Gå til innhold

Arv til barnebarn og bonusbarnebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanlig at bonusbarnebarn arver sine "stebesteforeldre"?

Litt vanskelig å forklare, men situasjonen er slik:

Jeg har en bror. Han har tre barn med sin kone. Hun har to barn fra første ekteskap. Disse to barna har god og jevnlig kontakt med sin far og sin farmor/farfar, og ellers resten av farsslekta.

Jeg ser på alle fem som mine nieser/nevøer, og de ser på meg som sin tante. Jeg og min familie gjør ingen forskjell i forhold til bursdager/jul og ellers kontakt mellom de to eldste og de tre yngste.

Mine foreldre er nok litt mer knyttet til de tre yngste i forhold til de to eldste, men de gjøre heller ingen forskjell når det gjelder gaver.

Når mine foreldre en gang dør, er det da naturlig at de to bonusbarnebarna arver dem på lik linje med de tre andre og mine barn? På en måte er det jo deres besteforeldre også (fordi de i praksis har vært det veldig lenge). På en annen måte har jo de en farmor og farfar de kommer til å arve en gang.

Hva er vanlig? Hva er juridisk rett? Og hva er forventningene til dette blant folk flest?

Hvis det ikke er forventet at de arver sine stebesteforeldre, kan det ikke bli litt kluss og misunnelse i en søskenflokk da tro? Hvordan løser folk dette?

Anonymous poster hash: 7e812...a77
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396465-arv-til-barnebarn-og-bonusbarnebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre de oppretter testamente, er det barna som arver. Og da er det jo opp til dem om de vil gi bort noe til sine barn (altså barnebarn/stebarnebarn) igjen. Så hvis jeg har rett, så tilfaller arven besteforeldrenes barn, og IKKE barnebarn. (Juridisk). Mange foreldre velger vel å gi litt besteforeldrearv til egne barn, men det er ikke noe "krav" om det. Har de skrevet testamente er det vel noe penger de kan velge å gi "til hvem de vil", men usikker på reglene her.

Når mine foreldre en gang dør, er det da naturlig at de to bonusbarnebarna arver dem på lik linje med de tre andre og mine barn? På en måte er det jo deres besteforeldre også (fordi de i praksis har vært det veldig lenge). På en annen måte har jo de en farmor og farfar de kommer til å arve en gang.

Hva er vanlig? Hva er juridisk rett? Og hva er forventningene til dette blant folk flest?

Hvis det ikke er forventet at de arver sine stebesteforeldre, kan det ikke bli litt kluss og misunnelse i en søskenflokk da tro? Hvordan løser folk dette?

Er ikke jurist, men kan jo litt om dette (andre får heller korrigere meg):

"Stebarnebarna" har ingen arverett juridisk. Barnebarn har heller ingen arverett etter sine besteforeldre så lenge foreldre er i live, med mindre foreldrene frasier seg arv og lar arven gå rett til barnebarna.

Så lenge foreldrene er i live står de imidlertid stort sett fritt til å gi gaver til de de vil. De kan om de ønsker også tilgodese både barn, barnebarn og "stebarnebarn" i testament, forutsatt at de etterlater seg mer enn "pliktdelen" til barn og ektefelle.

Enig med Xtra.

Dersom broren din adopterer dem er det selvsagt en annen sak, men jeg antar det ikke er aktuelt.

Om det føles urettferdig eller rart at disse barna ikke arver etter din brors familie, så tenk på at de jo arver etter sin egen farsfamilie, noe din brors biologiske barn ikke gjør. Boenes størrelse kan selvsagt være ulike. Men prinsippet er jo der.

Den enkleste løsningen er nok å holde seg strengt til reglene, dvs. at biologiske barn arver, og ingen andre. Så får arvemottakerne evt. gi noe videre til egne barn og bonusbarn etter at oppgjøret er avsluttet og uten å blande noen andre inn i det.

Hvis man forsøker å trikse og fikse, spesielt hvis det blandes inn mange personer i forskjellig situasjon (f.eks. involvere voksne svigerbarn, noen med og noen uten særkullsbarn, kanskje noen eks-svigerbarn også), er det ingen grenser for hvor mye "kluss og misunnelse" det kan bli. Selv når det ikke handler om særlig store verdier, kan arv få fram det absolutt verste i folk.

Hvis jeg hadde vært de besteforeldrene, ville jeg kanskje løst det slik: Skrevet i testamente at "vi er jo veldig glad i alle barnebarna og bonusbarnebarna. Men siden bonusbarnebarna kommer til å arve etter sin fars foreldre, mens våre biologiske barnebarn har arverett etter oss, har vi valgt å gjøre det slik: Hver av våre bonusbarnebarn får en symbolsk arv på kr... (feks 10.000) hver, det resterende fordeles mellom våre biologiske barnebarn".

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...