Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva dette betyr (renter og økonomi)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bankene låner penger av hverandre og av Norges Bank. Disse pengene sammen med bankinnskudd, brukes til å låne ut penger til kunder. Tilsvarende skjer i andre land. Norges Bank har rett til å utstede nye sedler og mynter. Derfor kalles Norges Bank en sentralbank.

Dette blir nokså forenklet: Ofte har lånene bankene tar opp i Norges Bank en nedbetalingstid mellom en uke og et år. Fordi slike lån er veldig bestemmende for hvilken rentefot kundene får, kalles renten på lånene i en sentralbank for styringsrenten.

Renten i bankene påvirker valutakurser fordi mange flytter penger til banker i andre land der de får bedre rente. For tiden er det veldig populært å flytte penger til Norge, fordi vi har en stabil økonomi og bra rentefot på innskudd.

Høyere rente gir mindre utlån og blir brukt til å begrense inflasjon. Lavere rente blir ofte brukt til å få økt aktivitet i næringslivet og motvirke arbeidsledighet.

Endret av ecbole

Du ville spydd om du fikk vite hva rente _privateide_ banker fikk låne penger for.  Demokrati og kapitalisme har gjort oss alle ganske rike her i norge, men for å sitere animal farm så er noen dyr likere enn andre (dog, det var et skudd for kommunismen).

Kjapt fortalt så er det noen rike folk som bestemmer hvor mye vi andre skal ha å rutte med. Jeg rent personlig tror at kapitalismen som vi kjenner den går i dass på et tidspunkt, så nyt festen mens den varer :)

Anonymous poster hash: 1be5f...835
  • 2 uker senere...

Du ville spydd om du fikk vite hva rente _privateide_ banker fikk låne penger for.  Demokrati og kapitalisme har gjort oss alle ganske rike her i norge, men for å sitere animal farm så er noen dyr likere enn andre (dog, det var et skudd for kommunismen).

Kjapt fortalt så er det noen rike folk som bestemmer hvor mye vi andre skal ha å rutte med. Jeg rent personlig tror at kapitalismen som vi kjenner den går i dass på et tidspunkt, så nyt festen mens den varer :)

Anonymous poster hash: 1be5f...835

Når man studerer økonomi, lærer man nesten bare om hvordan markeder fungerer når de er nær balanse og de fleste av kriteriene for fri konkurranse er oppfyllt. Man kan stille opp økonomiske modeller for å lage prognoser på det grunnlaget. Når folk diskuterer politikk og samfunnsøkonomi, tar de utgangspunkt i nettopp denne type beskrivelser, sånne som jeg har gitt ovenfor.

Forutsetningene som beskrivelsene i mitt forrige innlegg bygger på, er ofte ikke oppfyllt. I mange tilfeller finnes for få tilbydere i et marked for at konkurransen skal fungere godt. Skjult pris-samarbeid mellom ulike tilbydere og korrupsjon kan gjøre at lite konkurransedyktige tilbud blir valgt. Vi aner ikke hvor mye som finnes av dette. Politiske beslutninger kan også tukle til ulike markeder som er vårt inntektgrunnlag og finansierer offentlig velferd.

Når folk diskuterer finansekrisen, er det ofte med forestillingen om at dette dreier seg kun om økonomiske svingninger. De tror dette er av den typen vi har sett mange granger tidligere og at nedturen vil vare forholdvis kort tid. Jeg tror at dette er grunnleggende feil.

Det er flere grunner til dette, for å nevne noe:

* Det drives knallhard konkurranse retten til å utvinne om sjeldne metaller. De har vital betydning for viktige produkter til konsumentmarked og militært bruk, særlig forbrukerelektronikk og avanserte våpen. Kineserne er på vei til å skaffe seg globalt monopol på disse sjeldne metallene. Stadig mer industri flyttes til Kina fra Vesten og tapper disse landene økonomisk styrke.

* Gjeldsopptaket til ulike stater er for stort til å være økonomisk bærekraftig. Det lar seg ikke gjøre å komme ned på et mer fornuftig gjeldsnivå uten stor inflasjon for mange land.

* Kriminalitet og kriger i ulike land har fått stort omfang koster enorme summer, og trekker samfunnsøkonomien nedover.

Kapitalismen tar ikke slutt, vi får bare en variant av den som ikke gavner det store flertallet av oss. Jeg tror at vi har beveget oss fra kald krig til markedskrigføring der makt og penger konsenteres hos oligiopolister. Samtidig brer fattigdom om seg i mange land. Vi vil nok merke mer av dette med tiden i Norge. Høye lønninger blir nok færre til del, mens velferdssystemet blir svekket. Situasjonen tror tror jeg ikke blir bedre på mange år.

Endret av ecbole

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...