Gå til innhold

Avvik med blodprøveprosedyren ved promillekjøring.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Helt ærlig...jeg gjorde det.

Kjørte med promille nyttårsaften og koster meg sannsynligvis jobb osv.

Men.. (!)..finnes det noen som vil kikke rent juridisk på følgende :

Har sett eksempler ved at promillesaker har blitt kastet pga av sykepleier har tatt blodprøven og ikke en lege. Har skjedd hvor fører har kommet trafikkskadd inn og hvor vanlige rutiner har blitt fulgt. Nemlig at sykepleiere tar denne oppgaven. Men når det gjelder blodprøvetagning ved en ren promillekjøring skal det etter hva jeg har forstått være en lege som tar blodprøven og en annen ting er at stikkstedet ikke skal sprites med alkoholholdig tupfer.

I mitt tilfelle kom jeg inn til legevakten som det opplevdes som et stressende miljø. Det kom inn en stresset turnuslege som etter noen rene fysiske tester (hukommelse, gå på linje osv) fant meg etter hennes eget utsagt upåvirket. Hun tappet så ett reagensrør med blod etter å ha letet en stund etter desinfeksjonstupfere uten alkohol. Hun fant en. Etter det første glasset måtte hun stikke på nytt da hun visstnok trengte 3-4 glass.

Her hører jeg hun snakke med politibetjentene om å bruke vanlige sprittupfere og hun hadde ikke tid til å lete etter de som skulle brukes. Altså uten alkohol. Kikket på folkehelseinstituttes sider og som klart sier at alkoholholdige tupfere brukt under blodprøvetagning hvor hensikten er å finne alkoholprosenten i blodet vil påvirke resultatet og prøven anses som forurenset i et slikt tilfelle.

Er det mulig å slippe unna en tiltale ved å få prøven underkjent..? (Den ble tatt under en muntlig protest om at det skulle brukes spritholdig tupfer, men ble alikevel gjort og jeg var utelukkende samarbeidsvillig)...?

Fortsetter under...

Du skal nok lete lenge etter å finne noen som skal synes det er greit at du prøver å snike deg unna dette ved å finne på slike bortforklaringer. Om du har kjørt i fylla så får du ta konsekvensene av det. At du evt. kan miste jobben skulle du tenkt på før.

Hvis de har 3 - 4 glass med blod, tviler jeg sterkt på at prøven blir så påvirket av utstyret at det har noe å si for resultatet. Det måtte i så fall være hvis prøven allerede befinner seg helt i grenseland, og det er vel ikke tilfelle her.

Jeg tror ikke prøven er ugyldig selv om den tas av sykepleier. Den kan tas av lege, sykepleier eller bioingeniør.

Ikke vær kranglete, kjør tilståelsesdom.

Har selvsagt ingen innvendinger mot det som ble gjort og det kan naturligvis ikke beklages nok.

Men når man ser hvordan påtalemyndighetene kjører hardt på spissfindige formuleringer og definisjoner av pargrafer herfra til månen for å få folk dømt, så har jeg ikke noe i mot å slippe denne ved formaliteter. Mitt valg.

Ser ikke for meg annet enn en tilståelsesdom i tingretten om jeg skulle være over tillatt grense noe jeg tror jeg ligger i grenselandet, men ønssker bare en saklig uttalese om selve spørsmålet.

Hvorfor ha klare prosedyrer for en slik test hvis den bare kan brytes når konsekvensene er så betydelige..også alkohol på armen for så å stikke nålen rett i nettopp det..for å finne promillen (?). Høres ut for meg som politiet fortjener å få avvist en sak på dette som en påminner om å følge lover, regler og prosedyrer..

Annonse

Kan også legge til at blodprøven ble først tatt over en time etter at jeg ble stoppet pga manglende baklys (ny Kia og kjørelysene må skrus på for at bakparten skal lyse).

Hva promillen var under kjøringen når den ble tatt så sent etter samt dette med sprit i prøveutstyret må vel være vanskelig å påvise og dermed bevise i retten el...

Det var veldig ubetenksomt av deg å kjøre med alkohol i blodet, men jeg skjønner godt at du nå lurer på om det vil være mulig å slippe unna på grunn av formalfeil. Om du virkelig tror det er noen sjanse, bør du ta  ta kontakt med en advokat med erfaring fra området, det skal vel godt gjøres å nå frem med dette på egen hånd.

Kan også legge til at blodprøven ble først tatt over en time etter at jeg ble stoppet pga manglende baklys (ny Kia og kjørelysene må skrus på for at bakparten skal lyse).

Hva promillen var under kjøringen når den ble tatt så sent etter samt dette med sprit i prøveutstyret må vel være vanskelig å påvise og dermed bevise i retten el...

Hvis du hadde promille en time etter at du ble stoppet viser vel det bare at den var enda høyere under kjøring?

Synes det høres pinlig ut å kjøre denne saken i retten - her er det du som har gjort en feil. (Som kunne ført til alvorlig skade for andre!!)

Det er forholdsvis enkelt å beregne omtrent hvor høy promillen var en viss tid før kjøringen, det gjøres bl.a. ut fra hvor mye du veier. Sakkyndige i promillesaker kan dette på rams (jeg har vært publikum i rettssaker).

