Gå til innhold

Anbefalte innlegg

M har rett, men det må kanskje serveres med teskje: HVIS man kjøper noe man egentlig ikke hadde tenkt bare fordi det er på tilbud, og HVIS man kjøper mer enn man hadde tenkt bare fordi det er på tilbud, og HVIS man spiser mer, eller må kaste mat, bare fordi man har kjøpt for mye... ja, da har man blitt lurt.

Endret av Bella Dotte

Fortsetter under...

Hvorfor mener du at det er lureri? En vare som koster 20 kr vanligvis blir satt ned til 10 kr på tilbud. Mener du har jeg som benytter meg av tilbudet blir lurt når jeg betaler 10 kr? Egentlig blir jeg vel heller lurt når jeg betaler full pris, hvis kjedene allikevel tjener på meg når jeg betaler halv pris på tilbud?

Hei!

Det er enkel logikk rundt hvorfor butikkene gir tilbud som er svaret.

De tjener på tilbud, mennesker handler og kaster og spiser mer, kort formulert.

De fleste er ikke enig, men jeg vet, at sånn er det.

M har rett, men det må kanskje serveres med teskje: HVIS man kjøper noe man egentlig ikke hadde tenkt bare fordi det er på tilbud, og HVIS man kjøper mer enn man hadde tenkt bare fordi det er på tilbud, og HVIS man spiser mer, eller må kaste mat, bare fordi man har kjøpt for mye... ja, da har man blitt lurt

Velger å overse kommentaren du starter med. Jeg tror at de aller fleste som handler på tilbud hverken er tykkere eller dummere enn andre. Det er mye penger å spare på tilbud, og jeg tror det blir kastet like mye eller lite enten man handler på tilbud eller ikke.

M har rett, men det må kanskje serveres med teskje: HVIS man kjøper noe man egentlig ikke hadde tenkt bare fordi det er på tilbud, og HVIS man kjøper mer enn man hadde tenkt bare fordi det er på tilbud, og HVIS man spiser mer, eller må kaste mat, bare fordi man har kjøpt for mye... ja, da har man blitt lurt.

Hei!

Nettopp!

Og mange vil hevde de ikke gjør det, men tilbudene er for butikkenes egen fortjeneste og vinning.

De driver ikke en smule veldedighet, alle unntatt onkel skrue, både handler noe de ikke hadde tenkt og spiser litt mer:-)

Vi har eid store forretninger i Oslo, tilbud var gulltid:-) fortjenestemessig.

Hei!

Nettopp!

Og mange vil hevde de ikke gjør det, men tilbudene er for butikkenes egen fortjeneste og vinning.

De driver ikke en smule veldedighet, alle unntatt onkel skrue, både handler noe de ikke hadde tenkt og spiser litt mer:-)

Vi har eid store forretninger i Oslo, tilbud var gulltid:-) fortjenestemessig.

Jeg har også erfaring fra forretninger og deler ikke den erfaringen. Jo det er penger å tjene for forretningene ved tilbud, men det gjør også kundene.  

Veldig mange HVIS her da. Folk flest hverken kaster eller spiser mer fordi de handler på tilbud.

Annonse

Hei!

Nå syntes jeg du bedriver fordummende generalisering. 

Er det virkelig så vanskelig å forstå at noen faktisk har dårlig økonomi, og MÅ benytte seg av tilbud for å få budsjettet til å gå opp (hvis en ikke ønsker å spise havregrøt og fiskeboller)?????

KIWI er på krigsstien igjen...! Jeg var innom en av deres butikker i går, og la merke til plakaten med ovenstående tekst. Jeg syntes det var morsomt og modig gjort, ærlig, og ikke så lite nytenkende. Rett bak meg kom et ungt par, og jenta kommenterte st dette var en "dum reklame": Jeg tenker at hun ikke tok poenget. Poengene. For det er flere sider ved dette, så mange at jeg var i tvil om hvor innlegget burde plasseres.

- Vi kjøper og kaster altfor mye mat.

- Vi kjøper og spiser altfor mye mat og godteri.

- Vi lar oss lure av "gode tilbud" til å kjøpe ting vi i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe, ikke trenger, og egentlig ikke vil ha.

REMA har tenkt å følge etter.

Er dette gode nyheter for mennesker som sliter med vekta og/eller økonomien, og for miljøet? Hvilke negative bivirkninger, om noen, kan dette gi?

Enig i med deg. Disse "ta tre betal for to"-tilbudene kan nok føre til at noen kjøper ting de ikke har bruk for. Tror likevel de fleste tenker like fornuftig som "dolerne" som har svart så langt i denne tråden; at menyen planlegges etter innkjøp, overskudd fryses osv.

Det er bekymringsverdig at mye mat kastes på verdensbasis, og årsakene er nok sammensatte. Snubla tilfeldigvis over denne artikkelen i dag:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10141811

Hei!

De fleste er ikke enig, men jeg vet, at sånn er det.

Enig med Annve og Slabbedask i at motivene for handling på tilbud er meir nyansert enn det du uttrykker. Mange har dårlig økonomi, og da kjøper de naturlig nok fire pakker kjøttdeig på 10-kronersmarkedet på Spar enn en pakke til 40 kroner i nabobutikken.

Du nevnte noe om at overvekt kan være tegn på fattigdom. Problemstillinga er langt meir sammensatt, men det er fortsatt slik at sunn mat er dyrere enn usunn mat, i stor grad. Det er en del mennesker som har så dårlig råd at de må søke nødhjelp av NAV når kontoen er tom. Dagsatsen her i Lillebygd er kr 50 pr dag. Da velger man det usunne brødet til 6,90, ikke det sunne til kr 38, osv...

