hun med alle dyra Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 I begynnelsen av august i år fikk jeg et valpebitt i fingeren. Jeg skulle gi valpen min en godbit, og hun var litt ivrig da hun tok den, så hun tok fingeren også Det ble et ganske dypt sår, som et nålestikk, rett inn i langefingeren på ytterste ledd. Det blødde. Dagen etter kom det litt verk ut av såret. Jeg tenkte at det var fint, presset det ut, gjorde rent såret og la på plaster og tenkte at dette er grodd på noen dager. Men... slik gikk det ikke. Jeg fikk en voldsom infeksjon i fingeren. Fingeren ble dobbelt så tykk, hevelsen gikk ned i andre og så tredje ledd i fingeren. Såret grodde etter hvert, men hevelsen var fortsatt der. Gikk fra å være betent kun bak på fingeren, til også å være hovent, rødt, varmt foran rundt neglen. Jeg kunne ikke bøye fingeren i det hele tatt. Satt med fingeren i grønnsåpe ofte. Fikk feber i flere runder og lå syk til og fra i 3 uker. I denne perioden hadde jeg ferie og var alene på hytta langt oppi skogen - langt fra folk. Jeg hadde ikke telefon og fikk ikke tak i venner/familie eller lege!! Jeg hadde akkurat byttet abonnement og det fungerte ikke, det var mye tordenvær og jeg var strømløs i flere perioder. Etter hvert fikk jeg tak i lege og var på legevakta. Fikk antibiotika. Hevelsen gikk noe ned etter 3 runder med forskjellige antibiotikaer. På dette tidspunktet var såret helt grodd, men fingeren var varm, tykk, rød osv. Kunne ikke bøye den. Etter noen uker ble den bedre, men hver gang jeg gjorde noe hardt arbeid, blusset den opp igjen. For eks. da jeg gjorde klar kjøkkenhagen for vinteren, tok opp poteter osv. Å vri opp en fille for å vaske var veldig vondt! Fremdeles er fingeren litt tykkere enn langefingeren på den andre fingeren. Den går litt opp og ned. Jeg kan ikke bøye den helt inn i håndflaten som jeg kan med fingeren på den andre hånda, og den er fremdeles litt vond. Det virker som noe har satt seg i det ytterste leddet i fingeren. Bittet gikk ikke inn i leddet - det var helt i fingertuppen og var (etter det jeg tror) bare rett ned i "kjøttet". Kan man få varige skader av et sånt bitt? Kan det ha satt seg noe i leddet?? Noen som har erfaringer med dette? Det er fremdeles litt plagsomt. Det er selvfølgelig høyrehånda også...!! Jeg kjenner det når jeg lager mat, vasker, strikker, skriver på tastaturet på pcen osv. Nå har vi holdt på en del på hytta, og fingeren er verre enn normalt igjen. Jeg er i begynnelsen av 30-årene, og synes jeg er for ung til å få sånne skavanker Vi holder på å pusse opp et småbruk, og det irriterer meg når jeg ikke kan ta i så mye som jeg har pleid å gjøre bare pga. "den dumme fingeren" Takker for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396333-vond-finger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hun med alle dyra Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 ....og det ser ut som den blir verre når jeg driver med noe ute og blir kald på hendene. Jeg har båret inn en del ved i dag, og da blusser den fort opp igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/396333-vond-finger/#findComment-3519911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.