Gå til innhold

ang. sykefravær pga barn

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har brukt opp sykedagene til barnet, og likevel må bli hjemme en dag eller hente tidligere - må jeg sende en slags egenmelding da? Vi har et program der vi legger inn egenmeldinger, men nå gikk det ikke pga jeg har oversteget 10 dager, men skal jeg legge inn noe, eller blir det bare trukket? Jeg vet jeg ikke har krav på fri med lønn, men om jeg  må sende inn noe likevel, f.eks. søknad om permisjon uten lønn? Eller trenger jeg ikke gjøre noe? Sjefen og jeg har ferie nå da, så får ikke spurt før jeg kommer tilbake, men prøvde å legge inn egen melding nå, det var rett før ferien dette skjedde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396268-ang-sykefrav%C3%A6r-pga-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du tydeligvis har bare 10 dager så er det vel en pappa med i bildet? Ellers skal vel du ha begges dager, altså 20. Da må han trå til. Avspasering, feriedager eller barnevakt er andre løsninger.

Problemet er at begge har brukt opp sine dager... og denne dagen er alt tatt, det jeg lurer på er om jeg må registrere det på et vis, eller om det holdt at jeg bare sa fra, for trukket i lønn blir jeg jo uansett.

10 dager er lite med tanke på at når man har to eller flere barn så blir de ikke nødvendigvis syke samtidig, og omgangssyke kan jo holde på en stund - og da har vi i tillegg 48 timers regelen. Da går plutselig dagene i løpet av et år, og det har ikke alltid vært lett å få andre til å passe heller.

I år har vært spesielt da, pga vi har hatt to omganger med omgangssyke, vannkopper og influensa, og de ikke har vært syke samtidig.
Feriedagene for i år er også brukt opp og jeg har brukt opp avspaseringstimer, så jeg må nok bli trukket i lønn.

Men det var liksom ikke det som var spørsmålet da, men om

jeg må fylle ut skjema når jeg har brukt opp dagene, eller om det ikke er noe vits i - pga jeg blir trukket i lønn uansett. Ellers har jeg gjort som man skal, ringt og sagt fra til sjefen.

Heldigvis snart slutt på året nå, så teller fra 0 igjen fra over nyttår :) Håper vi holder oss friskere neste år.
Skulle ønske vi hadde barnevakter som kunne stille opp, men en bestemor er i full jobb og de andre bor langt vekke, så da er det ikke så lett. De har jo ikke rett til å ta seg fri for å passe andres barn heller så... Så sånn er det. Jeg syns man skulle hatt 10 dager for 1 barn, 15 for 2 og 20 for 3 eller flere.
Og ang avspasering så jobber jeg et sted der man ikke har så mye mulighet til å jobbe seg inn for avspasering... og når feriedagene blir brukt opp på planleggingsdager i barnehagen og leder plikter oss å ta 4 uker sammenhengende om sommeren, samt vi ikke får ta ut feriedager på forskudd, så står man litt i beit da.

Annonse

Og ang avspasering så jobber jeg et sted der man ikke har så mye mulighet til å jobbe seg inn for avspasering... og når feriedagene blir brukt opp på planleggingsdager i barnehagen og leder plikter oss å ta 4 uker sammenhengende om sommeren, samt vi ikke får ta ut feriedager på forskudd, så står man litt i beit da.

En mulighet, som ikke er helt stueren, er jo å ta ut en sykedag på seg selv... Jeg har nå såpass store unger at jeg ikke har krav på sykedager for dem lenger, men det er lite aktuelt å la dem ligge hjemme og spy alene f.eks. Nå har vi så langt vært friske det siste året, men om så skulle skje så tar jeg ut en sykedag på meg selv for å være hjemme med syke unger.

En mulighet, som ikke er helt stueren, er jo å ta ut en sykedag på seg selv... Jeg har nå såpass store unger at jeg ikke har krav på sykedager for dem lenger, men det er lite aktuelt å la dem ligge hjemme og spy alene f.eks. Nå har vi så langt vært friske det siste året, men om så skulle skje så tar jeg ut en sykedag på meg selv for å være hjemme med syke unger.

Uff, tror nok mange gjør det, men jeg får så dårlig samvittighet jeg da. Ringe og si at urk nå ligger vi syke hele gjengen, jeg inkludert........ dårlig på å lyge. Men ang. spysyke så er man gjerne smittsom før det bryter ut, og da tenker jeg litt de som jobber i barnehage og sykehus som går på jobb og har syke barn hjemme, de kan jo være smittebærere selv om det ikke har brutt ut hos de ennå. 

Jeg hadde tatt en sykedag på meg selv eller søkt om velferdspermisjon med lønn. Det er jo ikke sånn at man har like mye sykefravær alle årene med barn. Det er jo gjerne når de er aller minst eller nettopp startet i barnehagen. 

Tina L

Anonymous poster hash: e3426...f16

Uff, tror nok mange gjør det, men jeg får så dårlig samvittighet jeg da. Ringe og si at urk nå ligger vi syke hele gjengen, jeg inkludert........ dårlig på å lyge. Men ang. spysyke så er man gjerne smittsom før det bryter ut, og da tenker jeg litt de som jobber i barnehage og sykehus som går på jobb og har syke barn hjemme, de kan jo være smittebærere selv om det ikke har brutt ut hos de ennå.

Tror ikke det er de voksne i barnehagen du skal være redd for skal være smittebærere, det blir å snu problemstillingen helt på hodet. Det STORE problemet i forhold til smittespredning i barnehager er at foreldre sender barna sine alt for raskt tilbake i barnehagen. Det er faktisk ganske få som overholder 48 timers regelen.

Anonymous poster hash: 5a4a4...15f

Jeg skjønner ikke at du synes det er greit å jukse seg til sykepenger?

Jeg synes det er en fordel at folk er dårlige på å lyve:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...