Gå til innhold

Noen vits å anmelde?

Anbefalte innlegg

Uten at jeg vet det sikkert ville jeg tvile på at Forliksrådet tar tak i saker som dreier seg om kr. 500. Saksbehandlerne der vil vel måtet opprette sak og bruke litt tid, følge opp etc., og de reelle kostnadene vil jo bli det mangedobbelte.

Det er ikke så dyrt (et rettsgebyr som er rundt 860, mulig steget noe), den tapende part vil som regel måtte betale sakens kostnad. Har man god dokumentasjon så er ikke dette et stort problem. Melding om  forliksklage alene kan være nok til at vedkommende betaler.

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei1

9

• XbellaX

8

• frosken

7

• smurfine

7

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke så dyrt (et rettsgebyr som er rundt 860, mulig steget noe), den tapende part vil som regel måtte betale sakens kostnad. Har man god dokumentasjon så er ikke dette et stort problem. Melding om  forliksklage alene kan være nok til at vedkommende betaler.

Jeg mente ikke at det var dyrt for den som tok ut klagen, jeg mente det var stor total bruk av ressurser for å inndrive 500 kroner.

Jeg mente ikke at det var dyrt for den som tok ut klagen, jeg mente det var stor total bruk av ressurser for å inndrive 500 kroner.

Jeg er ikke så sikker på at det er nødvendig å bruke så mye ressurser, som sagt kan en forliksklage alene være nok til at vedkommende betaler. Det kan "skremme" litt mer enn kun en vanlig purring.

Ja, hun skulle selvfølgelig ha betalt. Poenget mitt er bare at dette ikke er noe du kan be politiet om hjelp til å gjennomført.

Her beskrives hva du kan gjøre for å få vedkommende til å betale:

http://gratisrettshjelp.no/blog/fag/inndrivelse-av-pengekrav/

Betyr det at jeg kan kreve inn pengene på egenhånd med loven i hånd?

Et lite problem når det gjelder dokumentasjonen her. Hun ba spesifikt om at jeg sendte som brevpost enda det bare kostet 10.- mer for Norgespakke, så har ingen kvittering på at pakken er sendt. Dog er den så stor at hun må ha hentet den ut på postkontoret for den kan ikke ha gått i postkassa. I teorien kan hun jo bare nekte for at hun har fått dem da

Et lite problem når det gjelder dokumentasjonen her. Hun ba spesifikt om at jeg sendte som brevpost enda det bare kostet 10.- mer for Norgespakke, så har ingen kvittering på at pakken er sendt. Dog er den så stor at hun må ha hentet den ut på postkontoret for den kan ikke ha gått i postkassa. I teorien kan hun jo bare nekte for at hun har fått dem da

Det er du som sitter med bevisbyrden, så med mindre du kan bevise at skoene faktisk ER sendt, og til riktig person, så har du ingen sak. Du får bare ta det som en sur lærepenge til neste gang.

Annonse

Det er du som sitter med bevisbyrden, så med mindre du kan bevise at skoene faktisk ER sendt, og til riktig person, så har du ingen sak. Du får bare ta det som en sur lærepenge til neste gang.

Jeg la ut (av mine egne penger) for et kontantkort for en fast kunde på jobben her om dagen. Trodde jeg kunne stole på vedkommende som sa hn skulle komme tilbake samme dag og betale - hvilket hn ikke gjorde. I følge mine kolleger har hn ikke vært og gjort opp for seg nå i ettertid heller. Det er surt, men en lærepenge. Har ikke sett vedkommede siden.

Jeg la ut (av mine egne penger) for et kontantkort for en fast kunde på jobben her om dagen. Trodde jeg kunne stole på vedkommende som sa hn skulle komme tilbake samme dag og betale - hvilket hn ikke gjorde. I følge mine kolleger har hn ikke vært og gjort opp for seg nå i ettertid heller. Det er surt, men en lærepenge. Har ikke sett vedkommede siden.

Hvis det var "her om dagen", skal du ikke se bort fra at personen plutselig husker det og kommer og betaler deg... Jeg har forståelse for glemsomme folk, er lettere senil selv, føler jeg...

Har snakket med finn og de anbefalte bare å anmelde det

Inkassoselskapene trekker fra lønnen. Kanskje du kan gjøre det samme? Finne ut hvor hun jobber. Også anmelder du og har politi på din side. Neste gang bør du bruke finns sikker betalingsløsning.

