Gå til innhold

Ekstraslag

Anbefalte innlegg

FIkk plager med dette i høst, ga seg etter noen dager, så fikk jeg det igjen nå rett før jul, hatt det i over en uke nå, hyppig i starten, så roet det seg litt, men øket på igjen i dag. På det meste 20-30 i løpet av en dag, i dag har jeg telt i alle fall 20. 
Rolig på starten av dagen, 2 ganger.... så etter kl 14 har jeg hatt 18 ekstraslag, 

et par ganger kom de fortløpende etter hverandre. Det er oftest i hvile jeg får dette. Vil ikke si jeg er spesielt stresset eller angstpreget når jeg får dette, det kommer liksom ut i det blå. Av og til hurtig puls, men som regel normal puls.

Det kjennes ut som et stort dunk eller at luften går ut av meg. Fikk i skrivende stund et lite ekstra slag. Noen ganger kraftig, noen ganger litt svakere....

Hva er dette? Jeg har hatt det før, men da maks et par ganger i løpet av dagen, spesielt hvis jeg gikk fort/stresset, men nå får jeg det flere ganger - også i hvile.

Jeg burde gå til lege sier mannen min, men jeg googler og leser det som oftest er ufarlig... men så ser jeg at nyere forskning sier at det kan være farlig....

men liker ikke å gå til legen og få høre at det er helt normalt og ikke noe å bry seg om.... og jeg håper jo det er normalt, men føler det til tider plagsomt og ubehagelig. En gang satt 3 åringen min i fanget mitt da jeg fikk det, jeg skvatt og hun utbrød, kipte du deg mamma? (Skvatt du).

What to do? Flere som har opplevd slikt? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg dessverre erfaringer med. Tok faktisk EKG i dag fordi jeg har hatt massivt av dem de siste dagene. Han så to stk på målingen og det betyr at jeg har de ca hvert 5 sekund. Ekstracystoler er vanlig. Noen har mange, noen få. Noen har dem uten at de merker dem. 

Han kallte de superventrikulære hos meg og de er ufarlige iflg ham, selv om de er mange. Men man blir jo helt tussete av dem når de kommer så ofte som hos meg. Jeg er til tider svært redd og synes det er vanskelig å forholde seg rolig til dem selv om de sier ufarlig. 

De kan utløses av mangt og mye: stress, hormonforandringer (både ved menstruasjon/eggløsning og spesielt i overgangsalder når østrogenet minsker), koffein, lite/dårlig søvn, etter trening (stresset kropp), stoffskiftesykdom osv. Du har sikkert lest nok om dette. Også at de kommer i hvile. 

20 stk i døgnet er et lite antall. Og om pulsen din føles helt normal/regelmessig ellers er det lite som tyder på at dette er noe alvorlig. Engster du deg mye blir de som regel flere. 

Råd: Gå til lege å få det sjekket om du uroer deg. Et vanlig EKG fanger som regel ikke opp disse ekstraslagene med mindre du har dem svært hyppig. En holterreg er det beste. Som du har lest er disse ekstraslagene som regel helt normale og ufarlige. 

Anonymous poster hash: 4a89b...3d1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/#findComment-3517973
Del på andre sider

Vet du, jeg lurer på om det kan skyldes magnesiummangel? Jeg spiste en banan i går og jeg fikk ikke flere anfall.... og nå leste jeg dette https://www.onlinelege.no/svar/_er-hjertebanken-min-farlig_ref:hbbccf36 at det KAN skyldes ubalanse av kallium, magnesium osv - som banan jo er rik på.... hmmmmmmm

Men jeg får se om jeg fortsatt er plaget i helgen, i så fall bør jeg nok ta meg en time.
Og jeg merker at de kommer når jeg har mensen eller når jeg er syk.... Det var bare litt ekstra plagsomt nå pga jeg har hatt det i over en uke og de er så kraftige, selv om de bare er 20-30 ganger på en dag på det meste, så er det sånn at jeg skvetter... 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/#findComment-3518048
Del på andre sider

