Gå til innhold

Når en abort koster for mye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter på 22 år har blitt gravid med kjæresten etter å ha droppet kondomen et par ganger.

Hun er i et dilemma, da hun er midt i medisinstudiene og må derfor ta abort. Fordi hun studerer i Danmark, har hun ikke fast lege i Norge lenger.

Sykehuset sier at hun må betale 6000 kr. for å foreta den kirurgisk og 1000 kr. for medisinsk siden hun ikke har fastlege i Norge. Hun vil ta den kirurgisk og vurderer derfor å vente til hun er i Danmark igjen, men studiene starter ikke før i slutten av Januar og det er lenge til. Hun vet ikke hvor langt hun er på vei, men tror ikke det er mange ukene.

Jeg har ikke råd til å betale 6000 kr for aborten og hun vil ikke informere faren om graviditeten.

Men jeg kan ikke skjønne at hun ikke kan få dette gratis når hun er Norsk statsborger. Kan det stemme at hun er nødt til å ha en fastlege?

Jeg leste et sted på nettet at mange kvinner oppsøker sykehuset direkte uten å ta kontakt med fastlegen først.

Noen som kan reglene her?

Anonymous poster hash: 72127...62a
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396368-n%C3%A5r-en-abort-koster-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

43

• mariaflyfly

13

• Babette

8

• Kayia

8

AnonymBruker

Ikke noe annet at man må oppholde seg minst 6 mnd i Norge i året for å benytte seg av helsevesenet, det er jo derfor nordmenn i utlandet ikke kan bo mer enn 6 måneder i f,eks Spania.

Jeg skjønner ikke hva vi skal gjøre nå. Jeg har rett og slett ikke økonomi til å betale 6000 kr. for dette. Hun kan ikke reise ned til Danmark igjen nå heller fordi hun har satt seg opp på masse vakter frem til studiestart. Hun jobber selv på et sykehus nå i ferien. Dette er også grunnen til at hun vil forta aborten kirurgisk, fordi hun er redd for at hun vil bli så dårlig av å forta den medisinsk at det vil ødelegge for vaktene hun har satt seg opp på.

Skikkelig kjip situasjon. Jeg tror jeg hadde prøvd å låne penger av noen og så får hun betale deg tilbake senere eller tatt sjansen på den medisinske og håpet at hun ikke ble spesielt dårlig,

Hun begynner vel å bli så gammel nå at det er hennes ansvar. Jeg mener ikke at du ikke skal hjelpe altså, jeg skjønner konflikten. Faren hennes kan vel ikke akkurat forlange at du skal bruke det bidraget du ikke får. Jeg skjønner at hun ikke har lyst å gå til faren, men har hun egentlig et valg? Usj, sånne ting er fryktelig vanskelig.

Min datter på 22 år har blitt gravid med kjæresten etter å ha droppet kondomen et par ganger.

Hun er i et dilemma, da hun er midt i medisinstudiene og må derfor ta abort. Fordi hun studerer i Danmark, har hun ikke fast lege i Norge lenger.

Sykehuset sier at hun må betale 6000 kr. for å foreta den kirurgisk og 1000 kr. for medisinsk siden hun ikke har fastlege i Norge. Hun vil ta den kirurgisk og vurderer derfor å vente til hun er i Danmark igjen, men studiene starter ikke før i slutten av Januar og det er lenge til. Hun vet ikke hvor langt hun er på vei, men tror ikke det er mange ukene.

Jeg har ikke råd til å betale 6000 kr for aborten og hun vil ikke informere faren om graviditeten.

Men jeg kan ikke skjønne at hun ikke kan få dette gratis når hun er Norsk statsborger. Kan det stemme at hun er nødt til å ha en fastlege?

Jeg leste et sted på nettet at mange kvinner oppsøker sykehuset direkte uten å ta kontakt med fastlegen først.

Under studier i Norden er man vel medlem av Folketrygden i det landet man studerer i, jeg tipper det er derfor et inngrep ikke vil dekkes i sin helhet av det offentlige.

Før hun i det hele tatt vurderer å få det gjort når hun er tilbake i Danmark, bør hun finne ut hvor langt på vei hun er.

Jeg har overhodet ikke greie på dette. Men hva med å ta kontakt med den kommunale legevakten?

Jeg skjønner ikke hva vi skal gjøre nå. Jeg har rett og slett ikke økonomi til å betale 6000 kr. for dette. Hun kan ikke reise ned til Danmark igjen nå heller fordi hun har satt seg opp på masse vakter frem til studiestart. Hun jobber selv på et sykehus nå i ferien. Dette er også grunnen til at hun vil forta aborten kirurgisk, fordi hun er redd for at hun vil bli så dårlig av å forta den medisinsk at det vil ødelegge for vaktene hun har satt seg opp på.

Vær nå litt rasjonell - det at sykdom går ut over vaktene hun har satt seg opp på er antagelig det minste problemet hun har akkurat nå.

Kynisk sagt må hun gjøre en kost/nytte-vurdering: Medisinsk abort eller fortelle faren?

Annonse

Hun stoler så mye på han at hun dropper kondom, men kan ikke fortelle han at hun er gravid?

Ei med så dårlig dømmekraft bør vel kanskje la være å bli lege...?

Anonymous poster hash: 36894...69b

Faren = sin egen far.

