Gå til innhold

Smertefull reaksjon på alkohol - hva er dette??

Anbefalte innlegg

Anonym denne gang

Jeg drikker sjelden men noen ganger i året. I det siste har jeg noen ganger opplevd at bare å drikke en slurk med alkohol medfører så og si umiddelbare smerter spesielt i skuldre/nakke området men også ned over armer og brystkassen - hele overkroppen. Det er så vondt at jeg nesten ikke får puste.

Første gangen drakk jeg hvitvin. Men nå reagerte jeg også på rødvin. Det rare er at av og til får jeg ikke denne reaksjonen. Dersom jeg slutter å drikke (og det gjør jeg jo nødvendigvis når det er så vondt) så går det over etter en liten halvtime. Men den halvtimen har jeg så vondt at jeg nesten ikke orker å snakke - har nok med å holde ut.

Er kvinne 40+ hva ER dette?

Fortsetter under...

Anonym denne gang

Er du innvandrer av asiatisk opprinnelse ?

Nei - er etnisk norsk. Og har aldri hatt slike reaksjoner på alkohol tidligere - kun noen ganger det siste året. Har aldri vært noen storforbruker av alkohol men som sagt - aldri reagert slik før.

Jeg drikker sjelden men noen ganger i året. I det siste har jeg noen ganger opplevd at bare å drikke en slurk med alkohol medfører så og si umiddelbare smerter spesielt i skuldre/nakke området men også ned over armer og brystkassen - hele overkroppen. Det er så vondt at jeg nesten ikke får puste.

Første gangen drakk jeg hvitvin. Men nå reagerte jeg også på rødvin. Det rare er at av og til får jeg ikke denne reaksjonen. Dersom jeg slutter å drikke (og det gjør jeg jo nødvendigvis når det er så vondt) så går det over etter en liten halvtime. Men den halvtimen har jeg så vondt at jeg nesten ikke orker å snakke - har nok med å holde ut.

Magesår?

Anonymous poster hash: f51c4...f33

Anonym denne gang

Magesår?

Anonymous poster hash: f51c4...f33

Hm - tror ikke det. Jeg har ikke vondt i magen men det brer seg fra halsen/nakken og utover/nedover kroppen som sterk melkesyre el når jeg drikker alkohol. Det er ikke snakk om å bli raskt beruset heller, bare de smertene. Eller - vet jo ikke om jeg blir raskere beruset enn før da jeg kun rekker å drikke et par munnfuller vin før smertene kommer.

Jeg får samme reaksjon i urinveiene og blæren. Sterke strålende smerter. Jeg aner ikke hva det er, men for meg er det så ubehagelig at jeg ikke rører alkohol. Må legge til at jeg har slitt mye med urinveisinfeksjoner og har derfor svakere slimhinner i  området. Jeg tror muligens det er en overømfintlighetsreaksjon hos meg. Jeg har hørt om lignende hos andre. Kjenner en dame som fikk sterke smerter av sigarettrøyk i bryst skuldre og nakke. Kanskje det er kroppens måte å fortelle oss at vi bør holde oss unna. 

Anonymous poster hash: c18f9...f3b

Annonse

Skulle det ha noe med saken å gjøre?

Svært mange asiater er følsomme overfor alkohol, siden de mangler et enzym som bryter ned alkoholen. Litt på samme måte som oss laktoseintolerente (som også er mye utbredt i Asia) som mangler laktase (som bryter ned laktose).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...