Gå til innhold

Trenger svar

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er 16 år, jente, som har oppdaget en ekkel kul i bakhodet. Den skremmer meg litt ettersom jeg var dum nok til å søke rundt for å finne ut hva det var. Jeg har vært hos legen og sjekket den og andre ting som har vært litt galt med meg. Hatt symptomer som tretthet og svimmel og sånn. Og fikk vite at jeg har jernmangel og vitaminmangel, har fått medisin mot dette nå da. Jeg fikk legen til å sjekke ut kulen også. Han sa det bare var en betent muskelknute eller hva det kalles. Jeg tok det med ro og tenkte ikke så mye over det. (dette er da snart en måned siden). Men så har jeg begynt å tenke på det igjen, og det plager meg psykisk, føler jeg ikke er frisk. Jeg leter etter symptomene på svulst fordi jeg er så redd. Det er jo ikke så bra. Men jeg vil gjerne vite hva det er? Er det en betent muskelknute? burde den ikke vært borte nå? 

Den er ikke kjempestor, mamma og pappa klarer ikke kjenne den, men jeg kjenner den. Den er hard og kjennes som et ben. Og på den ene siden av den, der den begynner å bli borte, sånn helt ytterst på kanten av den så er det vondt når jeg trykker. Jeg er redd for å bli alvorlig syk så dette her plager meg veldig og jeg trenger svar! Jeg har slitt med nakke og skuldre en stund nå, pga skolen er litt mye for meg. Så det kan jo være en sånn betent ting, men usikkerheten er så stor at jeg ikke klarer tenkte positivt. Tror jeg må en tur til legen igjen på nyåret om ikke det bedrer seg. 

Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har i perioder av livet mitt mye stress og bekymringer. Uten at jeg merker noe særlig til det så blir jeg gradvis spent i nakken/skuldrene. Jeg kjenner det ikke før jeg evt er helt stiv og ikke kan snu hodet, eller har vondt i hodet/nakken.

Når nakken blir stiv får jeg ofte klumper/kuler i nakken, særlig i området et par fingerbredder nedenfor der halsen "møter kraniet", litt på "utsiden" av nakken. (Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det).

De er på størrelse med en ert og noen ganger mye større. Hvis jeg knar og masserer/presser hardt på disse, blir de raskt mindre og mye av presset i hodet og smertene forsvinner. Jeg er også som du mye svimmel og "rar" når jeg er veldig spent i nakken. Det gjør ganske vondt å kna bort disse kulene men det må til ellers blir det værre!!

Prøv å tøye musklene i nakken - du finner sikkert mange gode øvelser på nettet. Ta en varm dusj når du er stiv og kna deg selv hardt i nakken når du er god og varm.

Eller myk opp muskulaturen med et varmt bad/varmepute.

Det viktigste er å få blodsirkulasjonen i området igang slik at det kommer oksygen uti vevet igjen. Vær flink til å tøye og strekke nakken/overkropp og prøv å puste godt med magen, senke skuldrene når du er stresset.

Det er lett å tenke seg redd når en ikke føler en blir tatt på alvor.

Jeg ble selv ganske bekymret første gangene jeg kjente disse kulene. Det var ekkelt at de kom så fort!

Men Jeg tror nok at legen din har rett, og at du må lære deg å håndtere livet på en mindre stressende måte, og raskt løse opp stiv muskulatur.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3517886
Del på andre sider

Hei.

Jeg har i perioder av livet mitt mye stress og bekymringer. Uten at jeg merker noe særlig til det så blir jeg gradvis spent i nakken/skuldrene. Jeg kjenner det ikke før jeg evt er helt stiv og ikke kan snu hodet, eller har vondt i hodet/nakken.

Når nakken blir stiv får jeg ofte klumper/kuler i nakken, særlig i området et par fingerbredder nedenfor der halsen "møter kraniet", litt på "utsiden" av nakken. (Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det).

De er på størrelse med en ert og noen ganger mye større. Hvis jeg knar og masserer/presser hardt på disse, blir de raskt mindre og mye av presset i hodet og smertene forsvinner. Jeg er også som du mye svimmel og "rar" når jeg er veldig spent i nakken. Det gjør ganske vondt å kna bort disse kulene men det må til ellers blir det værre!!

