Gå til innhold

Merkelig sjalusi eller noe sånt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er veldig friluftsinteressert, men det er ikke samboeren min.

Jeg er også glad i å ta bilder når jeg drar på turer.

For en tid tilbake så var jeg vært på skitur. Jeg tente bål og koste meg med mat som jeg stekte på bålet. Og jeg tok bilder av både naturen rundt meg og bålet som jeg tente.

Samboeren min fikk se bildene. Når jeg etter noen dagen skulle laste over bildene på pc, så så jeg at samboeren min hadde slettet bålbildet mitt.

Da jeg nevnte at bildet var blitt slettet,- så sa han bare hmmja...

Jeg ble litt forfjamset over dette,-så det ble til at jeg ikke spurte han hvorfor han gjorde det.

Ser dere noen årsak til denne merkelige sjalusien eller hva det nå enn er,-det som gjorde til at han slettet bildet av et bål?

Anonymous poster hash: aead8...81b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396463-merkelig-sjalusi-eller-noe-s%C3%A5nt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skrev sjalusi fordi når vi en sjelden gang er på tur sammen,-så er det han som bestandig vil ordne med bål. Og det er veldig viktig for han at jeg tar bilder av bålet hans. Og det er veldig viktig for han å påpeke at sånn og sånn skal bålet lages.Og det er veldig viktig at andre får høre i ettertid at vi har tent bål. Og det er veldig viktig for han å vise fram bildene av bålet hans.

Beklager at jeg glemte å skrive årsaken til at jeg mente det var sjalusi.

Jeg skrev:

"Ser dere noen årsak til denne merkelige sjalusien eller hva det nå enn er"

Hva mener dere hva annet det kan være siden han slettet bildet hvis det ikke er sjalusi?

Jeg skrev sjalusi fordi når vi en sjelden gang er på tur sammen,-så er det han som bestandig vil ordne med bål. Og det er veldig viktig for han at jeg tar bilder av bålet hans. Og det er veldig viktig for han å påpeke at sånn og sånn skal bålet lages.Og det er veldig viktig at andre får høre i ettertid at vi har tent bål. Og det er veldig viktig for han å vise fram bildene av bålet hans.

Jeg skrev:

Hva mener dere hva annet det kan være siden han slettet bildet hvis det ikke er sjalusi?

Ligger det mer bak som du ikke har nevnt? Var dette (altså bildet som ble slettet) "dråpen"?

IngridSletten

Jeg skrev:

Vanskelig å spekulere på dette. Det mest nærliggende er vel å snakke med ham. Si f.eks: du, jeg finner ikke igjen bildet av bålet fra den siste turen min. Har du slettet det? Og oppfølgingsspørsmål: hvorfor det? hvis han svarer ja. Så tar du det derfra.

Jeg synes ikke dette er en sak du trenger å gruble på. Spør!

Annonse

Og det er veldig viktig for han at jeg tar bilder av bålet hans. Og det er veldig viktig for han å påpeke at sånn og sånn skal bålet lages. Og det er veldig viktig at andre får høre i ettertid at vi har tent bål. Og det er veldig viktig for han å vise fram bildene av bålet hans.

Jeg synes dette er mer merkelig enn at en som faktisk har et slikt forhold til bål, sletter andre(s) bålbilder. Det virker som en naturlig konsekvens. Kanskje NHD vet hva et slikt flammende engasjement for bål heter på fagspråket ;)
AnonymBruker

Ja spør! Kan være han gjorde det ved en feil eller at han ikke syntes det var bra kvalitet på bildet? Og så kan det nok også være en irrasjonelt sjalusi fordi du tente bål uten han, men vil han isåfall innrømme det?

Kvaliteten på bildet var mer enn bra nok.

Jeg tror rett og slett han var sjalu på at jeg får til å tenne bål uten at han er med.

Og så er han redd for at jeg vil vise det fram til andre i familien.

Han kan jo tape sin "manndomsmaske" da,vettu ^_^

hun med alle dyra

Man sletter bare ikke andres bilder!! -uansett motiv eller kvalitet. Det er vel mer misunnelse enn sjalusi? Men er merkelig. Han er ikke interessert i friluftsliv, men han vil ikke at du skal ha det koselig med din hobby likevel...?? For meg er det merkelig. Ville han ikke at du skulle vise det til andre, dele det på fb og få mange kommentarer el.l? Kommentarer som: "hvorfor er ikke samboeren din med på de flotte turene dine?" el.l.?? Kan det være en årsak, kanskje? Et uhell kan skje alle. Kan hende han kikket på kameraet og slettet det ved et uhell..??? (Man må gjerne bekrefte to ganger for å slette noe på kamera og mobil, så det er litt rart det også...) Snakk med ham om det.

