Gjest Anonym bruker Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Hei. Jeg er en kvinne på 38 år. Jeg skrev til deg for en tid tilbake pga problemer med å bli gravid. Du rådet meg til å være tålmodig, og det hjalp Jeg er nå 9 uker og 5 dager på vei. Ultralyd tatt i går viste at alt ser bra ut. Mitt problem er dette. Jeg var på juleavslutning med jobben i går, og for å være på den sikre siden bestilte jeg pizza. Tryggere enn pizza kan det jo ikke bli tenkte jeg. Jeg bestilte da pizza med serrano-skinke. Pga mye prating og leven la jeg ikke så mye merke til det jeg spiste, mørkt var det også, før helt på slutten. Da fikk jeg en følelse av at skinken ikke var stekt. Jeg spurte kokken som bekreftet at jo, Serrano-skinka ble lagt på pizza ETTER steking, ellers ville den bare krympe. Krympe meg gjorde jeg også. Har siden i går vært helt kvalm og dårlig av angst og fortvilelse. Jeg har prøvd så lenge å bli gravid, og tanken på toxoplasmose og listeria og deres skadelige virkninger er nå altoverskyggende. Det jeg lurer på er altså: 1) Hvordan skal jeg gå frem nå? Jeg kontaktet min lege i dag, men hun var selvsagt dratt på juleferie. 2)Kan jeg begynne på antibiotika sånn føre var? Har forstått at Spiramycin er et aktuelt ab å bruke ved toxoplasmose. Jeg vet at skadene er størst for fosteret dersom det smittes i første trimester. Jeg vet ikke hvem jeg er mest sint på, meg selv eller restauranten. Men jeg forutså ikke rå spekeskinke fra Spania på min pizza for å si det slik:( Spania har jo mye mer toxoplasmose enn Norge i tillegg. Jeg trenger råd og hjelp før jeg blir helt ødedlagt, og før jeg ødelegger hele julen for meg og mine av bekymringer. Jeg vet ikke om dette er ditt felt, men jeg fant ikke noen annen ekspert det virket logisk å sende spørsmålet til. Håper du kan gi meg noen råd om hva jeg skal gjøre videre med dette. Ønsker deg en god jul! Mvh "en meget ufrivillig spiser av Serrano-skine" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396193-fymat-og-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Ta det med ro, det er ikke så stor risiko. Rådet om å holde seg helt unna spekemat er relativt nytt, det er svært mange som har spist det gjennom opptil flere graviditeter. Gravide rådes til å la være å spise det for enkelthets skyld, slik at anbefalingene ikke skal bli for innviklede / detaljerte og vanskelige å forstå. Jeg skjønner godt at du lett blir engstelig når du har strevd lenge for å bli gravid, men det var langt mellom sykdomstilfellene tidligere også, før man frarådet disse matvarene. Jeg var gravid i 1990 og 1998 (og da var jeg nesten 40 år), spiste vel salami omtrent daglig og har aldri brydd meg om å vaske frukt. Jeg har hørt om ett eneste tilfelle av fosterdød som har litt med dette å gjøre. Det skyldtes listeria i upasteurisert ost, det er mange år siden, og den gravide bodde ikke i Norge - vi har nesten ikke slik ost. Egentlig synes jeg ikke du skal søke opp mer om dette på nett enn du sikkert har gjort allerede, men her er en link du ikke blir stresset av: http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article763852.ece Jeg synes du skal glede deg over at det ser ut til å gå bra, slappe av i juleferien og ikke bekymre deg. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396193-fymat-og-gravid/#findComment-3517116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.