Gå til innhold

Når en abort koster for mye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter på 22 år har blitt gravid med kjæresten etter å ha droppet kondomen et par ganger.

Hun er i et dilemma, da hun er midt i medisinstudiene og må derfor ta abort. Fordi hun studerer i Danmark, har hun ikke fast lege i Norge lenger.

Sykehuset sier at hun må betale 6000 kr. for å foreta den kirurgisk og 1000 kr. for medisinsk siden hun ikke har fastlege i Norge. Hun vil ta den kirurgisk og vurderer derfor å vente til hun er i Danmark igjen, men studiene starter ikke før i slutten av Januar og det er lenge til. Hun vet ikke hvor langt hun er på vei, men tror ikke det er mange ukene.

Jeg har ikke råd til å betale 6000 kr for aborten og hun vil ikke informere faren om graviditeten.

Men jeg kan ikke skjønne at hun ikke kan få dette gratis når hun er Norsk statsborger. Kan det stemme at hun er nødt til å ha en fastlege?

Jeg leste et sted på nettet at mange kvinner oppsøker sykehuset direkte uten å ta kontakt med fastlegen først.

Noen som kan reglene her?

Anonymous poster hash: 72127...62a

Da har hun vært på sykehuset. Hun er 6 uker på vei og har bestemt seg for medisinsk abort alikevel. Hun begynner på mandag, da hun vil starte etter hytteturen hun skal på i helga. Ikke min avgjørelse dette, men skal være lettet på hennes vegne når det hele er over.

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

43

• mariaflyfly

13

• Babette

8

• Kayia

8

Da har hun vært på sykehuset. Hun er 6 uker på vei og har bestemt seg for medisinsk abort alikevel. Hun begynner på mandag, da hun vil starte etter hytteturen hun skal på i helga. Ikke min avgjørelse dette, men skal være lettet på hennes vegne når det hele er over.

Godt å høre at hun har tatt en avgjørelse. Flott at du er en mor hun kan stole på og har tillit til!

Godt å høre at avgjørelsen er tatt. Jeg tenkte på dere i dag tidlig.

Godt å høre. Støtter forøvrig påskeliljes betraktning ad hennes forhold til deg :)

Da har hun vært på sykehuset. Hun er 6 uker på vei og har bestemt seg for medisinsk abort alikevel. Hun begynner på mandag, da hun vil starte etter hytteturen hun skal på i helga. Ikke min avgjørelse dette, men skal være lettet på hennes vegne når det hele er over. Anonymous poster hash: 72127...62a

Så bra at hun får gjort det så kjapt. Og godt når det er over

Annonse

Det høres ut som hun har kommet frem til en god løsning.

En helt annen ting er at dersom hun ikke har en god reiseforsikring, så bør hun vel sørge for det i tilfelle hun blir syk når hun er på ferie i Norge. Mener ikke at en reiseforsikring ville ha løst denne situasjonen, men hun kan jo komme til å brekke et bein eller tilsvarende.

Det høres ut som hun har kommet frem til en god løsning.En helt annen ting er at dersom hun ikke har en god reiseforsikring, så bør hun vel sørge for det i tilfelle hun blir syk når hun er på ferie i Norge. Mener ikke at en reiseforsikring ville ha løst denne situasjonen, men hun kan jo komme til å brekke et bein eller tilsvarende.

Europeisk helsetrygdkort skal vel dekke nødvendig medisinsk behandling på offentlige sykehus innen EU/EØS-området? Innen Norden trodde jeg ikke du trengte det, engang.

Min datter på 22 år har blitt gravid med kjæresten etter å ha droppet kondomen et par ganger.

Hun er i et dilemma, da hun er midt i medisinstudiene og må derfor ta abort. Fordi hun studerer i Danmark, har hun ikke fast lege i Norge lenger.

Sykehuset sier at hun må betale 6000 kr. for å foreta den kirurgisk og 1000 kr. for medisinsk siden hun ikke har fastlege i Norge. Hun vil ta den kirurgisk og vurderer derfor å vente til hun er i Danmark igjen, men studiene starter ikke før i slutten av Januar og det er lenge til. Hun vet ikke hvor langt hun er på vei, men tror ikke det er mange ukene.

Jeg har ikke råd til å betale 6000 kr for aborten og hun vil ikke informere faren om graviditeten.

Men jeg kan ikke skjønne at hun ikke kan få dette gratis når hun er Norsk statsborger. Kan det stemme at hun er nødt til å ha en fastlege?

Jeg leste et sted på nettet at mange kvinner oppsøker sykehuset direkte uten å ta kontakt med fastlegen først.

Noen som kan reglene her?

Håper du har forandret på alder, studie og bostedsland på datteren din, for det er egentlig ikke vanskelig å kjenne igjen folk når en har nok opplysninger. Det vil være et begrenset antall norske kvinner på 22 år som studerer medisin i Danmark,  men er hjemme på ekstrajobb akkurat nå, som har skilte foreldre der mor jobber deltid.....