Prøv å tøye musklene i nakken - du finner sikkert mange gode øvelser på nettet. Ta en varm dusj når du er stiv og kna deg selv hardt i nakken når du er god og varm.

Eller myk opp muskulaturen med et varmt bad/varmepute.

Det viktigste er å få blodsirkulasjonen i området igang slik at det kommer oksygen uti vevet igjen. Vær flink til å tøye og strekke nakken/overkropp og prøv å puste godt med magen, senke skuldrene når du er stresset.

Det er lett å tenke seg redd når en ikke føler en blir tatt på alvor.

Jeg ble selv ganske bekymret første gangene jeg kjente disse kulene. Det var ekkelt at de kom så fort!

Men Jeg tror nok at legen din har rett, og at du må lære deg å håndtere livet på en mindre stressende måte, og raskt løse opp stiv muskulatur.

Lykke til!!

Tusen takk for tips:) Jeg skal prøve ut dette! 

Eneste jeg er litt bekymret for fremdeles er dette med at den føles hard som et ben, og derfor vanskelig å masere. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3517902
Del på andre sider

''Tusen takk for tips:) Jeg skal prøve ut dette!

Eneste jeg er litt bekymret for fremdeles er dette med at den føles hard som et ben, og derfor vanskelig å masere.''

Gi det litt tid og vær flink å tøye og strekke hver dag, feks 3 ganger daglig, morgen, middag, kveld. :-)

Ang. kulen så kan det selvsagt være noe, feks en brusk-kul, men mine kuler er også veldig harde om jeg ikke knar hver dag så trolig er det altså spente muskler som lager knallharde knuter. Masser også området rundt kulen i tillegg til direkte på kulen(e).

Lykke til! Klem :-)

Endret av songbirdy
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3517949
Del på andre sider

''Tusen takk for tips:) Jeg skal prøve ut dette!

Eneste jeg er litt bekymret for fremdeles er dette med at den føles hard som et ben, og derfor vanskelig å masere.''

Gi det litt tid og vær flink å tøye og strekke hver dag, feks 3 ganger daglig, morgen, middag, kveld. :-)

Ang. kulen så kan det selvsagt være noe, feks en brusk-kul, men mine kuler er også veldig harde om jeg ikke knar hver dag så trolig er det altså spente muskler som lager knallharde knuter. Masser også området rundt kulen i tillegg til direkte på kulen(e).

Lykke til! Klem :-)

Ja får vel se det ann litt, hvis ikke drar jeg til legen igjen etter nyttår. Men jeg bare lurer på en ting til, jeg masserte den litt idag, men så etterpå fikk jeg vondt i den sånn uten at jeg tok på den. Har du hatt sånn? det verket liksom inni den som en hodepine akkurat i kulen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3517957
Del på andre sider

Ja får vel se det ann litt, hvis ikke drar jeg til legen igjen etter nyttår. Men jeg bare lurer på en ting til, jeg masserte den litt idag, men så etterpå fikk jeg vondt i den sånn uten at jeg tok på den. Har du hatt sånn? det verket liksom inni den som en hodepine akkurat i kulen

Beklager sent svar!

For meg høres det ut som en muskelknute som ikke er løst opp, men jeg er ingen ekspert overhodet altså!! Og noen ganger må det bli litt værre før det blir bedre.

Ja, jeg har vel opplevd det meste ang nakken, fra å bli værre til helt smertefri. :-)

Jeg syns det høres ut som en god ide å gå til legen igjen om det ikke blir bedre. Om han ikke kan se/kjenne noe unormalt annet enn stiv/anspent muskulatur så kan han kanskje henvise deg til noen fysioterapi-timer.

Denne kan i tillegg til å massere opp muskulaturen, gi deg gode råd om øvelser for hvordan du skal forebygge så det ikke kommer tilbake.