"Dråpen" til hva da?

Dråpen, altså det utslagsgivende som får deg til å spørre her.

Du skriver "Jeg skrev sjalusi fordi når vi en sjelden gang er på tur sammen.....". En sjelden gang, -da lurer jeg på om det er andre ting som gjør at du tolker dette til å være sjalusi?

Jeg regner med du har spurt ham direkte om han slettet bildet med vilje, -hva svarte han?

Jeg er veldig friluftsinteressert, men det er ikke samboeren min.

Jeg er også glad i å ta bilder når jeg drar på turer.

For en tid tilbake så var jeg vært på skitur. Jeg tente bål og koste meg med mat som jeg stekte på bålet. Og jeg tok bilder av både naturen rundt meg og bålet som jeg tente.

Samboeren min fikk se bildene. Når jeg etter noen dagen skulle laste over bildene på pc, så så jeg at samboeren min hadde slettet bålbildet mitt.

Da jeg nevnte at bildet var blitt slettet,- så sa han bare hmmja...

Jeg ble litt forfjamset over dette,-så det ble til at jeg ikke spurte han hvorfor han gjorde det.

Ser dere noen årsak til denne merkelige sjalusien eller hva det nå enn er,-det som gjorde til at han slettet bildet av et bål?

Hei!

Hvis dette er det eneste du har å nevne om sjalusi fra din samboer, så tror jeg du ikke skal tillegge det vekt for vedkommendes del.

Imidlertid har jeg erfart at det ofte er slik at det man ser i andre det er man selv./sliter med selv.

Dvs om du sliter med sjalusi bør du tenke det er ditt problem og ikke tillegge dette andre.

Annonse

Jeg regner med du har spurt ham direkte om han slettet bildet med vilje, -hva svarte han?

Her er det trådstarter skrev om den saken (sitat fra startinnlegget):

Da jeg nevnte at bildet var blitt slettet, så sa han bare hmmja...

Jeg ble litt forfjamset over dette, så det ble til at jeg ikke spurte han hvorfor han gjorde det.

Jeg synes dette er mer merkelig enn at en som faktisk har et slikt forhold til bål, sletter andre(s) bålbilder. Det virker som en naturlig konsekvens. Kanskje NHD vet hva et slikt flammende engasjement for bål heter på fagspråket ;)

He he! "flammende engasjement for bål" :-) Og enig. Hans opphengthet i bål virker veldig rar.

He he! "flammende engasjement for bål" :-) Og enig. Hans opphengthet i bål virker veldig rar.

Jeg vurderte "brennende engasjement" ;) Det hele virker litt - eh - spesielt.

På den annen side - hvis dette er det eneste problemet paret har, får vi tro det kan gå seg til. Det er jo bålforbud 5 måneder i året.

Her er det trådstarter skrev om den saken (sitat fra startinnlegget):

Da jeg nevnte at bildet var blitt slettet, så sa han bare hmmja...

Jeg ble litt forfjamset over dette, så det ble til at jeg ikke spurte han hvorfor han gjorde det.

Jeg leste det, men antok at siden hun er er av den oppfattelsen at han har slettet det ville det være naturlig at hun spurte ham direkte. Altså "har du slettet det" fremfor "bildet har blitt slettet".

Somebodysfool

Jeg skjønner deg faktisk veldig godt. Har også en samboer som oppfører seg barnslig misunnelig, og jeg kan skjønne at det virker litt merkelig for andre. 

Min samboer må komme med negative kommentarer om familien min hver gang han får sjansen som f.eks. 
-Foreldrene ditt sitt hus er nitrist! 
-Kunne de laget et litt mer finere skilt utenfor borettslaget til foreldrene deres?
-Naboen til tanten din har mye finere hus enn det hun har!
-Søsteren din har jo helt feil farge på huset!
-Tror du må be faren din om så å slutte å legge så mange bilder ut på facebook samtidig. 
-Du og søsteren din skriver altfor mye på veggen deres på facebook
-LIkte ikke så godt DEN kaken, men min søster lager en kake som alle liker så godt. 

Osv osv... Har innsett at han er en stor gutt som aldri blir voksen (er snart 50 år). 
Derfor kan jeg veldig godt se formeg at det finnes en annen voksen mann som blir sjalu fordi du klarer fint å ordne et bål uten han. 
Jeg er inne i en prosess der jeg planlegger fremtiden min og tenker hva jeg vil fremover. Vil råde deg til det samme. Noen forandrer seg aldri. Bruk tiden på noen som er raus, og ikke på noen som vil dra deg ned på bekostning av seg selv eller sin mor/søster/familie. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...