Gå til innhold

Valg av videregående skole

Anbefalte innlegg

Tvillingmamma

Det nærmer seg valg av videregående skole for eldstejenta.

Jeg lurer på: hvis man velger fag som naturfag og biologi, hva kan det brukes til senere? Hva kan man bli?

Hun er ikke noe interessert i kjemi/fysikk. Matte er hun god i. har karakter 6.

Det er ingen spesielle ting hun vet hun vil bli, og valgene er mange...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396462-valg-av-videreg%C3%A5ende-skole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på: hvis man velger fag som naturfag og biologi, hva kan det brukes til senere? Hva kan man bli?

Hun er ikke noe interessert i kjemi/fysikk. Matte er hun god i. har karakter 6.

Det er vel ikke noe som heter "naturfag" etter at de er ferdig med de obligatoriske fagene i vg1? I 2. og 3. klasse deles det opp i biologi, kjemi, fysikk osv. Tror ikke man kan ta realfag uten å velge en del kjemi eller fysikk.

Det viktigste er at man ikke ubevisst stenger noen dører når det gjelder høyere utdanning. Enkelte studier har spesielle fordypningskrav i realfag. Men dette skal de få mye hjelp til og veiledning i, når de har gått første semester på vg1 og skal velge fag videre.

Når det gjelder hva man kan bli, er det vel ingen fagretning som åpner så mange muligheter som realfag. Skulle man ombestemme seg og angre på at man ikke tok en annen fagkombinasjon, er det mye lettere å "oppgradere seg" senere i f.eks. språkfag, enn å ta realfag på egen hånd.

Jeg anbefaler å gå på "åpne dager" på videregående, hvis det arrangeres der for 10. klassinger der dere bor.

Endret av laban
Tvillingmamma

Vi må velge studiespesialisering, men er litt usikre på fagene som skal velges. Derfor lurte jeg på om noen har noen eksempler på hva man kan jobbe med hvis man velger fag som biologi og naturfag da...  fysikk/kjemi er hun som sagt ikke så interessert i...

Vi kan velge vanlig videregående skole, men hun har også "råd" til å ta natur videregående, kose seg litt på skolen og likevel komme ut med studiespesialisering etterpå.

Men, det var dette som skal skje videre når disse tre årene er over vi tenker litt på, om vi allerede nå kan legge en føring, slik at vi ikke velger feil nå...

Vi må velge studiespesialisering, men er litt usikre på fagene som skal velges. Derfor lurte jeg på om noen har noen eksempler på hva man kan jobbe med hvis man velger fag som biologi og naturfag da...  fysikk/kjemi er hun som sagt ikke så interessert i...

Vi kan velge vanlig videregående skole, men hun har også "råd" til å ta natur videregående, kose seg litt på skolen og likevel komme ut med studiespesialisering etterpå.

Men, det var dette som skal skje videre når disse tre årene er over vi tenker litt på, om vi allerede nå kan legge en føring, slik at vi ikke velger feil nå...

Jeg svarte deg ut fra at hun skulle velge studiespesialisering, jeg vet ikke noe om naturbruk. Men jeg tror altså at det heter "naturfag" bare i 1. klasse, og det er obligatorisk. Hvis man skal fordype seg i realfag, noe som gir den beste (og på mange skoler den eneste) muligheten for å velge mye biologi, må man også ta kjemi eller fysikk. Det er ikke noe alternativ å "velge naturfag" etter 1. klasse på studspes, da splittes naturfaget i biologi, kjemi og fysikk.

Hva som kreves av fordypning for ulike typer høyere utdanning, er det lettest å sjekke på http://www.samordnaopptak.no Men det er ganske spesifikke regler, de henviser altså til terminologien i vg2- og vg3-fagene. Elevene skal få veiledning i dette før de velger fag de skal ha i vg2 og vg3.

Hvis man ikke vet hva man vil bli, kan det sjelden bli "feil" å velge realfag hvis man liker slike fag. Men man slipper altså ikke helt unna kjemi eller fysikk. Disse fagene vil de fleste oppleve som annerledes på vgs sammenliknet med hvordan de var i grunnskolen, det er f.eks. mye mer matte i dem enn det er på ungdomsskolen.

Endret av laban

Hvis man tar biologi, hva kan det brukes til senere, tro?

Med realfag fra studspes er man kvalifisert til veldig mange videre studier, med eller uten vekt på biologi. Her er noen ideer til yrker med fordypning i biologi:

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/biolog

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...