Gå til innhold

forandring/problem i skjeden etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg er en kvinne på 43 år som fødte for en måned siden. Barnet ble tatt med vakum og jeg ble klippet og sydd i forbindelse med dette. Det jeg lurer på er følgende: Under svangerskapet så det ut som om noe ble presset ned mot skjedeåpningen, muligens urinåpningen,den var lyserosa og som en plomme stor som var sentrert i åpningen mot klitoris. Etter fødsel har det dukket opp noe som ser ut som en rå kjøttdeig klump, rund i formen som da stikker ut gjennom åpningen. Jeg kan dytte den oppover og inn i skjeden (ca en 5 - 10 cm?) med en finger og det føles som om det har løsnet fra fremre skjede vegg. Kjenner også en slags dobbel tapp ca 5 cm inn skjeden( livmor ?).

Denne klumpen buler ut av skjeden med ca en cm.

Jeg trodde jeg hadde god muskelatur i skjeden og tar daglig knipeøvelser. Men ser ikke for meg at jeg kan knipe på plass dette henget. Eller vil det trekke seg tilbake?

Kan du ut i fra dette forklare meg hva dette er og hvilke behandlingsmuligheter som finnes.

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dette var vanskelig å tolke ut fra din beskrivelse. Kan det være livmorhalsen/livmortappen du kjenner og ser? Den er lyserød og ca 3-4 cm i diameter med et lite søk i midten, mormunnsåpningen. Ved fremfall kan den komme til syne, men trekker seg opp når du ligger. Det er ikke så lenge til at du kanskje skal til ‘etterkontroll’ og da kan du få legen til å vurdere det. Det er ikke noe som haster å få sjekket, men greit å få det avklart. Hvis det er fremfall av livmorhalsen og det er plagsomt, kan det løftes opp med en støttering eller det kan opereres,

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...