Enig med Annve og Slabbedask i at motivene for handling på tilbud er meir nyansert enn det du uttrykker. Mange har dårlig økonomi, og da kjøper de naturlig nok fire pakker kjøttdeig på 10-kronersmarkedet på Spar enn en pakke til 40 kroner i nabobutikken.

Du nevnte noe om at overvekt kan være tegn på fattigdom. Problemstillinga er langt meir sammensatt, men det er fortsatt slik at sunn mat er dyrere enn usunn mat, i stor grad. Det er en del mennesker som har så dårlig råd at de må søke nødhjelp av NAV når kontoen er tom. Dagsatsen her i Lillebygd er kr 50 pr dag. Da velger man det usunne brødet til 6,90, ikke det sunne til kr 38, osv...

Hei!

Det er jeg helt enig med deg i.

1500 kr i måneden? Hvordan kan folk overleve på det? Eller er dette bare til mat?

Anonymous poster hash: 2e26a...0f6

Ja, dette er bare til mat, og en midlertidig kriseløsning til neste utbetaling av lønn / pensjon / dagpenger / sosialstønad etc.

Og det er kr 50 pr medlem i husstanden, men det kreves definitivt måtehold.. Noen nevnte fiskeboller; det er veldig mye sunnere å kjøpe fisk og lage fiskeboller fra bunnen av, men akk så mye rimeligere å kjøpe hermetikk fra f.eks Bunnpris  :huh:

Annonse

Sosialkontorets nødhjelpssats er på 50 kroner pr dag, den vanlige livsoppholdssatsen utgjør minst 170 kroner pr dag. Sunn mat er ikke dyrere enn usunn mat i Norge. Det er en myte. Man trenger ikke kjøpe brød til 38 kroner, det er galskap og sløsing. Men det krever noe planlegging og overskudd å spise sunt og billig, fordi det innebærer i stor grad å kjøpe inn i stort og lage maten selv. Dårlig råd fører til dårligere overskudd og dermed dårligere valg generelt, også i matveien. Dårlig mat bryter ned overskuddet ytterligere, og stadig opplevelse av å gjøre dårlige valg, ødelegger selvtilliten. Får man da hjelp som ikke fungerer som hjelp til selvhjelp, vil man føle seg enda mer hjelpeløs og handlingslammet. Det er fattigdomsfella, en ond sirkel som det er vanskelig å komme seg ut av.

Sosialkontorets nødhjelpssats er på 50 kroner pr dag, den vanlige livsoppholdssatsen utgjør minst 170 kroner pr dag. Sunn mat er ikke dyrere enn usunn mat i Norge. Det er en myte. Man trenger ikke kjøpe brød til 38 kroner, det er galskap og sløsing. Men det krever noe planlegging og overskudd å spise sunt og billig, fordi det innebærer i stor grad å kjøpe inn i stort og lage maten selv. Dårlig råd fører til dårligere overskudd og dermed dårligere valg generelt, også i matveien. Dårlig mat bryter ned overskuddet ytterligere, og stadig opplevelse av å gjøre dårlige valg, ødelegger selvtilliten. Får man da hjelp som ikke fungerer som hjelp til selvhjelp, vil man føle seg enda mer hjelpeløs og handlingslammet. Det er fattigdomsfella, en ond sirkel som det er vanskelig å komme seg ut av.

Ser den, Bella Dotte, og jeg er en ihuga forkjemper av at man kan lage god og sunn mat for en svært billig penge! Men, og det alltid et men; mange med anstrengt økonomi har ikke mulighet til å handle stort, eller handle den dagen ting er på tilbud, noen har ikke fryser, noen har ikke tilgang på internet ift smarte oppskrifter og gode råd - you name it.

Derfor er jeg ikke udelt kritisk til mat og husholdningsartikler på tilbud, siden jeg ser at dette berger en god del mennesker i en økonomisk vanskelig situasjon.

Hei!

Tilbud er ikke lønnsomt, det får i hovedsak mennesker til å spise og sløse mer.

Og er i lengden mest lureri.

Nå får du gi deg. Jeg benytter meg ofte av tilbud, da deler jeg opp i porsjonspakninger (1 fiskefilet / 1 kyllingfilet / 1 kotelett f.eks.) og legger i fryseren - da har jeg middager i mange dager, passer bare på å ha f.eks. ferdig kokte kikerter i fryseren og noen poser frosne grønnsaker. Ikke er jeg feit og ikke er jeg gjerrig.

Nei, kjøper du fex 3 kg kjøttdeig på tilbud, deler opp i posjonspakninger og slenger i fryseren får dette deg hverken til å sløse eller spise mer.

Nettopp. Vi spiser ikke mer i mengde om matvarer er kjøpt på tilbud. 3 for 2-tilbud forskyver forbruket over på de matvarene som selges på tilbud. I kroner bruker vi neppe særlig mer eller mindre på mat heller.

Sånne 3 for 2-tilbud har kun to funksjoner: Gi illusjon om varer til lavere pris (varene er ofte ikke satt ned i pris, det er bare veiledende pris som har øket) og forsøke å få folk til å kjøpe varer som nærmer seg utløpsdato. Du ser f.eks. ikke tilbud på varer med ekstra lang holdbarhet.

Hvorfor kutter så KIWI ut 3 for 2? Jeg tror det kun er fordi de ser at de ikke selger mer og at de har gått så grundig gjennom egne innkjøpsrutiner at de ikke trenger å kjøre tilbud på varer som nærmer seg utløpsdato. De andre tingene om sløsing osv. er bare vikarierende argumenter.

Endret av ecbole

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...