Gå til innhold

Søvn problemer

Anbefalte innlegg

Guitaarfreeak
Hei. Er en 17 år gammel gutt som sliter veldig med søvn, men når jeg først får såve så såver jeg som en stein...

Har ingen sykdommer eller noe.

Jeg klarer lett og være våken i 2 døgn, og jeg klarer lett og sove i 1 døgn.

sliter veldig mye med å komme meg på skolen, klarer ikke å våkne om morgen, og klarer ikke og legge meg tidlig. har allerede droppet ut en gang på VGS og holder på med å miste skole plassen min igjen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har 3 vekkeklokker, en på tlf, en som piper nokka så inni satan og en som lager masse forskjellige lyder og har 2 hjul som kjører rundt i rommet, jeg våkner og skrur av alle alarmene. jeg skjønner ikke hvorfor jeg går og legger meg igjen, jeg klarer ikke å unngå det... å jeg er så lite motivert for skolen, og det er ingen andre linjer som passer meg bedre hvis det er noen som kommer med det forslaget.

nå i det siste så har jeg døgnet veldig ofte, har faktisk døgnet nå som jeg skriver dette innlegget, døgnet for 2 dager siden å, var våken i 1 og ett halvt døgn og når jeg sku legge meg så var jeg faen ikke trøtt :( så jeg lå der i ca 1 time før jeg klarte og såvne, og det verste av alt var at jeg begynte og små hallisunere, hørte at noe flyttet på seg under senga mi og så noe med sidesynet (vet ikke helt hva) så jeg gikk ned å henta bikkja mi sånn at jeg ikke var helt alene, Ble ganske redd :( jeg skalv som bare faen, har aldri opplevt noe sånt.

Jeg vet at dette ikke er normalt, hvert lan og game kveld jeg og kompisene mine har så er det jeg som såvner sisst.

Jeg døgner IVÆRTFALL 1 til 2 dager i uken og jeg begynner og bli livredd for at noe skal skje :( Hvis jeg virkelig vil såve så klarer jeg det men tar minst 1 time før jeg klarer og såvne men av og til kan jeg såvne på noen sekunder, aner ikke hvorfor det er sånn. 

håper virkelig noen kan og klarer å hjelpe :(
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du sier at hvis du virkelig vil sove, så klarer du det, så er løsningen relativt enkel. Du må legge deg og stå opp til samme tid hver eneste dag - også lørdag og søndag. Bestem deg for å legge deg f.eks. kl 23.00 hver kveld og stå opp kl. 09.00 hver morgen - og sørg for å gjennomføre bestemmelsen.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/#findComment-3518920
Del på andre sider

Bestem deg for å legge deg f.eks. kl 23.00 hver kveld og stå opp kl. 09.00 hver morgen - og sørg for å gjennomføre bestemmelsen.

Lykke til :-)

Det er vel i seneste laget å stå opp kl. 0900 hvis han skal på skolen?

Ellers er jeg enig i at han bør slutte med "døgning" og få seg en mer stabil døgnrytme. Sikkert kjedelig, men nødvendig.

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/#findComment-3518921
Del på andre sider

Problemet ditt er blant annet døgningen din. Skal du sove godt og til tider du skal sove så er eneste løsningen å legge deg og stå opp til faste tider. Det er faktisk den eneste medisinen som hjelper.

Du ber om problemer når du holder på som du gjør.

Du kan ikke døgne to dager i uka når du skal på skolen, det sier seg selv at du får problemer med søvnen din når du holder på sånn, du trenger ikke å være noe rakettforsker for å forstå det.

Det er heller ikke uvanlig å ha problemer med å sove etter å ha vært opp lenge, slik er det med oss alle, vi blir overtrette og får ikke sove, men når vi først sovner så sover vi godt.

Men hvor er foreldrene dine opp i dette og hvorfor hjelper ikke de deg til å komme deg opp om morgenen?

Men du er såpass gammel nå at du bør ta til vettet og endre livet ditt, så det blir noe av deg, det er du som må ta tak og det klarer du hvis du vil.

Dette er heller ikke bra for helsen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/#findComment-3518923
Del på andre sider

Ellers er jeg enig i at han bør slutte med "døgning" og få seg en mer stabil døgnrytme. Sikkert kjedelig, men nødvendig.

Hehe... jeg mente kl 07.00, slik at han får mulighet til 8 timer i sengen. Må ha vært vanskeligheten med å komme meg opp klokka seks i dag morges som påvirket meg ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/#findComment-3518930
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man sliter med søvnproblemer, så er det første og viktigste man kan gjøre å innføre så regelmessige døgnrutiner som mulig.  Selv om du sikkert har det hyggelig når du er oppe sent / hele natten, så må du kutte ut dette for å få orden på søvnporblemene dine.  Selv om du kjenner andre som får til å kombinere våkenetter med skolegang, så har jo kroppen din vist deg at du ikke får til dette.

Så du må bestemme deg for at du legger deg til samme tid hver kveld og står opp til samme tid hver morgen, og endrer dette så lite som mulig også i helger og ferier.

I tillegg bør du ha så regelmessig og sunt koshold som mulig og sørge for aktivitet, frsik luft (og dagslys)hver dag.

Ikke se film / spill / pc-aktiviteter rett før du skal legge deg.

Som du skjønner må du ofre noen av den vanene / aktivitetene du antageligvis har vent deg til å ha, for å få orden på søvnen.  Hvis du ikke er innstilt på å ofre dette, er det ikke så mye noen kan gjøre for å hjelpe deg. 

Og har du brukt måneder og år på å legge deg til uvaner så må du gi kroppen tid til å venne seg til nye og mer regelmessige vaner.  Stå opp til fast tid selv om du ikke har fått sovet nok, hvis du sover hele formiddagen fordi du ikke fikk sove kvelden før, så bare forskyver du problemet.

Anonymous poster hash: b0e69...46c
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/#findComment-3518955
Del på andre sider

Annonse

Her kan du foreta et valg. La vær å spille og gå og legg deg. Legg spilling til helger og lær deg å skille mellom hverdag og helg hvor man er mer fri til å drøye leggetider litt og stå opp litt senere. Det er ingen krise å ligge i sengen en time før man sovner. Det viktige er at du legger deg og at du er minst mulig stresset/oppjaget av spilling når du gjør det. Det er tydelig at spillingen også påvirker psyken din, så begrens den!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396370-s%C3%B8vn-problemer/#findComment-3518976
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...