Endret av tjohei1

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått. men, jeg kan av egen lignende erfaring si at du bør anmelde saken. hvorfor skal hun få lov å gjøre slikt uten følger. jeg solgte noe til ca 400 på finn.no og opplevde det samme som deg. snakket med politiet og de mente jeg burde anmelde dette. det viste seg at damen da fikk flere slike små saker på seg. hun fikk en dom om å betale til oss som ikke hadde fått penger, trur det gikk ca 10 mnd så fikk jeg mine penger. mener å huske at jeg fikk et brev fra politiet om at beløpene damen skylte ville bli trukket fra hennes trygd/lønn etter tur :)

Jeg mener og tror at dette er den eneste måten vi kan få slutt på slikt. Det som var mest artig for meg med denne saken, er helt uvesentlig men artig. jeg kjenner postdamen som har utlevering her i området. hun var stor i øynene hver gang det kom en konvolutt med flere politi trykk på til meg - som er en "kjedelig" dame.

Inkassoselskapene trekker fra lønnen. Kanskje du kan gjøre det samme? Finne ut hvor hun jobber. Også anmelder du og har politi på din side. Neste gang bør du bruke finns sikker betalingsløsning.

Det er Namsmannen som begjærer tvangstrekk i lønnen.

TS har faktisk en veldig dårlig sak iom at hun ikke kan bevise at varen er levert.

Annonse

Da må jeg bare si at du har en veldig dårlig sak når du ikke kan bevise at du har levert varen.

Uten at jeg vet det sikkert ville jeg tvile på at Forliksrådet tar tak i saker som dreier seg om kr. 500. Saksbehandlerne der vil vel måtet opprette sak og bruke litt tid, følge opp etc., og de reelle kostnadene vil jo bli det mangedobbelte.

Jaha, så det er forskjell på hattemaker og kongen da ? Q-park og deres like kjører kontinuerlig saker for 500,- kroner. Det kan ikke være beløpets størrelse eller klagers 'posisjon' i samfunnet som skal bestemme om man kan fremme sak.

Jaha, så det er forskjell på hattemaker og kongen da ? Q-park og deres like kjører kontinuerlig saker for 500,- kroner. Det kan ikke være beløpets størrelse eller klagers 'posisjon' i samfunnet som skal bestemme om man kan fremme sak.

Var ikke snakk om man KAN fremme en sak, men om man BØR.

Jeg ville anmeldt til politiet uansett. Du har jo fullt navn. Evt. kan du spore vedkommende opp på facebook og sende en melding der. Mer er et vel ikke å gjøre enn å lære av sine feil, at man sjekker kontoutskriften skikkelig før man sender eller at du bruker Finns sikker betaling løsning.

Jeg ville anmeldt til politiet uansett. Du har jo fullt navn. Evt. kan du spore vedkommende opp på facebook og sende en melding der. Mer er et vel ikke å gjøre enn å lære av sine feil, at man sjekker kontoutskriften skikkelig før man sender eller at du bruker Finns sikker betaling løsning.

Hvilket bevis har TS i denne saken?

Avtalen var at TS skulle ha betaling for varen, før hun sendte den, denne innbetalingen ble ikke foretatt allikevel sender TS varen.

TS har ikke fått kvittering for sendt vare.

TS har ingen bevis i saken og dermed ingen sak i det hele tatt.

Hvilket bevis har TS i denne saken?

Avtalen var at TS skulle ha betaling for varen, før hun sendte den, denne innbetalingen ble ikke foretatt allikevel sender TS varen.

TS har ikke fått kvittering for sendt vare.

TS har ingen bevis i saken og dermed ingen sak i det hele tatt.

Nei, hun har ingen bevis foreløpig. Mulig hun kan ta kontakt med posten og de kan finne ut nr som pakken har. Alle pakker får et nummer når de skal hentes. Jeg mener likevel hun bør anmelde fordi det kan hende at denne personen har blitt anmeldt av flere siden dette tydeligvis er en del av hennes personlighet. Det er likevel viktig at politiet registrerer saken selv om det ikke skjer noe mer med den. Hun får vel noe på rullebladet eller noen riper i lakken i så fall som person? Det er mange som anmelder uten bevis. Det er likevel viktig å anmelde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...