Gå til innhold

– Julehandelen er et stort sløseri

Anbefalte innlegg

Når man er voksen, er det uansett en god del kompromisser og balansegang forbundet med julen, så de fleste er nok mer nyanserte enn det som kommer fram i denne tråden.  Jeg ble bare litt oppgitt fordi alt liksom var så feil.  Men det er nesten alltid en sånn anti-juletråd her på DOL, så det er vel greit å opprettholde den tradisjonen også  :wacko:         

Det er en del her inne som jeg oppfatter som direkte surmagede når det kommer til jul ja. Men jeg er et av disse menneskene som elsker jul! :) Julevasken tar vi ikke så himla nøye, men det er nå rent her. Derimot elsker jeg å bake! Vi har i år bakt pepperkaker, hvite kakemenn, serinakaker, colakaker, sjokoladetopper (havrepuffer kaller jeg dem, det er risboller, men med puffet havre), kransekakestenger og vørterbrød. Nammenam! Og joda - det blir spist!  :D

I løpet av ettermiddagen skal juletreet pyntes også - det er koselig det!  :wub:

Fortsetter under...

Nei, for vi fikk bare gå på skolen i to år, deretter levde vi som barnearbeidere på Finnmarksvidda og fikk bare kald risengrynsgrøt to ganger om dagen. Slå den, du!

Aha, så dere var heldiggrisene i naboteltet som fikk kald grøt TO ganger om dagen! Vi snakket ofte om dere, og drømte om at vi også en dag skulle få mer enn den usle vassgrauten vi fikk til frokost. B)

http://www.nrk.no/okonomi/_-julehandelen-er-et-stort-sloseri-1.11429626

Bør vi voksne slutte å gi hverandre gaver?

Jeg orker ikke å forholde meg til slike oppkonstruerte problemstillinger.  Da jeg hørte han her på radioen tenkte jeg - enda en "ekspert" som har lyst til å høre sin egen stemme i media.

Unger forventer å få gaver med fire siffer i seg.

Gjør de virkelig det? Det er sikkert noen som forventer dyre gaver, men det er ikke min erfaring at dette er normalen hos barn (jeg jobber som lærer på barnetrinnet). Mine tre barn får julegaver til ca 500 kr hver fra meg, og det er gjerne klær de uansett trenger i pakkene. Noen ganger får de dyrere gaver, men da er det fordi det er ski eller sykkel de trenger...

Kalendergaver får de også, og i år var det hårstrikker, klemmer, sjokolade, sokker (19kr på Nille) osv i gavene - og ungene har vært storfornøyde og ikke en eneste gang klaget over at andre barn evt får mer enn dem (jeg tror ikke nødvendigvis dette stemmer heller).

Det er helt klart altfor mange barn som krever gaver av en viss størrelse osv, men sånn var det også da jeg var liten....... Jeg er bare redd vi skjærer alle unger under en kam som grådige og krevende, noe jeg ikke tror stemmer overens med virkeligheten - og er de storforlangende, så er det jammen ikke deres egen feil, men foreldrenes feil ;)

Aha, så dere var heldiggrisene i naboteltet som fikk kald grøt TO ganger om dagen! Vi snakket ofte om dere, og drømte om at vi også en dag skulle få mer enn den usle vassgrauten vi fikk til frokost. B)

Frokost var luksus! Vi måtte grave vollgrav rundt teltet fra kl. 4 om morgenen på tom mage.

Det er helt klart altfor mange barn som krever gaver av en viss størrelse osv, men sånn var det også da jeg var liten....... Jeg er bare redd vi skjærer alle unger under en kam som grådige og krevende, noe jeg ikke tror stemmer overens med virkeligheten - og er de storforlangende, så er det jammen ikke deres egen feil, men foreldrenes feil ;)

Helt enig med deg! Jeg tror ikke jeg har spesielt snille og takknemlige unger med spesielt store englevinger altså - men de forventer overhodet ikke å få gaver til mange tusen kroner og de blir kjempeglade for alt de får! Jeg tror muligens jentungen vil bli lykkeligst over noen av de minste gavene i år - det er nemlig One Direction-dingser. ;) Jentungen ønsker seg forøvrig noe hjemmestrikket sier hun, dog ikke ullsokker som stort sett er det eneste jeg strikker...  :D

Annonse

Helt enig med deg! Jeg tror ikke jeg har spesielt snille og takknemlige unger med spesielt store englevinger altså - men de forventer overhodet ikke å få gaver til mange tusen kroner og de blir kjempeglade for alt de får! Jeg tror muligens jentungen vil bli lykkeligst over noen av de minste gavene i år - det er nemlig One Direction-dingser. ;) Jentungen ønsker seg forøvrig noe hjemmestrikket sier hun, dog ikke ullsokker som stort sett er det eneste jeg strikker...  :D

Godt å høre at vi er flere med samme erfaringer :) Trettenåringen ønska seg egentlig nye slalomski siden skoa nå er for små. Pappaen og jeg planla å spleise på nytt utstyr til henne i julegave, men  så fant hun ut at hun kunne bruke de samme skia som ifjor og mine avlagte slalomsko som hun mente passa perfekt til henne i år :) Kan ikke kalles storforlangende da synes jeg....

Frokost var luksus! Vi måtte grave vollgrav rundt teltet fra kl. 4 om morgenen på tom mage.

Ja, men husk nå på hvorfor nissefar forlangte vollgrav klokka fire på morran. Det sammenfaller med klokkeslettet han og nissemor kom hjem fra julebord, og nissefar hadde vært skikkelig på flørtern. Gjett hvem som fikk i oppdrag å roe den illsinte kjerringa som ville mose skjeggen men ikke kom seg inn, samt å gå imellom henne og 24 nissebabes i minikjoler og høye hæler? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...