glidemiddel og ha den i beredskap. De fleste kvinner trenger glidemiddel av og til.

Urinveisinfeksjon og sex hører dårlig sammen. Alle kvinner har et anstrengt forhold til sex når det gjør vondt. Om du har vondt, er det fullt lovlig å avlyse videre sexfremstøt. Det er mulig du ikke er helt frisk ennå, siden du fortsatt har vondt. For sikkerhets skyld kan du få legen din til å undersøke deg.

Det er også mulig du spenner musklene, siden du har opplevd at det tidligere gjorde vondt når du hadde sex.

Det er også mulig du har fått sopp da du hadde urinveisinfeksjonen – det skjer ofte når du tar medisiner for infeksjoner - og at det er årsaken til at det svir i skjedeåpningen, men det vil legen din finne ut av.

At du har fiselyder fra skjeden er helt normalt og ikke flaut. En måte å fjerne lydene helt eller delvis er at du trener bekkenmusklene.

Den viktigste testen på om musklene fungerer bra er om du klarer å knipe av strålen når du tisser. Når du prøver å knipe strålen, kjenner du hvor du har dem.

Denne oppskriften har jeg gitt tidligere for hvordan du kan gjøre øvelsene – du kan utføre øvelser mens du kjører bil, sitter på kontorstolen din eller står i polkø. Knip slipp, knip slipp - pust rolig. Lykke til!

Klem fra

Gro

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39618-sexproblemer/#findComment-149609
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...