Slik oppfatter ihvertfall jeg det.

En legestudent på 22 som synes det er smart å droppe kondom, men ikke tør fortelle det til sin egen far er vel heller ikke spesielt moden spør du meg...

Det kan man selvfølgelig diskutere, men det løser ikke problemet som trådstarter tar opp.

Det kan være svært gode grunner for at man ikke ønsker å involvere en forelder i noe slikt, og så lenge vi ikke kjenner disse detaljene, kan det kanskje være greit å spare seg for å bedrive moralisering.

Jeg har ikke råd til å betale 6000 kr for aborten og hun vil ikke informere faren om graviditeten.

Jeg synes dette høres rart ut, trodde utenlandsstudenter var dekket av norsk folketrygd når de var i Norge. Jeg hadde ringt offentlige instanser i dag for å sjekke. Før var det noe som het kontoret for utenlandssaker eller tilsvarende, tipper at de vet reglene. Kanskje kjenner også Fritt sykehusvalg til dette. En annen mulighet er å ringe ANSA.

Hvis dere ikke finner noen annen løsning, så hadde jeg lånt pengene (evt. brukt kredittkort) for å få gjennomført aborten. Men hvorfor velge kirurgisk abort i stedet for medisinsk?

En legestudent på 22 som synes det er smart å droppe kondom, men ikke tør fortelle det til sin egen far er vel heller ikke spesielt moden spør du meg...

Hvilket hjelpsomt svar du velger å gi i denne situasjonen... :-(

AnonymBruker

Det er ingen som har påstått at dette var modent gjort, men det var ikke det jeg lurte på.

Hun har en god grunn for ikke å fortelle det til egen far. Han vil reagere like umodent som deg. Han vil heller ikke gjøre seg ferdig med det, men plage henne med det i årevis.

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes dette høres rart ut, trodde utenlandsstudenter var dekket av norsk folketrygd når de var i Norge. Jeg hadde ringt offentlige instanser i dag for å sjekke. Før var det noe som het kontoret for utenlandssaker eller tilsvarende, tipper at de vet reglene. Kanskje kjenner også Fritt sykehusvalg til dette. En annen mulighet er å ringe ANSA.

Hvis dere ikke finner noen annen løsning, så hadde jeg lånt pengene (evt. brukt kredittkort) for å få gjennomført aborten. Men hvorfor velge kirurgisk abort i stedet for medisinsk?

Takk for konstruktiv svar. Jeg skal formidle det videre. I verste fall får jeg bruke av en buffer jeg har, men pga av egen situasjon er det siste utvei.

AnonymBruker

Da har jeg googlet litt og slik jeg forstår det. skal hun være dekket av norsk folketrygd så lenge hun mottar stipend og lån i fra Norge. Jeg tror hun har blitt feilinformert da hun ringte til sykehuset.

Da har jeg googlet litt og slik jeg forstår det. skal hun være dekket av norsk folketrygd så lenge hun mottar stipend og lån i fra Norge. Jeg tror hun har blitt feilinformert da hun ringte til sykehuset.

Slik jeg forstår det har hun medlemskap i folketrygden i Danmark så lenge hun har bostedsadresse der. Det er egne regler for Norden: https://www.nav.no/internasjonalt/medlemskap+i+folketrygden

Men sjekk opp dette.

Kanskje sykehuset ikke fikk med seg at hun var utenlandsstudent, - tidligere var det i alle fall egne regler for studenter. Sannsynligvis viktig poeng at hun får lån og stipend fra Norge.

Lykke til forresten:-)

AnonymBruker

Kanskje sykehuset ikke fikk med seg at hun var utenlandsstudent, - tidligere var det i alle fall egne regler for studenter. Sannsynligvis viktig poeng at hun får lån og stipend fra Norge.

Lykke til forresten:-)

Takk ! Det viser seg nå at Mariaflyfly har rett. Hun har adresse i Danmark og er folkeregistrert der. Det hjelper ikke at hun mottar stipend og lån i Norge. Da får hun så fort som mulig finne hun hvor langt hun er på vei og ta aborten i slutten av januar. Det er planen hennes nå. Hun vil på forhånd ringe å bestille time i Danmark, slik at hun kan ta aborten så fort hun er tilbake.

Hun stoler så mye på han at hun dropper kondom, men kan ikke fortelle han at hun er gravid?

Ei med så dårlig dømmekraft bør vel kanskje la være å bli lege...?

Det er nok holdningen du uttrykker her som gjør at hun ikke har lyst til å fortelle dette til sin egen far. 

AnonymBruker

Hei Bestemor.

Slik at barnet (barnebarnet) slipper å miste livet - og at hun slipper å få skader av aborten, som sterilitet (pga. arrdannelse), post-abortstress syndrom, fare for fortidligfødsel ved neste graviditet og fare for brystkreft for å nevne noen. Og slik at du skal slippe å vite at du anbefalte datteren din å ta livet av barnebarnet ditt, foreslår jeg at du/dere beholder barnet. Si ifra til faren du, han har all rett til å vite. Reis ned og hjelp henne i slutten av svangerskapet. Du kan også tilby henne/dem å ta vare på barnet til datteren din er ferdig med studiene sine - dette er uselvisk kjærlighet som du aldri vil angre på. <3

Anonymous poster hash: 55f59...357

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...