Anonymous poster hash: 8df74...a78

Det vil være et begrenset antall norske kvinner på 22 år som studerer medisin i Danmark,  men er hjemme på ekstrajobb akkurat nå, som har skilte foreldre der mor jobber deltid.....

Og så da? Det er ikke kriminelt å ta abort. Det er ikke mange studenter i 20-årene her på DOL, så medstudentene hennes vil neppe lese dette. Vil det skje noe fryktelig om en av trådstarters bekjente får mistanke?

Det er over 3000 norske medisinstudenter i Danmark, sannsynligvis er mer enn halvparten kvinner, og det er enda mer sannsynlig at de drar hjem og jobber mens de har juleferie. Så det er fortsatt noen å velge mellom. Gitt skilsmissestatistikken og kvinners yrkesaktivitet gjetter jeg på mellom 500 og 1000.

Ikke se spøkelser ved høylys dag.

For mange år siden var her en lang abortdiskusjon, startet av en ung jente som var i tvil om hun skulle ta abort eller beholde barnet. Jeg fant ganske fort ut at jeg kjente slekt og kjenninger av jenta. Jeg nevnte selvsagt ikke aborten for dem, og jeg deltok  heller ikke i diskusjonen. Så det kan være skummelt å legge ut for mange detaljer. Om jenta hadde slekt, venner eller naboer på DOL, ville de helt sikkert vite hvem hun var.

Anonymous poster hash: b7f01...9b0

For mange år siden var her en lang abortdiskusjon, startet av en ung jente som var i tvil om hun skulle ta abort eller beholde barnet. Jeg fant ganske fort ut at jeg kjente slekt og kjenninger av jenta. Jeg nevnte selvsagt ikke aborten for dem, og jeg deltok  heller ikke i diskusjonen. Så det kan være skummelt å legge ut for mange detaljer. Om jenta hadde slekt, venner eller naboer på DOL, ville de helt sikkert vite hvem hun var.

Da må denne unge jenta du refererer til ha lagt ut ekstraordinært mange detaljer om du skulle gjenkjent henne og familien eksplisitt, det er nesten som jeg tror du innbilte deg at det var nettopp henne..

Når det gjelder TS er det fint lite som kan googles for meir informasjon, noe 'laban' redegjør for i et tidligere innlegg.

Om du tror du har identifisert TS eller dattera, har du for lite å finne på  :huh:

Det sagt er jeg enig i at man skal utvise nettvett, men man skal heller ikke male fanden på veggen.

Oppdatering : Dette ble ganske jævlig. I går etter å ha kommet hjem fra fjelltur med 6 dansker som hun inviterte til fjells før hun visste at hun var gravid (hun sov og kastet opp stort sett på den turen), tok hun tabletten som stoppet utviklingen av fosteret. I dag tok hun utdrivningstabletten. Jeg holdt meg hjemme i fra jobb siden hun måtte ha noen hos seg. Ca 40 min etter at tabletten var tatt, begynte smertene og de var store. Dette lignet mer en vanlig fødsel. Hun lå sammenkrøpet på badegulvet og skrek i store smerter. Hele kroppen hennes ristet. Til sammen tok hun hele 4 paralgin forte, men hun bare kastet dem opp. Hun sa hun ikke orket mer og ba meg ringe 113. Jeg turte ikke annet og for en liten stund siden ble hun hentet av sykebil for at hun skulle få mer smertelindring.

Nå skjønner jeg hvorfor hun ikke ville ha medisinsk abort. Ei venninne av henne hadde advart henne og ba henne ta vanlig abort. Likevel, ingen av oss var forberedt på dette.Sykehuset hadde ikke informert henne skikkelig på forhånd. Var ganske ille å være vitne til dette også og yngstejenta kom hjem i fra skolen og ble vitne til alt sammen. Nå sitter jeg bare her og venter på telefon, slik at jeg kan hente henne når det hele er over. Synes det er rart at smertene skulle være så store når hun knapt bare er 7 uker på vei.

Annonse

Oppdatering : Dette ble ganske jævlig. I går etter å ha kommet hjem fra fjelltur med 6 dansker som hun inviterte til fjells før hun visste at hun var gravid (hun sov og kastet opp stort sett på den turen), tok hun tabletten som stoppet utviklingen av fosteret. I dag tok hun utdrivningstabletten. Jeg holdt meg hjemme i fra jobb siden hun måtte ha noen hos seg. Ca 40 min etter at tabletten var tatt, begynte smertene og de var store. Dette lignet mer en vanlig fødsel. Hun lå sammenkrøpet på badegulvet og skrek i store smerter. Hele kroppen hennes ristet. Til sammen tok hun hele 4 paralgin forte, men hun bare kastet dem opp. Hun sa hun ikke orket mer og ba meg ringe 113. Jeg turte ikke annet og for en liten stund siden ble hun hentet av sykebil for at hun skulle få mer smertelindring.