Og kanskje råd om hva du IKKE skal gjøre så det kommer tilbake. ;-)

Godt nyttår :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3518644
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesteleser

Enig med de andre om muskelknute:-) Har ofte sånne selv, de fleste kan jeg gjøre noe med selv med trening, tøying og massering. Men noen av dem er så harde eller sitter så dypt at jeg ikke får dem bort selv. Jeg vil derfor anbefale at du tar en ny tur til legen og ber om henvisning til fysioterapeut, og sjekker ut om det er noen i ditt område som driver med triggerpunktbehandling. Det høres brutalt ut å sette nåler i allerede vonde punkter, men hensikten er nettopp det å få igang blodsirkulasjonen igjen. Ganske merkelig å ligge der og kjenne musklene rykke til helt vilt når nålen treffer riktig, men det hjelper! Vær forberedt på at du kommer til å være ganske øm en dag eller to, bruk gjerne bevegelse og varme for å myke opp muskulaturen jevnlig.

Det beste man kan gjøre for å sikre at det ikke kommer tilbake er igrunn trening, jeg merker stor forskjell med en gang jeg dropper treningen. Uka som var var ille pga jul, men etter to dager med trening er jeg mye mindre stiv:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3518645
Del på andre sider

Beklager sent svar!

For meg høres det ut som en muskelknute som ikke er løst opp, men jeg er ingen ekspert overhodet altså!! Og noen ganger må det bli litt værre før det blir bedre.

Ja, jeg har vel opplevd det meste ang nakken, fra å bli værre til helt smertefri. :-)

Jeg syns det høres ut som en god ide å gå til legen igjen om det ikke blir bedre. Om han ikke kan se/kjenne noe unormalt annet enn stiv/anspent muskulatur så kan han kanskje henvise deg til noen fysioterapi-timer.

Denne kan i tillegg til å massere opp muskulaturen, gi deg gode råd om øvelser for hvordan du skal forebygge så det ikke kommer tilbake.

Og kanskje råd om hva du IKKE skal gjøre så det kommer tilbake. ;-)

Godt nyttår :-)

Jeg har fått time hver Tirsdag fra og med neste uke  hos en psyko motorisk ett eller annet som han kalte det. Hun skal massere meg, og lære øvelser jeg kan gjøre. Så da håper jeg det hjelper. Takk for svar og godt nyttår! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3518990
Del på andre sider

Enig med de andre om muskelknute:-) Har ofte sånne selv, de fleste kan jeg gjøre noe med selv med trening, tøying og massering. Men noen av dem er så harde eller sitter så dypt at jeg ikke får dem bort selv. Jeg vil derfor anbefale at du tar en ny tur til legen og ber om henvisning til fysioterapeut, og sjekker ut om det er noen i ditt område som driver med triggerpunktbehandling. Det høres brutalt ut å sette nåler i allerede vonde punkter, men hensikten er nettopp det å få igang blodsirkulasjonen igjen. Ganske merkelig å ligge der og kjenne musklene rykke til helt vilt når nålen treffer riktig, men det hjelper! Vær forberedt på at du kommer til å være ganske øm en dag eller to, bruk gjerne bevegelse og varme for å myke opp muskulaturen jevnlig.

Det beste man kan gjøre for å sikre at det ikke kommer tilbake er igrunn trening, jeg merker stor forskjell med en gang jeg dropper treningen. Uka som var var ille pga jul, men etter to dager med trening er jeg mye mindre stiv:-)

Jeg har bestemt å begynne å trene på studio sammen med en venninne, hun sliter med andre ting som knær og litt sånn, så vi trenger det begge to. Jeg har som sagt fått time hos fysioterapeut eller hva hun er, men nåler i nakken og kroppen tørr jeg ikke, jeg har allerede skrekk for sånt. Men tror at det blir bedre nå om jeg trener, går tur og i tillegg får hjelp hos hun som skal massere og lære meg øvelser for nakke og skuldre :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3518992
Del på andre sider

Jeg har fått time hver Tirsdag fra og med neste uke hos en psyko motorisk ett eller annet som han kalte det. Hun skal massere meg, og lære øvelser jeg kan gjøre. Så da håper jeg det hjelper. Takk for svar og godt nyttår! :)

Hei! Så flott at du hatt fått så rask time til behandling! Supert. Da vil du nok ganske raskt merke forskjell. :)

Og også veldig fint at dere har tatt et bevisst valg om å begynne å trene. Etter min erfaring er det viktig å komme tidlig igang og få rutine på dette med å holde seg i form. Jeg gjorde aldri det, og det bærer kroppen og helsa stort preg av idag. (Snart 40 år)

Masse lykke til og godt nyttår. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396272-trenger-svar/#findComment-3519225
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...