Gå til innhold

Noen som kjenner til glossitt? Betennelse på tungen

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt behandlet for sopp uten å bli bedre.  En test nå viste at det ikke var sopp.  Så nå søker jeg på nettet for å finne ut hva det da kan være.  Det svir når jeg pusser tenner og jeg kan heller ikke spise sure og sterke ting. Mandarinene må jeg holde meg helt borte fra nå i julen. Har tenkt på om det kan være glossitt og lurte på om noen kjente til det, og hvordan det diagnotiseres.  Legen vet ikke mer og snakket om henvisning til øre,nese og hals.  Men det tar nok lang tid før jeg kommer der. Har periodevis vært mye plaget med sår og sårhet over lang tid nå.

Anonymous poster hash: a055f...dcc

Fortsetter under...

Jeg antar du har fått utelukket diabetes, stoffskifteproblematikk, Sjøgrens o.l? At blodprver er tatt med hensyn til å finne ut om du mangler jern eller b-12? Om så er gjort, så er nok øre-nese-hals neste steg å ta. 

Jeg har hatt det du beskriver selv og jeg hadde det i en periode ved høyt stoffskifte. Plagsomme greier som heldigvis forsvant etter ett års tid. Jeg fikk også i ettertid påvist b-12 mangel så mulig dette var årsaken hos meg. Det var ingen lege som foreslo å få noe sjekket hos meg for å finne ut den underliggende årsaken hos meg. Håper din lege har sjekket det som oftest gir brennende/sviende tunge. 

Anonymous poster hash: e5d11...8d2

Jeg antar du har fått utelukket diabetes, stoffskifteproblematikk, Sjøgrens o.l? At blodprver er tatt med hensyn til å finne ut om du mangler jern eller b-12? Om så er gjort, så er nok øre-nese-hals neste steg å ta. 

Jeg har hatt det du beskriver selv og jeg hadde det i en periode ved høyt stoffskifte. Plagsomme greier som heldigvis forsvant etter ett års tid. Jeg fikk også i ettertid påvist b-12 mangel så mulig dette var årsaken hos meg. Det var ingen lege som foreslo å få noe sjekket hos meg for å finne ut den underliggende årsaken hos meg. Håper din lege har sjekket det som oftest gir brennende/sviende tunge. 

Anonymous poster hash: e5d11...8d2

Jeg har selv tenkt på sjøgren da jeg tidligere har hatt en del autoantistoff og nå har lite spytt.  Har nevnt det både til lege og tannlege men får lite respons.  Årsaken kan også være legemidler. Det er ikke tatt noe blodprøver i forbindelse med dette, men jeg tar blodprøver jevnt, men vet ikke helt hvilke. Jeg har vært periodevis plaget i godt over et år.  

Jeg tipper overømfintlighet for noe miljøet. Enten noe du spiser eller dufter du har rundt deg. Det du beskriver kan være et symptom på noe som heter mcs( kjemisk miljøintolreanse. De fleste som lider av dette har såre slimhinner, ofte i munn som symptom. 
Lite hjelp å få i helsevesenet, det finnes ingen effektiv medisin mot dette, annet enn så godt det lar seg gjøre å holde seg vekk i fra det du ikke tåler. Det kan ta tid før du finner ut av det. Men jeg ville ha startet med eliminere parfymen helt. Både på kropp, hår og klær. og se om du blir bedre. parfyme er en av verstingene når det kommer til overømfintlighet. Har de tatt prøver av deg ( du sa det ikke var sopp) Ville de ha funnet ut om det var en bakterie som forårsaket sårheten. Så jeg tror det er en form for allergi du har. Lykke til.

Anonymous poster hash: 8f05e...e45

Jeg tipper overømfintlighet for noe miljøet. Enten noe du spiser eller dufter du har rundt deg. Det du beskriver kan være et symptom på noe som heter mcs( kjemisk miljøintolreanse. De fleste som lider av dette har såre slimhinner, ofte i munn som symptom. Lite hjelp å få i helsevesenet, det finnes ingen effektiv medisin mot dette, annet enn så godt det lar seg gjøre å holde seg vekk i fra det du ikke tåler. Det kan ta tid før du finner ut av det. Men jeg ville ha startet med eliminere parfymen helt. Både på kropp, hår og klær. og se om du blir bedre. parfyme er en av verstingene når det kommer til overømfintlighet. Har de tatt prøver av deg ( du sa det ikke var sopp) Ville de ha funnet ut om det var en bakterie som forårsaket sårheten. Så jeg tror det er en form for allergi du har. Lykke til. Anonymous poster hash: 8f05e...e45

Jeg leste litt om dette, men jeg vet ikke helt. Problemene begynte rett etter at jeg hadde begynt med noen nye medisiner som jeg ikke lenger bruker. Nå skiftet jeg tannkrem og det gikk bedre å pusse tennene. Har tidligere brukt en tannkrem med allo vera i. Det trodde jeg skulle være godt for sårheten, men den har nok inneholdt noe sterkere stoffer.

Jeg leste litt om dette, men jeg vet ikke helt. Problemene begynte rett etter at jeg hadde begynt med noen nye medisiner som jeg ikke lenger bruker. Nå skiftet jeg tannkrem og det gikk bedre å pusse tennene. Har tidligere brukt en tannkrem med allo vera i. Det trodde jeg skulle være godt for sårheten, men den har nok inneholdt noe sterkere stoffer.Anonymous poster hash: a055f...dcc

Hva med å teste ut rådene du fikk? Skader jo ikke å prøve :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...