Om det virkelig er gjort en prosedyrefeil må du få juridisk bistand slik Xtra anbefaler. Det ville være rart om det ikke finnes presedenstilfeller her.

Eh..for å si det på en annen måte da.

Jeg kjørte min bil en svært kort distanse etter noen glass vin. Noe som er svært dumt.

Jeg ønsker å bli straffet for handlingen iht norsk lov med den rettssikkerheten som foreligger her i landet. Og med det krav til bevis som må gjelde.

Når det gjelder å ha ført motorvogn med mulig promille over tillatt grense er det nærmest helt skjematisk hva man skal ha i straff. Og selve graden av promille er helt fullstendig vesentlig og vi snakker i slike tilfeller om at 0.1 el mindre i promille utgjør stor forskjell i straffereaksjon og beslagstid av førerkortet.

Hvordan kan påtalemyndighetene vite utenom enhver tvil hva min promille faktisk var i det øyeblikket jeg faktisk kjørte bilen..når de først lar det vente over en time med å ta blodprøven (som ikke viser om jeg faktisk var på oppadgående promille eller nedadgående. Jeg kunne jo ha helt i meg to sek før kjøringen og promillen ved blodprøve 1 time senere vil jo vise en adskillig høyere verdi enn under kjøringen). I tillegg sørger de for å fylle på extra alkohol i selve blodprøven ved å sprite stikkstedet.

Hva var min promille og hva skal min straff være ?

Alkohol tas fort opp i kroppen, så det er ikke sånn at du har en mye høyere promilleverdi etter 1 time enn du har etter 15 min.

De sakkyndige kan "mates" med promilleverdi, tidsintervall og vekt, så kommer svarene. Det er massevis av tilfeller der det ikke tas blodprøve øyeblikkelig.

Jeg tror den spriten på prøvestedet betyr svært lite, men jeg kan ta feil. Snakk med noen som har ordentlig greie på jusen og som kan finne dommer i liknende saker.

Jeg har vært meddommer i en rettsak der promillekjøring var ett av tiltalepunktene, og sakkyndig hadde en grundig utredning på hvordan de kom frem til hvilken promille vedkommende måtte ha hatt når han kjørte. Det var lagt inn god sikkerhetsmargin og utregningen og vurderingen til sakkyndige var veldig troverdig. Men dette er noen år siden nå, så jeg husker ikke detaljene rundt dette.

Annonse

Tusen takk for tilbakemeldingen så langt :).

Har nok misforstått forumet noe. Trodde det var jusstudenter osv..

En ufattelig ræva gjerning av meg å ikke engang spør hvor ille jeg føler på dette.

Men prosedyrer er prosedyrer og når helseinstituttet selv sier at prøver i dette tilfelle vil påvirkes (uten å si noe mer), så så jeg muligheten til å gå videre til en advokat.

Følte såpass på dette at jeg ville forhøre meg om noen visste om noen presidenser før jeg tok steget videre. Pinlig for meg dette vettu.

Tusen takk for tilbakemeldingen så langt :).

Har nok misforstått forumet noe. Trodde det var jusstudenter osv..

Hvis du klikker på den blå linken under "Spør ekspertene", kan du velge å betale for svar fra en advokat.

Denne tråden har du startet under forum for Skilsmisse og samlivsbrudd, da blir det mer tilfeldig hvem som svarer deg ;)

Advokat Henrik Jensen

Hei og takk for ditt spørsmål!

Siden du starter ditt spørsmål med å innrømme skyld, så legger jeg til grunn her at det du ønsker svar på er om det du påpeker kan være en saksbehandlingsfeil m.v. skal kunne medføre at testen - likevel - blir avvist.

Aller først må det nok kunne konstateres at selv om situasjonen kan virke stresset, at det er en turnuslege m.v. så er nok ikke dette i seg selv nok til å underkjenne testen. Noe annet kan det imidlertid være hvis direkte krav til hvordan testen skal gjennomføres er brutt, og det også er sannsynlig at resultatet på denne måten også kan ha blitt påvirket. Her kan nok en lege sikkert utfylle, men selv en skarve jurist skjønner at det å bruke alkoholholdige \"tupfere\" til å ta en promilletest ikke virker spesielt fornuftig... Min vurdering er at dette nok må være en relativt klar omgåelse av reglene for hvordan en slik blodprøve skal tas i slike tilfeller.

Det du likevel må vurdere nøye, også utfra første setning i ditt innlegg, er hvorvidt du ønsker å ha en sak gående på dette. Nekter du å godta forelegg m.v. så blir det rettssak, så jo vil kreve en del av både tid, utgifter, belastning overfor familie m.v.

Det er også slik at resultatet på ingen måte er gitt, dvs. at brudd på disse retningslinjene ikke automatisk medfører at du slipper unna. Ditt \"moment of fame\" blir jo når dommeren senker brillene, setter øynene i deg og spør; \"...men unge Hr. X, er det nu slik at De hadde drukket før De ble oppbragt av ordensmakten da...\".

Lykke til, hilsen Henrik

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...