Gå til innhold

Er adoptivfar fra utlandet etnisk norske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker de som er adoptert fra Korea, Japan, Colombia osv er etniske norske. De har jo vokst opp i Norge og har jo norsk kultur. Da mener jeg at de er etniske nordmenn sånn som vi andre. Alle som har norsk statsborgerskap er etniske nordmenn.

Anonymous poster hash: b4011...205

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/396483-er-adoptivfar-fra-utlandet-etnisk-norske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet trodde jeg etnisitet handlet om biologi, men det gjør det visst ikke. Rase (det uttrykket brukes vel ikke mer?) og etnisitet er ikke det samme. Hvis man tilhører en bestemt etnisk gruppe, så handler det mer om kultur, bakgrunn osv. En som er adoptert fra et annet land vil derfor kunne kalles etnisk norsk, såvidt jeg har skjønt.

Jeg tenker de som er adoptert fra Korea, Japan, Colombia osv er etniske norske. De har jo vokst opp i Norge og har jo norsk kultur. Da mener jeg at de er etniske nordmenn sånn som vi andre. Alle som har norsk statsborgerskap er etniske nordmenn.

Nei, dette går på felles avstamning – altså genetikk.

Endret av slabbedask

Det samme trodde jeg, men sjekk denne linken (evt andre hvis du googler): http://no.wikipedia.org/wiki/Etnisitet

Nok et eksempel på at man ikke alltid kan stole blindt på Wikipedia. Her har de norske PK-nissene tydeligvis fått fritt spillerom.

Andre definisjoner:
  • People of the same race who share a distinctive culture.
  • A social group of the population that is set apart and bound together by common ties of race, language, nationality.
  • Associated with or belonging to a particular race.
  • A human population whose members identify with each other, usually on the basis of a presumed common genealogy or ancestry.
Endret av slabbedask

Annonse

Nok et eksempel på at man ikke alltid kan stole blindt på Wikipedia. Her har de norske PK-nissene tydeligvis fått fritt spillerom.

Andre definisjoner:
  • A social group of the population that is set apart and bound together by common ties of race, language, nationality.
  • A human population whose members identify with each other, usually on the basis of a presumed common genealogy or ancestry.

Ja, jeg ser det kan virke som det ikke finnes et klart svar på kva etnistitet er. Hylland Eriksen har en bra diskusjon på dette her: http://www.hlsenteret.no/kunnskapsbasen/livssyn/etnisitet/etnisitet.html

Andre definisjoner:

Jeg er enig i denne definisjonen med unntak av begrepet rase. Et barn som er adoptert som spedbarn / liten, aldri har vært i fødelandet siden, ikke kan språket i fødelandet, ikke har kontakt med biologisk familie, er oppvokst med mor og far i Norge, oppdratt her, kjenner kun norsk kultur, har norske besteforeldre osv, osv - fyller alle kriterier unntatt evt rase (les utseende).

Jeg har jobba i skolen og tett mot grunnskolen i mange år. Det opprørte meg stadig at enkelte skoler brukte adoptivbarn (fra andre land) som påskudd til å få ekstra ressurser til fremmedspråklige, og noen ganger fikk ressurser til fiktiv morsmålsopplæring (til et språk elevene ikke snakka), som riktig nok kom heile klassa / trinnet til gode, men dog. Dette er ille nok og bunner i ressursmangel i skoleverket, men det jeg reagerte sterkest på var: når blir man definert som norsk i dette landet ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...