Nå skjønner jeg hvorfor hun ikke ville ha medisinsk abort. Ei venninne av henne hadde advart henne og ba henne ta vanlig abort. Likevel, ingen av oss var forberedt på dette.Sykehuset hadde ikke informert henne skikkelig på forhånd. Var ganske ille å være vitne til dette også og yngstejenta kom hjem i fra skolen og ble vitne til alt sammen. Nå sitter jeg bare her og venter på telefon, slik at jeg kan hente henne når det hele er over. Synes det er rart at smertene skulle være så store når hun knapt bare er 7 uker på vei.

:( Varme tanker til dere alle tre!

Håper du har forandret på alder, studie og bostedsland på datteren din, for det er egentlig ikke vanskelig å kjenne igjen folk når en har nok opplysninger. Det vil være et begrenset antall norske kvinner på 22 år som studerer medisin i Danmark,  men er hjemme på ekstrajobb akkurat nå, som har skilte foreldre der mor jobber deltid.....

Kan berolige deg litt om at jeg alltid endrer litt på ALLE innlegg jeg skriver på dol.

Oppdatering : Dette ble ganske jævlig. I går etter å ha kommet hjem fra fjelltur med 6 dansker som hun inviterte til fjells før hun visste at hun var gravid (hun sov og kastet opp stort sett på den turen), tok hun tabletten som stoppet utviklingen av fosteret. I dag tok hun utdrivningstabletten. Jeg holdt meg hjemme i fra jobb siden hun måtte ha noen hos seg. Ca 40 min etter at tabletten var tatt, begynte smertene og de var store. Dette lignet mer en vanlig fødsel. Hun lå sammenkrøpet på badegulvet og skrek i store smerter. Hele kroppen hennes ristet. Til sammen tok hun hele 4 paralgin forte, men hun bare kastet dem opp. Hun sa hun ikke orket mer og ba meg ringe 113. Jeg turte ikke annet og for en liten stund siden ble hun hentet av sykebil for at hun skulle få mer smertelindring. Nå skjønner jeg hvorfor hun ikke ville ha medisinsk abort. Ei venninne av henne hadde advart henne og ba henne ta vanlig abort. Likevel, ingen av oss var forberedt på dette.Sykehuset hadde ikke informert henne skikkelig på forhånd. Var ganske ille å være vitne til dette også og yngstejenta kom hjem i fra skolen og ble vitne til alt sammen. Nå sitter jeg bare her og venter på telefon, slik at jeg kan hente henne når det hele er over. Synes det er rart at smertene skulle være så store når hun knapt bare er 7 uker på vei. Anonymous poster hash: 72127...62a

Uff :-(

Jeg håper hun har fått god smertelindring nå :-(

God bedring...

Så ekkelt :( Og leit at lillesøstra måtte få det med seg. :(

Tenker på dere.

Ja, det er dumt at du tror at en må være psykisk svak for å angre på abort i etterkant. Alle som har vært unge vet at en ikke ser livets perspektiv når en var 22.. Kansje du ikke gjorde noe du angret på når du var ung, hva vet jeg. Du har nok aldri tatt en abort tenker nå jeg. Mange angrer abort, og ikke fordi der er psykisk svakere enn andre, men fordi de er empatiske og forstår at det var et liv som gikk tapt. Hadde du kunne sett ansiktet til dette barnet (barnebarnet) akkurat nå, hadde du nok gjort hva du kunne for å få holde det i armene dine..  :(  

Anonymous poster hash: 55f59...357

Nå overdriver du noe voldsomt! Det er heldigvis opp til hver enkelt å ta en slik avgjørelse, og som du ser så ønsker hun å gjennomføre aborten så fort som mulig - før man kan snakke om at dette er en baby.

Jeg synes faktisk det er dårlig gjort å skrive slike innlegg... Middelaldersk tenkning.. Her er det en mor som ønsker å hjelpe sin voksne datter, og datteren har tatt et valg moren må respektere enten hun er enig eller ikke!

Abort er såpass vanlig idag, at jeg ikke ser noen grunn til at man må gjøre alt man kan for å holde det hemmelig. Det er ikke lenger en skam å ta abort - heldigvis!   

Sånn, da er det verste over og hun er hentet. Det er ikke vanlig med så store smerter visstnok. Kun noen få opplever det, men her var det en årsak til smertene. Skal ikke gå i detaljer på hva årsaken var, da det vil gi en litt ekkel beskrivelse.

Hun er nå i hvertfall over smertene, er ganske sliten men lettet og i bra humør.

Er glad jeg var sammen med henne i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...