Startet dagen med en banan i dag. Hatt mindre hyppighet nå av anfall, men fikk en del etter hverandre mens jeg spiste middag i stad, men så ga det seg når jeg fikk hvilt meg etter middagen. Virker som blodsukkerstigning får meg til å bli mer plaget med slikt... Får kutte ned på sukker nå etter nyttår tenker jeg. Og trene mer.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/#findComment-3518198
Del på andre sider

Bananer er rike på kalium og mangel på det kan gi ekstraslag/ujevn hjerterytme. Bananer er sunt med tanke på å få i seg kalium og spiser man 3 av de om dagen minsker man risikoen for blodpropp i hjernen leste jeg nå. Magnesium får du kjøpt som tilskudd om du skulle ønske å prøve det i tillegg. Det skal visstnok være en balanse" mellom inntak av magnesium og kalsium. 

Men jeg har ennå tilgode å finne ut hva som forårsaker dem. Men jeg har funnet ut at koffein er håpløst. Da starter det med en gang hos meg. Jeg har sluttet med alt av sjokolade og cola. Både sukker og koffein i kombo er jo garantert triggere. Alkohol er det likedan med. Litt alkohol i blodet og f'skapet er i gang. Kullsyre reagerer jeg også på. Så allt av brus er utelukket, både med og uten sukker.

Etter mat arbeider kroppen, så det kan være årsaken der. Mat må man ha. Sukker er også en faktor og selvsagt røyking. Du får prøve deg litt frem. Håper de bare forsvinner hos både deg og meg :) Helst med en eneste gang :)

Anonymous poster hash: 4a89b...3d1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/#findComment-3518202
Del på andre sider

Annonse

FIkk plager med dette i høst, ga seg etter noen dager, så fikk jeg det igjen nå rett før jul, hatt det i over en uke nå, hyppig i starten, så roet det seg litt, men øket på igjen i dag. På det meste 20-30 i løpet av en dag, i dag har jeg telt i alle fall 20. 

Rolig på starten av dagen, 2 ganger.... så etter kl 14 har jeg hatt 18 ekstraslag, 

et par ganger kom de fortløpende etter hverandre. Det er oftest i hvile jeg får dette. Vil ikke si jeg er spesielt stresset eller angstpreget når jeg får dette, det kommer liksom ut i det blå. Av og til hurtig puls, men som regel normal puls.

Det kjennes ut som et stort dunk eller at luften går ut av meg. Fikk i skrivende stund et lite ekstra slag. Noen ganger kraftig, noen ganger litt svakere....

Hva er dette? Jeg har hatt det før, men da maks et par ganger i løpet av dagen, spesielt hvis jeg gikk fort/stresset, men nå får jeg det flere ganger - også i hvile.

Jeg burde gå til lege sier mannen min, men jeg googler og leser det som oftest er ufarlig... men så ser jeg at nyere forskning sier at det kan være farlig....

men liker ikke å gå til legen og få høre at det er helt normalt og ikke noe å bry seg om.... og jeg håper jo det er normalt, men føler det til tider plagsomt og ubehagelig. En gang satt 3 åringen min i fanget mitt da jeg fikk det, jeg skvatt og hun utbrød, kipte du deg mamma? (Skvatt du).

What to do? Flere som har opplevd slikt? 

I dag veldig få anfall, enda jeg stressa litt pga jeg fikk besøk og måtte rydde/vaske og lage noe matgreier... og jeg drakk kaffe og spiste kaker og sjokolade... og drakk brus, men kom på at jeg ikke har drukket cola i dag. Jeg har drukket cola så og si hver dag de dagene jeg har hatt anfallene...... hmmmmmm 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/#findComment-3518493
Del på andre sider

I dag veldig få anfall, enda jeg stressa litt pga jeg fikk besøk og måtte rydde/vaske og lage noe matgreier... og jeg drakk kaffe og spiste kaker og sjokolade... og drakk brus, men kom på at jeg ikke har drukket cola i dag. Jeg har drukket cola så og si hver dag de dagene jeg har hatt anfallene...... hmmmmmm 

Men altså - jeg skal bli sunn nå, niks mer cola og godteri :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396284-ekstraslag/#findComment-3518494
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...