Gå til innhold

Svangerskap og prematur fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en kvinne på 30 år som har 2 barn (1.5 og 3 år), der den første ble født i uke 31. Både fødsel og barseltid ble en traumatisk og utrolig tung tid, men alt gikk heldigvis bra med gutten og han har ingen plager som følge av dette. Jeg ble innlagt i uke 29 med kort livmorhals (ca. 4 mm) og fikk lungemodningssprøyte og riehemmende. Jeg hadde veldig mye kynnere helt fra uke 18, og de ble gradvis verre helt fram det ble rier og fødsel. De fant ingen tegn til infeksjon. I svangerskap nr. 2 (året etter), fikk jeg også mye kynnere tidlig, men jeg tok det mer med ro og trente ikke så hardt etter 1. trimester (i første trente jeg spinning omtrent til fødsel). Akkurat det samme skjedde i dette svangerskapet; innlagt på sykehus i uke 29 med forkortet livmorhals (ca. 12-15 mm denne gang), med lungemodningssprøyte og riehemmende. Hadde da gått til kontroll jevnlig og livmorhalsen hadde blitt gradvis forkortet. Fikk da beskjed om at jeg har svak livmorhals, noe jeg hadde trodd siden første svangerskap. I motsetning til første svangerskap (hvor jeg ikke tok noe som helst hensyn til kynnere eller aktivitetsnivå) ble jeg nå tvunget til 100 % sykemelding av min lege og lå for det meste flatt i de to siste mnd (fikk kynnere av alt fra å reise meg til å gå til postkassen. Barnet ble ikke født før uke 37, og det var en helt fantastisk opplevelse å få et barn til normal tid og med normal barseltid! Nå planlegger vi barn nr. 3, og jeg er veldig bekymret for hvordan dette svangerskapet skal gå! Jeg opplevde hvor mye det hadde å si at jeg tok det helt med ro og tok hensyn til kynnerne i siste svangerskap, og jeg vil gjøre alt for at barnet ikke skal få en slik start på livet som sin storebror. Min lege var utrolig dyktig, forståelsesfull og erfaren ifht til svangerskap og fødsel, men nå har vi flyttet til min hjemplass som er et mye mindre sted. Jeg er så bekymret for at de ikke vil ta meg på alvor ifht kontroller og evt sykemelding. Min forrige lege mente jeg måtte sykemeldes enda tidligere i dette svangerskapet. Jeg trives utrolig godt i min jobb, og ønsker i utgangspunktet ikke å sykemeldes overhodet. Da jeg gikk til kontroll i siste svangerskap så jeg jo at livmorhalsen gradvis forkortet seg. Det jeg lurer på er om jeg kan få "cerclage" eller noe annet som kan hindre at livmorhalsen forkortes, og slik at jeg kan jobbe og ta meg av mine andre barn hele svangerskapet? Er det evt. mulig å vurdere sykemelding etter resultater fra ultralyder? Altså at hvis livmorhalsen ikke forkortes så er det ikke sannsynlig med prematur fødsel og jeg kan jobbe som normalt? Er det noe jeg kan gjøre/ikke gjøre i starten av svangerskapet som kan redusere risikoen for at livmorhalsen forkortes, f.eks. ikke trene hardt, stresse for mye, bære tungt? Jeg lurer forresten også på hvor lang tid det vanligvis tar fra man slutter på p-ring til man får mensen som normalt? Kan man prøve å få barn på første eggløsning eller bør man vente til man har hatt menstruasjonen en gang? Hilsen bekymret småbarnsmor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396247-svangerskap-og-prematur-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at du engster deg og er usikker ang. et nytt svangerskap, spesielt på et nytt sted og i en ny arbeidssituasjon. Jeg synes det beste ville være om du fikk henvisning til det sted du har født og fikk en grundig gjennomgang og råd om forhold i nytt svangerskap. Hvis du har hatt tidlige kynnere kan det føre til svekkelse av livmorhalsen og da hjelper det ikke med cerclage.

Dette er klippet fra kapitlet om for tidlige fødsler i Norsk veileder i fødselshjelp som er håndboken for norske gynekologer.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sengeleie

Sengeleie er ikke dokumentert som effektiv behandling og anbefales ikke

Cervical cerclage

Bruken av cerclage for å forhindre for tidlig fødsel er omdiskutert. En systematisk oversikt viste en signifikant reduksjon av fødsel <34 uker ved cerclage. En Cochrane review av de samme studiene konkluderte annerledes: \"Bruken av cerclage skal ikke tilbys kvinner med lav eller medium risiko for andre trimester abort/preterm fødsel\". En randomisert kontrollert studie av cerclage ved kort cervix (<15 mm etter ultralyd ved 22-24 uker) viste ingen reduksjon av for tidlig fødsel (<33 uker).

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Som du ser er det diskusjon om effekt av cerclage og sengeleie anbefales ikke. Tidlig sykmelding er ikke vanlig rutine eller sterke restriksjoner i trening etc. heller ikke. Men iblant sykmelder man for ‘engstelse i graviditet’, det avhenger meget av den enkelte legens holdning. Det er veldig individuelt, nettopp fordi man ikke har klare forskningsresultater.

Vanligvis kommer eggløsning etter 2-4 uker og man kan altså bli gravid før menstruasjonen er kommet tilbake. I dag hvor man med ultralyd kan bedømme fosterets størrelse, så er det greit å starte med en gang. Første eggløsning kan bli forsinket, så derfor var det før vi fikk ultralyd ofte vanskelig å vurdere termin etter avsluttet bruk av p-pille.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...